fbpx

Akár 800 km hatótávra is képes ez az elektromos teherautó

Írta: Csomor Zsolt - 2025 március 11.

A Scania és a DHL csoport közösen fejlesztett ki egy üzemanyaggal működő generátorral felszerelt elektromos teherautót, amely lehetővé teszi az akkumulátoros elektromos közúti közlekedésre való áttérést anélkül, hogy meg kellene várni a teljes töltőhálózat kiépítését.

80–90%-ban megújuló villamos energiával közlekedik a teherautó

A teljesen elektromos járművek jelentik a fenntartható közlekedési rendszer végleges megoldását, és az elektromos meghajtásra való átállást most kell felgyorsítani. Ugyanakkor akadályt jelent például a töltőpontok hiánya, a szezonális csúcsidőszakokban a töltőállomásokon elegendő töltőkapacitás biztosításának magas költségei, illetve a hálózat terhelése és a magas villamosenergia-árak, például a nyugodt téli napokon. Ezen a ponton lép képbe a Scania és a DHL megnövelt hatótávolságú elektromos járműve (EREV), amely segít ezen akadályok leküzdésében, miközben lehetővé teszi a DHL számára, hogy 80–90%-ban megújuló villamos energiával közlekedjen.

elektromos scania nyergesvontató
Forrás: Scania

Az új e-teherautót a németországi Posta csomagküldő részlege a berlini csomagszállításban használja, hogy tesztelje teljesítményét a mindennapi üzemeltetés során, mielőtt további járművekkel bővítené a DHL flottáját.

Az üzemanyaggal működő generátor egy teljesen elektromos teherautó egyik akkumulátorát helyettesíti – melyre a legtöbb szállítási útvonal esetében egyébként nincs szükség –, így csökkentve az akkumulátorok igénybevételét, szükség esetén azonban tartalék energiát biztosít. A jármű hatótávolsága 650–800 kilométer között lehet (a berlini tesztek eredményeitől függően), és szükség esetén bármely hagyományos benzinkúton feltölthető. Ehhez képest a Scania legmodernebb és iparágvezető, 100 százalékban elektromos meghajtású teherautói 550 kilométert tesznek meg hasonló maximális teherrel.

Ígéretes átmeneti megoldást teremthet

Az EREV-et a Scania kísérleti partnere fejlesztette ki, új technológiákat és megoldásokat vizsgálva, ebben az esetben a stratégiai partnerrel, a DHL-lel együtt. A megnövelt hatótávolságú elektromos járművek ígéretes átmeneti megoldást jelentenek a CO₂-kibocsátás jelentős csökkentésére, különösen ott, ahol hiányoznak a teljesen elektromos közlekedéshez szükséges infrastruktúra és egyéb feltételek. Az EU-s és nemzeti politikáknak el kell ismerniük és ösztönözniük kell ezt a koncepciót a reális kibocsátási intenzitás megfelelő elismerése és az útdíjak arányos csökkentése révén.

Az EREV egy 10,5 méter hosszú, 40 tonna maximális össztömegű teherautó, amelyet egy 230 kW teljesítményű (295 kW csúcs) villanymotor hajt. Az elektromos áramot egy 416 kWh-s akkumulátor és egy 120 kW-os benzinüzemű generátor szolgáltatja.  A fedélzeti generátor segítségével – amely kezdetben benzinnel, majd később dízelüzemanyaggal/HVO-val működik – a teherautó hatótávolsága 800 kilométerre nő. Az EREV-ek felszerelhetők olyan szoftverrel, amely korlátozza az üzemanyaggal működő generátor használatát, így lehetővé téve a CO2-kibocsátás csökkentését és megadott szintre való korlátozását. Maximális sebessége 89 km/h, rakodókapacitása kb. 1000 csomag (egy cserélhető felépítmény térfogata).

Kép és szöveg forrása: Scania