A világ egyik legnagyobb és legrangosabb dizájnszakmai elismerését jelentő Red Dot díját kapta számos hazai tervezésű csomagolás, mint a Nutriversum, a Hedon sörfőzde, a Furmint Vodka és a Cecei sör.
Red Dot – a minőség szimbolikus védjegye
A Red Dot díj egy nemzetközi pályázati rendszerű dizájnverseny, melynek elnevezése „piros pontot” jelent, ami a minőség védjegyét szimbolizálja. Az első Red Dot díjat 1954-ben adták át, és azóta is töretlenül népszerű a német székhelyű verseny. A díjat három fő kategóriában ítélik oda, melyek közé tartozik a termékdizájn (Product Design), a kommunikációs dizájn (Communication Design), illetve a dizájnkoncepció (Design Concept). A kategóriákon belül viszont számos szempontot figyelembe vesz a szakmai zsűri, mint az innovációt, funkcionalitást és ergonómiát. Azok a termékek, amelyek elnyerik a Red Dot díjat, büszkén viselhetik ezt a kitüntetést a kiváló tervezés elismeréseként.
A Red Dot díj népszerűsége bejárta az egész világot, és ennek köszönhetően évről évre fokozatosan gyarapodott a résztvevő országok és pályázatok száma. Így nem csoda, hogy 2014-ben már több mint 70 országból érkezett közel 17 000 nevezés. A beérkező pályamunkákat kategóriánként különböző, és évente változó nemzetközi összetételű szakmai zsűri bírálja el, akik között neves tervezőktől kezdve, professzorokon át, a szaksajtó munkatársai is megtalálhatóak. A verseny visszatérő nagynevű nevezői közé tartozik például az Apple, a Van Gogh Múzeum és a BMW is.
Az idei évben közel 3500 pályamű szállt versenybe a dizájnszakma Oscarjaként is emlegetett Red Dot díj elnyeréséért. A verseny rangját is tükrözi, hogy idén olyan neves márkák is díjazásban részesültek, mint a Ferrari, a Bosch vagy az Apple.
Az idei év nyerteseit 2023. november 3án ünnepelték, a minden évben megrendezésre kerülő Red Dot Gála keretein belül a Konzerthaus Berlinben. A neves eseményre mintegy 30 országból érkezett közel 2000 vendég.
„Ezen az estén innovatív márka- és kommunikációs tervezésnek lehettünk szemtanúi. Fantasztikus, hogy nemzetközi vendégeink társaságában tiszteleghetünk a legjobb ügynökségek, tervezők és cégek eredményei előtt. Számomra a trófeák átadása a győzteseknek a színpadon, és ennek közös megünneplése hatalmas öröm” – nyilatkozta dr. Peter Zec professzor, a Red Dot vezérigazgatója és alapítója, az est házigazdája, aki Kelley Cheng, Thilo von Debschitz és Alison Park Douglas Red Dot zsűritagjaival közösen adták át a Red Dot trófeákat a legmagasabb kitüntetésben részesülőknek.
Nutriversum – a magyar sikercsomagolás
A magyar Nutriversum igencsak erős mezőnyben nyerte el a zsűri elismerését a termékdizájnok közötti Health Supplements Packaging alkategóriában.
„Dizájn szempontjából a legnagyobb kihívás az volt, hogy hogyan tudunk egy termékcsaládon belül 53 féle terméket megkülönböztetni egymástól úgy, hogy azok mégis egységesek maradjanak. Olyan illusztrációt kellett találnunk, amely elég nagy számú variációt tesz lehetővé, és sokféle termékhez illeszthető” – mondta Fetter Ármin, a Nutriversum marketingvezetője.
A Nutriversum 53 féle vitaminból álló termékcsaládjának megtervezésekor 35 ország élelmiszeripari jogi követelményeit kellett figyelembe venni oly módon, hogy azok termékenként megkülönböztethetőek és egyediek legyenek, de a termékcsalád mégis egységes összképként hasson.
A Nutriversum megújult csomagolásaira leginkább az egyszerűsített színhasználat, letisztultság, barátságos üzenetek és lekerekített, visszafogott dizájnelemek jellemzőek, mivel a tervezés során legfontosabb volt a márka mondanivalóját és értékeit tükrözni. Ez nem más, mint a barátságosság, fenntarthatóság és a minimalizmus. Emellett szem előtt kellett tartani az élelmiszeriparra jellemző számtalan jogi kötelezettséget, amelyek sok esetben eltérőek lehetnek még országonként is. Ennek következtében a dizájn kialakításánál arra kellett törekedni, hogy az összes feltételnek megfeleljen a márka minden olyan ország élelmiszerjelölési elvárásainak, ahol a termékek forgalomba kerülnek. Ilyen például, hogy a tervezők nem jeleníthettek meg olyan piktogramokat vagy kifejezéseket a csomagolásokon, amelyek megtévesztőek lehetnek a fogyasztók számára olyan értelemben, hogy a táplálékkiegészítő helyettesítheti az egészséges életmódot vagy a kiegyensúlyozott táplálkozást.
„Sokan bele sem gondolnak, hogy mennyire nehéz olyan dizájnrendszert megalkotni, amiben meg lehet különböztetni egymástól több száz cikkelemet úgy, hogy közben mégis egy egységet alkotnak. Fontos szempont volt, hogy olyan csomagolást tervezzünk, amelyet a család szívesen elől hagy a konyhapultján, mert díszíti a konyhát. A dolog nehézségét jól mutatja, hogy ugyan az idei megújulásunk „csak” ráncfelvarrása volt a márkának, mégis közel 1,5 évig dolgozott rajta a csapat” – tette hozzá Fetter Ármin.
Élvonalban a fenntarthatóság
A Nutriversum csapata nemcsak a dizájnt, de a fenntarthatóságot is szem előtt tartotta a tervezés során, ugyanis a csomagolóanyag kiválasztásánál is merőben új koncepciót hozott. A mindennapokban előkerülő, és a mindenki által jól ismert vitaminos tégelyek helyett a Nutriversum vitaminjai 100%-ban újrahasznosítható simítózáras tasakokba kerültek, ami azért is kiemelt jelentőségű, mivel így a csomagolóanyag súlyának csökkentésével körülbelül 2 tonnával kevesebb műanyaghulladékot termelnek éves szinten. Ez számokban kifejezve azt jelenti, hogy az átlagosan 25 grammos klasszikus vitaminos dobozt 5 grammos tasakra váltották le. Ez a megoldás több tényezőt érintve is előnyös, legyen szó a szállíthatóságról és raktározásról, ami csak tovább erősíti a márka fenntarthatósággal kapcsolatos törekvéseit.
Ha ez nem lenne elég, októbertől kezdve már hulladékgyűjtő állomásokkal is találkozhatnak a Nutriversum üzleteibe betérő vásárlók.
A márka ezzel a motivációs kezdeményezéssel is szeretné ösztönözni vásárlóit az elhasznált műanyag- és fémhulladék szelektív gyűjtésére, és azon vásárlók, akik élnek ezzel a lehetőséggel, egyedi kedvezményeket vagy termékeket kapnak cserébe. Ez az innováció előkapuja egy még nagyobb stratégiai lépésnek, melynek célja, hogy a Nutriversum márka a táplálékkiegészítők piacán a fenntarthatóságot képviselje.
A díjnyertes csomagolás tervezése a Nutriversum marketingosztályán inhouse történt. A megalkotók közé tartozik Fetter Ármin (marketingvezető), Bali Zsófia (art director), Pekár Áron és Németh Martina (grafikusok).
A hazai piacon új kategóriában jelent meg a Cecei sör
A Graphasel Design Studio négy Red Dot díjjal lett idén gazdagabb, melyek közül kettő a Cecei sör és a Furmint Vodka csomagolásterveit illeti.
A Cecei sör csomagolásterve azonban már két másik neves díjat is magáénak tudhat, ugyanis a New York Product Design Awards 2023, illetve az Indigo Design Award 2023 versenyeken is ezüst minősítést nyert el. Így nem meglepő módon a Red Dot díjazottjai közé is bekerült.
A magyar sörpiacon egy új kategóriaként jelent meg a Cecei sör, mint felső középkategóriás kézműves sör, amely a natúr sör szekció első úttörője, mint szűretlen, adalékanyag- és mesterséges szén-dioxid-mentes főzött friss sör.
A tervezőcsapat oly módon érte el az egyediséget és kerülte el a nagyüzemi hatást, hogy egy hangsúlyos márkaazonosítót alkotott meg. Ezzel szemben viszont a színválasztásnál megőrizték a kisüzemi jegyeket. A csomagolásokon megjelenített formavilágban visszaköszönnek a nap optimista sugarai, melyek változatos színekben pompáznak a különböző fajta sörökön. A sörfajták elnevezése határozottan egyértelmű, nem jelennek meg fantázianevek vagy megkülönböztető karakterek. A dizájn kialakításánál kulcsfontosságú szempont volt a célcsoport megközelítése és elérése, így fiatalos, üdítőitalokra emlékeztető megjelenés született. Az ízek és fontos jegyek megjelenítésére olyan infografikát készítettek, mely szemlélteti a száraz, édes és keserű spektrumot egyaránt.
A már háromszorosan díjazott Cecei sör csomagolását Ördögh László (Art director), Drozsnyik Dávid (Art dirrector) és Szőke Péter (grafikus) tervezték.
A kiváló tervezés elismerésének jele
A nemzetközi dizájnversenyeken való részvétel és elismerés jelentős szerepet tölt be a márkák és tervezők életében, illetve az üzleti világban egyaránt. Ugyanis egy ilyen elismerés nemcsak a tervezési közösség, hanem akár üzleti szempontból is versenyelőnyt jelenthet. Egy díjazott termék vagy dizájn a versenytársak előtt járhat a piacon, mivel az elismerés is azt mutatja, hogy a termék kiemelkedik a mezőnyből. Azonban nemcsak versenyelőnyt jelent, hanem a szakértői vélemények és visszajelzések egyaránt hozzájárulnak a tervezők és vállaltok fejlődéséhez, segítve őket abban, hogy jobbá váljanak, és lépést tartsanak az iparág fejlődésével. Emellett a díjazottak és a kiemelkedő résztvevők megkapják a tervezési szakma és a szélesebb közönség elismerését, ami hozzájárul a hírnév növekedéséhez, valamint a széles körű nemzetközi közönség előtt való szereplés remek alkalmat kínál a tervezőknek és vállalatoknak arra, hogy kapcsolatokat építsenek a szakma különböző résztvevőivel. Természetesen az inspirálódás lehetősége is ide sorolható, ugyanis ezek a versenyek lehetővé teszik, hogy a legújabb dizájntrendek és innovációk bemutatásra kerüljenek, így segítve az iparág fejlődését.
Ezek az előnyök is tükrözik, hogy miért tekinthető jelentős előrelépésnek egy tervező vagy márka számára a nemzetközi megmérettetésen való részvétel, valamint elismerés megszerzése.
Ezúton is gratulálunk a díjazottaknak!
Pente Szilvia