fbpx

Fuvarozási történelmet írhat egy ausztrál bányatársaság

Írta: Kiss Bertalan - 2023 december 28.

Januártól kezdve havonta tíz, már meglévő, közúti szerelvényt alakítanak át teljesen autonóm járművekké egy világelső projekt részeként, a nyugat-ausztráliai Pilbara régióban.

kamion
Egyszerre műszaki és közlekedési-biztonsági kihívás az autonóm Road-Train-ek tömeges forgalomba állítása, még magánutakon is. Első körben 10 ilyen szerelvény áll forgalomba már január folyamán

A nagy kihívás

Míg Európában és Észak-Amerikában néhány önvezető kamionnal és kis taxi flottákkal küzdenek a fejlesztők és felhasználók, addig lent délen, igen komoly projektbe fogtak. Nem kevesebb, mint 120 darab, 3 pótos, egyenként 330 tonna teherbírású, 53,5 méter hosszú billencses szerelvényt építenek át önvezető járművé. Ez még a bányatársaság 150 kilométernyi magánút-hálózatán (kissé mások a dimenziók és körülmények) sem egyszerű, ugyanakkor úttörő, jövőbe mutató projekt és hamarosan gyakorlati tapasztalat a többi bányavállalat számára is.

A világelső technológiát a Mineral Resources (MinRes) és a Hexagon tervezte és fejlesztette ki a MinRes Onslow Iron projektje számára. A MinRes most decemberben adta át az első hárompótos közúti szerelvényt az autonóm üzemmódra történő átalakításhoz, a jövő év elején hónapban kezdődő bevezetés előtt.

A Kenworth C509 típusú nyerges vontatókat, a Hexagon AB specialista mérnöki csapata által kifejlesztett technológiával szerelik fel. A kész járműveket a Yilgarn régióban található MinRes telephelyeken tesztelik felügyelő gépkocsivezetőkkel.

Az átépítés folyamata meglehetősen gyors, a Hexagon célja, hogy a technológia felszerelését minden egyes teherautóra mindössze két-három nap alatt kivitelezze. Mindegyik három félpótkocsis szerelvény 330 tonna vasércet szállít majd mintegy 150 kilométeren keresztül a Ken’s Bore bánya telephelyéről, az asburtoni kikötőbe vezető lezárt magánúton. Az ércszállító autonóm szerelvények és a közutakon közlekedő járművek között nem lesz semmiféle zavaró tényező.

Ez a fejlesztés jelentős mérföldkő az Onslow Iron számára, mivel az autonóm szerelvények a cég ellátási láncának kulcsfontosságú részét képezik. Az automatizálás számos előnnyel jár, többek között a közúti biztonság és az üzemeltetés hatékonyságának növelésével és a károsanyag-kibocsátás csökkentésével.

A teljes, 120 darabos járműflotta átépítése 2024 végére fejeződik be, a MinRes egy világviszonylatban is egyedülálló, autonóm Road-Train flottával fog rendelkezni.