fbpx

2022-es szintre emelkedett az óceáni konténerszállítás ára

Írta: Csomor Zsolt - 2024 június 10.

A vezető óceáni és légi fuvardíj-összehasonlító és piacelemző platform, a Xeneta által közzétett legfrissebb adatok szerint az óceáni konténerszállítmányozás azonnali díjai a piac gyors és drámai növekedése következtében elérik azt a szintet, amit 2022 óta nem tapasztaltunk.

óceánjáró konténerszállító konténer

Az áremelkedés sebessége és mértéke meglepte a piacot

Jelenleg a bizonytalanság és turbulencia uralkodik a globális óceáni szállítmányozási láncokban, és ez elősegíti az azonnali díjak növekedését. Ennek a közelmúltbeli kiugrásnak a sebessége és mértéke azonban meglepte a piacot – beleértve a világ legnagyobb óceánjáró hajózási vállalatainak vezérigazgatóit is. Ennek megfelelően a Távol-Kelet–Egyesült Államok nyugati part ellátási láncban a konténerszállítási tarifák június elsején elérték az 5170 dollár/FEU-t; ez nem kevesebb, mint 57 százalékos növekedést jelentett májusban. (FEU, azaz forty foot equivalent unit, negyvenlábas egységkonténer). A Távol-Kelet és Észak-Európa közötti kereskedelemben az árak hasonlóan alakultak, és elérték az 5280 dollár/FEU-t, szemben a február 16-i 4839 dollárral. Ez a legmagasabb árfolyam, ami ebben a szegmensben 596 napja regisztráltak, és 63 százalékos a növekedés április 29-e óta. És ez még nem minden, a Távol-Kelet–Mediterránium szállítási útvonalon egy FEU-ért az eddigi, január 16-ai 5985 dolláros csúcsot meghaladva 6176 dollárt kell fizetni – olvasható az iho.hu oldalán.

Az árak magasba szökésének háttarében az áll, hogy a piacot erősen befolyásolják az olyan tényezők, mint a Vörös-tenger jemeni partvidékén zajló konfliktusok, a teherhajók ellen intézett húszi támadások. Ezért több piaci szereplő is úgy döntött, a bizonytalansági tényezők miatt előrébb hozza a hagyományos, vagyis a decemberi ünnepek előtti szállítmányozási csúcsszezont, és lehetőség szerint már most eljuttatja az árut a felvevőpiacokra. Ez persze kikötői torlódásokhoz, a raktárak, terminálok zsúfoltságához, esetenként konténerhiányhoz vezet, és a raktározási kereslet megnövekedésének is árfelhajtó ereje van.

Törvényszerű, hogy a hajóstársaságok a legmagasabb díjat fizető fuvaroztatókat részesítik előnyben. Ez azt jelenti, hogy fennáll annak a veszélye, hogy a hosszú távú szerződések alapján alacsonyabb díjat fizető feladók rakománya a kikötőben marad.