fbpx

Intelligens csomagolási megoldások és az IoT

Írta: Transpack-2023/VI. lapszám cikke - 2024 február 16.

Az Internet of Things (IoT) és az intelligens csomagolási megoldások forradalmi változásokat hoznak a csomagolóiparban és a logisztikában. A hagyományos csomagolások egyszerű védelmi és szállítási eszközökből fejlődtek olyan intelligens rendszerekké, amelyek lehetővé teszik az áruk követését, a környezeti körülmények monitorozását és a hatékonyabb raktározást. Pillantsunk bele az intelligens csomagolási megoldásokba és az IoT alkalmazásába a csomagoló- és logisztikai iparban.

Intelligens csomagolás és IoT alapok

Az intelligens csomagolás és az IoT olyan technológiákat használ, amelyek lehetővé teszik a termékek és a csomagolás környezeti paramétereinek valós idejű monitorozását. Szenzorok, RFID- címkék és más eszközök segítségével az IoT képes adatokat gyűjteni és kommunikálni a logisztikai hálózat különböző pontjain.

Az Accenture és az AIPIA (Active & Intelligent Packaging Industry Association) kutatása egy új adatforrás felemelkedését mutatja, az intelligens összekapcsolt csomagolásét. Az intelligens csomagolásban alkalmazott digitális technológiák új szerepekkel bővítik a csomagolás feladatait, így az már nem csak a termékek védelmét és megkülönböztethetőségét jelenti.

csomagolás

Az IoT-technológiák használata az intelligensebb csomagolások területén nem csupán a csomagok jobb nyomon követését teszik lehetővé, de olyan előremutató lehetőségek is elérhetővé válnak, mint például a hamisítások azonosítása, a felhasználói mintákból való tanulás és új digitális azonosítók létrehozása a fogyasztókkal való kapcsolattartás érdekében.

A szlovén TrackLegit startup IoT-alapú intelligens csomagolási megoldást fejleszt termékkövetéshez. Ez egyesíti az NFC-címkéket a termékcsomagoláson, a blokkláncot és egy felhőalapú szoftverplatformot, hogy nyomon kövesse a termékeket a teljes ellátási láncban. Ez lehetővé teszi, hogy azonosítsák a hamisítási tevékenységeket, észleljék az eltéréseket, és ellenőrizzék a termék eredetiségét. A startup egy mobilalkalmazást is biztosít az ügyfelek számára az ellátási lánc adatainak ellenőrzésére.

Az adatvezérelt megközelítést alkalmazó vállalatok a csomagolást új értékforrássá alakítják. Az Accenture kutatásának alaposabb elemzése azonban azt mutatja, hogy egyelőre a megkérdezett vállalatoknak mindössze 16%-a fogadott el átfogó, adatvezérelt megközelítést az intelligens csomagolás terén.

Intelligens csomagolási technológiák és koncepciók – meghatározás és jogi keretek

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) meghatározása szerint az intelligens csomagolóanyagok olyan anyagok és cikkek, amelyek figyelemmel kísérik a csomagolt élelmiszer állapotát vagy az élelmiszert körülvevő környezetet. Képesek kommunikálni a csomagolt termék állapotáról, de nem lépnek kölcsönhatásba a termékkel. Céljuk a termék figyelemmel kísérése és az információk továbbítása a fogyasztókhoz. Ez lehet információ a csomag állapotáról és tartalmáról, a gyártás idejéről vagy a tárolási feltételekről. Attól függően, hogy egyszerű vagy reaktív intelligens csomagolásról van szó, elhelyezhetők az elsődleges (külső vagy belső), másodlagos vagy harmadlagos csomagoláson.

Ahhoz, hogy az intelligens csomagolást kereskedelmi célokra lehessen használni, meg kell felelni a törvényi előírásoknak. Hosszú éveken át nem volt jogi keret az intelligens csomagolásra az EU-ban, ezért ezek a rendszerek nem olyan elterjedtek, mint az USA-ban, Ausztráliában vagy Japánban. Ráadásul az EU-ban a szigorodó törvények miatt az USA-ból származó intelligens csomagolást nem lehet könnyen bevezetni Európában.

Napjainkban az élelmiszerekkel rendeltetésszerűen érintkezésbe kerülő anyagokról és tárgyakról szóló 1935/2004/EK rendelet szabályozza az általános követelményeket. A 10/2011/EU rendelet különösen a műanyag anyagokkal és tárgyakkal foglalkozik. Az 1935/2004/EK rendelet 3. cikke előírja, hogy az intelligens csomagolások szerkezeti anyagai nem kerülhetnek át az élelmiszerekre, mert az veszélyeztetheti az emberi egészséget, elfogadhatatlan változást idézhet elő az élelmiszer összetételében, vagy rombolhatja annak érzékszervi tulajdonságait. A 4. cikk egyrészt szabályozza a címkézést, amelynek jeleznie kell, hogy ezek az összetevők nem ehetők, és a csomagolás intelligens. Másrészt megköveteli, hogy az intelligens csomagoláson keresztül továbbított információ ne vezesse félre a fogyasztót.

Az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő anyagok és tárgyak helyes gyártási gyakorlatára vonatkozó szabályokat a 2023/2006/EK rendelet is leírja, a 450/2009/EK rendelet pedig részletesebben foglalkozik az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő aktív és intelligens anyagok és tárgyak követelményeivel és jóváhagyásával.

csomagolás

Az intelligens csomagolás különböző típusai

Az intelligens csomagolórendszerekhez általában három fő technológiát használnak: adathordozókat, indikátorokat és érzékelőket. A következő típusok szerinti felosztás is lehetséges.

Környezeti feltételek monitorozása

Ez a megoldás olyan körülményeket figyel, amelyek az élelmiszer minőségi jellemzőinek megváltozásához vezethetnek. Ilyenek például a hőmérséklet-jelzők, a gázszivárgás-jelzők és a relatív páratartalom-érzékelők. A megfigyelési tényezőtől függően ezek a rendszerek a csomagoláson kívül vagy belül is elhelyezhetők.

Minőségi jellemzők követése indikátorvegyületekkel

Ez a típus az élelmiszer minőségi jellemzőinek közvetlen nyomon követésére szolgál. Ilyenek például a bioérzékelők és a frissesség-érzékelők/jelzők. Ezek az eszközök általában a csomagoláson belül találhatók.

Adathordozók

Ezek a rendszerek csak adatok tárolására és átvitelére szolgálnak, míg az indikátorokat és az érzékelőket a külső környezet figyelésére és az információk utólagos megjelenítésére alkalmazzák.

IoT a raktárkezelésben

Az IoT-ban rejlő lehetőségek másik kulcsfontosságú területe a raktárkezelés, ahol csökkentheti a személyzet felügyeleti terheit, és javíthatja a hatékonyságot. Számos lehetőség kínálkozik a robotizált automatizálásnak a raktári műveletekben való hasznosítására jó néhány iparágban, így a csomagolások területén és a logisztikában is.

A csomagolósor robotizált automatizálása csökkentheti a költségeket és növelheti a teljesítményt. Ezenkívül például a Goods to People (GTP) modell használatával az összekapcsolt robotok segíthetik a raktári személyzetet azáltal, hogy valós idejű adatok alapján automatikusan lekérik és mozgatják a tételeket.

A raktárkészlet-kezelés az egyik elsődleges terület, ahol az IoT forradalmasíthatja a műveleteket. A készletkezelés köztudottan kihívást jelent, különösen, ha online rendelésekről van szó.

Az IoT-tal azonban a különböző rendszerek megoszthatnak adatokat és leltárlistákat. Az automatizált rendszerek és érzékelők csökkenthetik vagy kiküszöbölhetik annak szükségességét, hogy a dolgozók kézzel számolják vagy szkenneljék az elemeket.

Perspektivikusan nézve az értékesítési pontok adatait megoszthatják a raktári és gyártási adatokkal, ami felgyorsíthatja a rendelések teljesítését, személyre szabottabb szolgáltatást nyújthat a vásárlóknak, és felbecsülhetetlen értékű betekintést adhat a vállalatoknak a fogyasztói magatartásba.

Intelligens csomagolás és fogyasztói elkötelezettség

Az IoT még egy lépéssel továbbviszi az intelligens csomagolást, így a csomagolás maga osztja meg az információkat.

Az intelligens csomagolás egyik legfontosabb jellemzője, hogy lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy olyan adatokhoz férjenek hozzá, mint például szépségápolási oktatóanyagok, ételkészítési videók vagy egyéb információk, amelyek segítik őket a termék használatában.

Függetlenül attól, hogy QR-kódokon keresztül, érzékelőkkel, virtuális- vagy kiterjesztett valósággal van beágyazva, az IoT és a csomagolás számos módon működhet együtt.

A siker kulcsa egyrészt az értéknövelés a fogyasztók számára, másrészt az adatgyűjtés maximalizálása, a műveletek optimalizálása, az értékesítés és a hatékonyság növelése érdekében.

Hogyan lehet legjobban hasznosítani az intelligens csomagolást? Néhány lehetőség az intelligens csomagolás hasznosításra.

Hitelesítés

A termékekbe ágyazott mikrochipek segítségével a szkennerek ellenőrizhetik a termék eredetiségét, ami különösen hasznos a hamisítási problémákkal küzdő márkák esetében. Az olyan cégek, mint a Channel, a Louis Vuitton és a Levi’s, már megkezdték az intelligens csomagolás bevezetését a fogyasztóvédelem és a márkájuk hírnevének védelme érdekében. Az intelligens csomagolás bizonyos típusai rögzíthetik, hogy a terméket felbontották vagy manipulálták-e.

Nyomonkövetési naplók

Az intelligens termékek minden lépésnél megőrzik a digitális lábnyomukat, a gyártástól a kiskereskedelemig. A nyomkövetési naplók hozzáférést biztosítanak az egyes termékek életciklusához, megmutatva, hogy hol voltak, hogyan és mikor cseréltek gazdát stb. Ez lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy könnyebben azonosítsák a hibákat vagy az ellátási lánc mentén felmerülő problémákat.

Hőmérséklet-érzékelők

Mivel egyes termékek romlandók és érzékenyek a környezeti változásokra, a hőmérséklet-érzékelőkkel ellátott NFC-címkék és IoT-szenzorok nyomon követhetik ezeket a változásokat. Ez kritikus fontosságú bizonyos termékek, például élelmiszerek vagy gyógyszerek szállítása és tárolása során, mivel garantálja a minőség és biztonság fenntartását az egész logisztikai lánc során.

Az áru szkennelése lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy megállapítsák, hogy a terméket az optimális hőmérsékleten tartották-e, és hogyan kell tárolniuk a továbbiakban.

Újrarendelési megoldások

Az intelligens csomagolás lehetővé teszi a fogyasztók és kereskedők számára, hogy automatikusan újrarendeljék a termékeket, amikor a készlet kifogy. Azáltal, hogy összekapcsolja a polcok készletadatait, lehetővé teszi az automatikus újrarendelést – vagy az azonnali, egylépéses újrarendelést azon fogyasztók számára, akik szeretnék elkerülni, hogy valamiből kifogyjanak.

Digitális címkék

A digitális- vagy e-címke lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy azonnal hozzáférjenek a termékkel kapcsolatos összes információhoz. QR-kódon vagy más „indítógombon” keresztül a fogyasztók videókat, képeket vagy további releváns információt kaphatnak. Egy élelmiszertermék esetében például receptjavaslatokat vagy oktatóvideókat.

Valós idejű ajánlatok és kuponok

Az intelligens csomagolás azt is jelentheti, hogy a vállalatok valós időben adhatnak hozzá vagy távolíthatnak el tartalmat. Tehát ha egy termék nem felel meg az értékesítési elvárásoknak, akkor például egyet fizet, kettőt kap ajánlatot vagy kupont adhatnak. Az ügyfeleknek egyszerűen be kell olvasniuk a címkét, hogy megkapják az aktuális ajánlatokat. Ez lehetővé teszi mind a vállalatok, mind a fogyasztók számára, hogy kihasználják a tényleges piaci feltételeket, és ennek megfelelően értékesítsenek/vásároljanak.

Ezek a lehetőségek esélyt biztosítanak a márkák számára, hogy növeljék a termékkínálatuk rugalmasságát, és személyre szabottabb élményt nyújtsanak a fogyasztóknak amellett, hogy több értékesítési adatot gyűjtenek és finomítják a kereskedelmi jelenlétüket.

A YouGov felmérése szerint a fogyasztók közel fele (43%) egyetértett azzal, hogy megossza személyes adatait a cégekkel, hogy személyre szabott promóciókkal, kedvezményekkel vagy akciókkal pénzt takarítson meg.

Az IoT és a csomagolás jövője. Merre tovább?

Becslések szerint az IoT már most is közel 5,6 milliárd dollárt takarít meg globálisan a kereskedelmi szállítási eszközök és üzemeltetési menedzsment terén évente.

A GE jelentése azt mutatja, az IoT 10–15 billió dollárral növelheti a globális GDP-t 2030-ra. A gépek és az internet összekapcsolása 150 milliárd dollárnyi pazarlást szüntethet meg a főbb iparágakban, ami termelékenységi forradalmat eredményez. A hatékonyság mindössze 1%-os növekedése 30 milliárd dolláros megtakarítást jelenthet a légi közlekedésben, 66 milliárd dollárt az energiatermelésben és 63 milliárd dollárt az egészségügyben az elkövetkező években.

Jövőbeli kihívások és lehetőségek

Bár az IoT-alapú intelligens csomagolási megoldások sok előnnyel járnak, számos kihívással is szembenéznek például az adatbiztonság és az infrastrukturális költségek területén. Az iparág folyamatos fejlesztései azonban reményt adnak a jövőbeli lehetőségek és innovációk terén, amelyek még hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tehetik a logisztikai folyamatokat.

Konklúzió

Az IoT-alapú intelligens csomagolási megoldások forradalmi változásokat hoznak a logisztikai iparban, lehetővé téve a pontosabb nyomon követést, hatékonyabb raktározást és jobb adatelemzést. Az adatokon alapuló döntéshozatal segít a vállalatoknak a versenyképesség fenntartásában és a hatékonyság növelésében a globális piacokon. Azok a vállalatok, amelyek kihasználják az IoT nyújtotta lehetőségeket, előnyt élvezhetnek a piaci versenyben, és a logisztikai iparág jövőbeli fejlődésének élén állhatnak.

Csaba László, Csaba Péter Gábor | Pack-Market Kft.