fbpx

Kritikus fordulópont előtt állhat a logisztikai szektor

Írta: Csomor Zsolt - 2023 december 05.

Manapság nagyon sok szó esik a fenntarthatóságról, az ez iránti elkötelezettség kritikus fontosságú a logisztikai cégek esetén is. A globális közlekedési szektor szerepe az üvegházhatású gázok kibocsátásában ráadásul igen jelentősnek mondható.

Cél a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás elérése 2050-ig

Jelenleg a közlekedés felelős a teljes üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy 21%-ért. Amennyiben a szektor nem tesz hatékony lépéseket a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében, ez a szám várhatóan 2050-re megduplázódhat. Szerencsére a piacon jól láthatók a törekvések ez ügyben az útvonal optimalizálásától kezdve, az alternatív hajtású járművek használatán keresztül, a technológiai fejlesztéseken át, egészen a zöld raktárakig.

Péchy Tamás, a DSV Hungária Kft. ügyvezetője
Péchy Tamás, a DSV Hungária Kft. ügyvezetője

 „Cégünk hazai és világviszonylatban is piacvezető szerepet tölt be a logisztikai szektorban. Legfontosabb célunk, hogy jobb állapotban lévő bolygót hagyjunk a következő generációra, és elkötelezettek vagyunk, hogy 2050-re elérjük a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást. A globális kibocsátásunk 1,3%-át a vasúti, 11,5%-át a tengeri, 29,6%-át a közúti és 57,6%-át a légi közlekedési mód generálja jelenleg” – közölte Péchy Tamás, a DSV Hungária Kft. ügyvezetője.

A közelmúltban elindult a logisztikai vállalat szén-dioxid díjszabási programja (Carbon pricing fee programme), amelynek köszönhetően minden divízió a karbon kibocsátása alapján díjat fizet egy közös alapba. Ezt az összeget olyan projektekbe és programokba fektetik, amelyek hozzájárulhatnak a fenntarthatósági célok gyorsabb eléréséhez. Ilyen a cég DSV energia (DSV Energy) programja is, amellyel növelik a nagy létesítményeik tetőtereinek napelem – és potenciálisan szélenergia – felhasználását.

„Passzív energiafelhasználókból, aktív energiatermelőkké szeretnénk válni. Ennek keretein belül most az épületeinkhez szükséges energiát tervezzük megtermelni. Emellett tervben van a környezetbarátabb és hatékonyabb közlekedési technológiákra történő áttérés is” – nyilatkozta Péchy Tamás, hozzátéve, hogy a megvalósulandó új magyarországi raktáruk tervein is szerepel napelem és elektromos töltőállomások kiépítése.

Folyamatos az alternatív üzemanyaghajtású járművek tesztelése

A DSV 500 darab e-pótkocsit rendelt az európai útvonalaira, amelyek üzembehelyezése 2024 nyarára várható. Az e-félpótkocsik mozgatása elektromos rásegítéssel történik, ezáltal csökkentve a kamionok energiaigényeit. Az e-pótkocsi dízelüzemű vagy elektromos teherautókkal is használhatók. Az elektromos teherautókon az e-pótkocsi akár 500 km-rel növelheti a megtett távolságot. Ha egy e-trailert párosítanak egy dízel teherautóval, az 20–45% közötti CO2-csökkentést jelenthet.

tehergépkocsi kamion pótkocsi
Magyarország és Csehország között indított el LNG meghajtású vontatókat a DSV

„Ilyen távok megtételére sajnos a teljesen elektromos vontatók még nem alkalmasak, ugyanakkor rövidebb távolságok esetén Magyarországon is keressük a fenntartható megoldásokat. Vizsgáltuk már az elektromos furgonok használatának lehetőségét, illetve decembertől egy 16 tonnás elektromos járművet tesztelünk dél-pesti viszonylatban. Az elektromos meghajtáson túl vizsgáljuk az egyéb alternatív üzemanyag-meghajtású lehetőségeket is. Ennek részeként Magyarország és Csehország között indítottunk el LNG meghajtású vontatókat” – árulta el a DSV Hungária Kft. ügyvezetője.

A logisztikai óriás nem csupán szavakban vallja a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét, hanem konkrét lépéseket is tesz a környezetvédelmi célok elérésére. A cég által kitűzött ambiciózus tervek, mint a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás elérése 2050-re, az alvállalkozói fuvarozás szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése és az alternatív energiák felhasználásának növelése, mind azt tükrözik, hogy a DSV a fenntarthatóság éllovasa kíván lenni a logisztikai szektorban – olvasható a DSV Magyarország és a Károly Róbert PR & Marketing | KRPR.hu közös közleményében.