fbpx

Így válik egy csomagolás inkluzív csomagolássá

Írta: Transpack-2024/IV. lapszám cikke - 2024 szeptember 23.

Inkluzív (akadálymentes) csomagolásról akkor beszélünk, ha a csomagot bizonyos, a termékhez való könnyű hozzáférést akadályozó fogyatékossággal kapcsolatos fogyasztói igényekre reagálva terveztek meg.

Az inkluzivitás korszakába lépünk

A DS Smith tanulmánya szerint a megkérdezett fogyasztók 32%-a úgy nyilatkozott, hogyha frusztrálónak talál egy csomagolást, akkor azt követően nem vásárol az adott termékből. A becslések szerint világszerte 1,3 milliárd ember számára – többféle okból fakadóan – a csomagolások felbontása állandó kihívást jelenthet. A csomagolás által a felhasználók látásával vagy kézügyességével szemben támasztott követelmények – például nehezen olvasható címkék vagy nem ergonomikus kialakítás – frusztrációhoz vagy akár kirekesztéshez vezethetnek. A csomagolások kialakítása az előbbieken túl gyakran figyelmen kívül hagyja például az életkorral összefüggő kihívásokat, mint például az ízületi gyulladás, a reuma vagy a kéz fogási erejének elvesztése. Ezért a csomagolásoknak kisebbnek, jobban kezelhetőnek és könnyebben kinyithatónak kell lenniük.

Az inkluzív csomagolás – amelyet akadálymentes csomagolásnak is neveznek – egy olyan tervezési filozófiára utal, amely figyelembe veszi az összes potenciális felhasználó változó igényeit és képességeit. Ennek a megközelítésnek a célja olyan csomagolás létrehozása, amely könnyen kinyitható, kezelhető és használható, függetlenül a felhasználók fizikai vagy kognitív képességeitől. Az akadálymentes csomagolás lényege az, hogy minden vásárlót képessé tegyen arra, hogy önállóan foglalkozzon a termékekkel, és használja azokat.

Inkluzív csomagolásról akkor beszélünk, ha a csomagot bizonyos, a termékhez való könnyű hozzáférést akadályozó fogyatékossággal kapcsolatos fogyasztói igényekre reagálva terveztek meg

Az akadálymentes kialakítás előnyben részesítése lehetővé teszi a márkák számára, hogy kitűnjenek a zsúfolt piacon, és szélesebb vásárlói kört vonzanak. Még ennél is fontosabb, hogy lehetővé teszi a márkák számára, hogy mélyebb kapcsolatot alakítsanak ki az ügyfeleikkel azáltal, hogy kimutatják, hogy megértik és elkötelezettek az igényeik iránt – és ez fokozott márkahűséghez és vásárlói megtartáshoz vezet.

Nézzünk néhány példát az akadálymentes csomagolásra. Az amerikai Consumer Convenience Technologies cég megalkotta a világ első olyan csavaros alumíniumfedelét, amelynek kinyitásához 40%-kal kisebb erő szükséges. A fedélen található egy gomb, amit megnyomva oldódik például egy lekváros- vagy befőttesüvegben lévő vákuum, így könnyebben elfordítható a fedele. A gomb ismételt megnyomásával pedig újra zárhatjuk a fedelet, létrehozva a tökéletes zárást.

A vakok vagy bizonyos fokban látássérült emberek nem képesek különbséget tenni két különböző, de azonos csomagolású termék között (például egy doboz üdítő és egy doboz sör vagy egy flakon sampon és egy flakon kondicionáló között). Az inkluzív csomagolás braille-címkézéssel megoldást kínál a termékek könnyebb felismerésére és használatára.

A Unilever a Degree Inclusive illatszer- családját különböző fogyatékossággal élő emberek multidiszciplináris csapatával együttműködésben tervezte meg. Egyik terméküket, ami egyben a világ első inkluzív dezodorja, a felső végtagi fogyatékkal élők és látássérült emberek számára tervezték, ami természetesen átlagos fogyasztói használatra is alkalmas. Speciális fedéllel rendelkezik, így egy kézzel is nyitható, a címkén brailleszöveg található, alja pedig ergonomikus kialakítású.

A NaviLens kódok olyan nyomtatható címkék, amelyek feliratozásra, élelmiszer-csomagolásra, gyakorlatilag minden felületre alkalmazhatók. A NaviLens és a spanyol Alicantei Egyetem közös fejlesztésének az eredménye ez a beolvasható kód. A NaviLens címkék valójában továbbfejlesztett QR-kódok. A hagyományos QR-kódok csak feketefehérek, és a felhasználónak néhány centiméter távolságon belül kell lennie a címkétől ahhoz, hogy beolvashassa. A NaviLens kódok olyan 5×5-ös színes mátrixok, amelyek négy színt tartalmaznak: cián, bíbor, sárga és fekete blokkokat, és akár több méter távolságból is beolvashatók. Nem igényelnek fókuszálást a beolvasó eszköztől, és a másodperc töredéke alatt végbemegy a folyamat.

A NaviLens kódok akár úgy is konfigurálhatók, hogy a beolvasás szögétől függően kiegészítő információkat is adjanak. Ez azt jelenti, hogy pontos irányinformációt adhatnak azoknak a felhasználóknak, akik különböző irányokból közelítik meg az áruházi polcokat, mintegy a termékhez navigálva őket. Például a gabonapehely-gyártó Kellogg’s Cereal számos termékén szerepel már a NaviLens kód. A NaviLens kóddal és alkalmazással a vak és gyengén látó fogyasztók könnyen megtalálhatják a cég termékeit a polcokon, és minden lényeges termékinformációt megkaphatnak róluk.

Mi az inkluzív csomagtervezés?

Az inkluzív tervezés olyan megközelítés, amelyik ahelyett, hogy bizonyos termékeket a korlátozott látás- vagy mozgásképességűek számára hozzáférhetőként határozna meg, azt vallja, hogy a hozzáférhetőség legyen általános elvárás. Az előbbi elvet követve gyakorlatilag minden csomagolást úgy kell megtervezni, hogy a fogyasztók minél szélesebb rétege számára elérhető legyen.

A Unilever a Degree Inclusive illatszercsaládjának címkéin braille-szöveg található

Ez nagy vonalakban azt jelenti, hogy az inkluzív csomagolásnak olvashatónak és könnyen kinyithatónak kell lennie még az életkorukból fakadó mozgásszervi problémákkal küzdők és a mozgássérült emberek számára is.

Mivel a csomagolás gyakran az első interakció a vásárló és a termék között, fontos a megfelelő első benyomás kialakítása. A fontos információk és a márkajelzés egyértelmű közvetítése lehetővé teszi az fogyasztók számára, hogy kapcsolatot építsenek ki a márkával – például a nagy, világos betűtípusok és a nagy kontrasztú dizájn választása megváltoztathatja a csomag elérhetőségét és vonzóvá tételét a korlátozottabb mozgású vagy látású emberek számára. Hasonlóképpen, a tapintható markerek csomagolásba integrálása segíthet az embereknek abban, hogy gyorsan különbséget tehessenek a termékek között, továbbá, hogy hozzáférjenek a releváns termékinformációkhoz.

Ez a speciális fedél egy kézzel is nyitható

A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) az ISO 1780:2015 szabványnak megfelelően iránymutatást ad az akadálymentes csomagolás kialakítására vonatkozóan. Ezen irányelvek betartása garantálja, hogy a csomagolás a felhasználók széles köre számára hozzáférhető legyen, beleértve azokat is, akik korlátozott erővel vagy kézügyességgel rendelkeznek. Létfontosságú az empátia hangsúlyozása a hozzáférhető csomagolás kialakításában. Egy empatikus, felhasználó-központú tervezési folyamat bevonja a végfelhasználókat, megérti az igényeiket és átérzi tapasztalataikat. Ez a folyamat lehetővé teszi a márkák számára, hogy olyan termékeket hozzanak létre, amelyek mindenki számára elérhetőek, javítják a felhasználói élményt és elősegítik a márkahűséget.

Fontos a célpiac szükségleteinek megismerése

Általánosságban elmondható, hogy konkrét tervezési elemekre összpontosítás helyett hatékonyabb az inkluzív tervezés alapelvei szerinti csomagok létrehozása.

Az inkluzivitás eléréséhez összehangolt erőfeszítésre, szándékra és a sokszínű piac igényeinek tudatosítására van szükség. Az inkluzív tervezés a célpiac és a szükségleteinek megismerésén alapul. Igyekszik mindenkire kiterjeszteni a hozzáférhetőséget a megalapozott döntések meghozatalával Ez megkövetelheti a tervezőktől, hogy kiszakadjanak abból a gondolkodásmódból, hogy maguknak vagy a hozzájuk hasonló embereknek alkossanak. A teljes tervezési folyamat során fel kell tenni egy sor kérdést: Bárki, aki felveszi ezt a csomagot, könnyen elolvashatja és kinyithatja? Van egynél több mód a csomag kinyitására a különböző igényű emberek számára? Könnyen érthető a nyitás mechanizmusa?

Az EEasy Lid nyomógombos megoldást használ a fedél eltávolításához

A csomagokkal kapcsolatba kerülő emberek valódi visszajelzéseivel együtt elkezdhetik kifejleszteni azt a folyamatot, amely biztosítja, hogy a csomagolásuk valóban hozzáférhető legyen.

Az is fontos, hogy a cég ne hanyagolja el az inkluzív csomagolás esztétikai vonzerejét. Ahhoz, hogy egy dizájn valóban mindenki számára működjön, nemcsak funkcionálisnak, de kívánatosnak is kell lennie. Az inkluzív dizájnelemek beépítése mellett a csomag esztétikus kialakításának továbbra is vonzónak kell lennie a megcélzott demográfiai csoporthoz. A forma és a funkció közötti egyensúly elérése az inkluzív csomagolás létrehozásának egyik legnagyobb kihívása, amelyre sajnos nincs gyors megoldás.

Társadalmilag felelős cselekvés

A növekedés és a profit igénye azt jelenti, hogy a márkák gyakran a többség számára tervezik a termékeiket. Ez általában azt feltételezi, hogy az ügyfelek ép látással és kézügyességgel rendelkeznek, figyelmen kívül hagyva a lakosság kisebb részének igényeit.

Tekintettel arra, hogy a fogyasztók első benyomása a termékről a csomagolás felnyitásakor alakul ki, az akkor megszerzett tapasztalat jelentős mértékben befolyásolja, hogy újra vásárolnak-e az adott márkától vagy sem.

Ezzel szemben az inkluzivitásra való tervezés új piacokat és új potenciális bevételi forrásokat nyit meg, valamint a pozitív nyitási élmény révén növeli az ügyfelek elkötelezettségét és lojalitását.

Ez a fokozott vonzerő nem korlátozódik a bizonyos fogyatékkal élőkre. Napjaink szociálisan tudatosabb társadalmában a könnyen kinyitható csomagolás nem csupán azoknak az embereknek az élményét javítja, akik frusztrálónak találják az adott csomagolási megoldást – minden olyan fogyasztó számára vonzó lesz, aki értékeli az etikus vásárlást. Sokan egyre gyakrabban keresnek olyan márkákat, amelyek társadalmilag felelősen cselekednek és elkötelezettek a sokszínűség, továbbá az inkluzivitás mellett. Ily módon a hozzáférhető csomagolás kiterjesztheti a márkahűséget az összes vásárló körében.

A fogyasztói igények a figyelem középpontjában

A csomagolás kialakítása sokat elárul egy márkáról. Az újrahasznosítható anyagok jelezhetik a környezet iránti elkötelezettséget, a prémium kivitelezési minőséget és a luxus közvetítését. Továbbá az akadálymentesítés megmutathatja, hogy egy cég törődik a teljes ügyfélkörével. A szóban forgó terméktől függetlenül az egyszerű, hozzáférhető mechanizmusokkal rendelkező csomagolás megtervezése kialakíthatja a különbséget az egyszeri vásárló és a hűséges, visszatérő vevő között.

Számos különböző eszköz és módszer áll rendelkezésre az akadálymentes tervezés megvalósítására. A legnagyobb érték abban rejlik, hogy ezt a szellemiséget a kezdetektől fogva egy tervezési projektbe ágyazzuk. Azáltal, hogy egy cég aktívan figyel a fogyasztók igényeire és átgondolja, hogyan lehet azokat kielégíteni a tervezési folyamat minden szakaszában, előnyre tehet szert a mindenki számára megfelelő csomagolás létrehozásában.

Czékus Mihály