Egy hagyományos haszongépjármű naponta csupán mintegy kilenc órát tölt úton, a sofőr korlátozott munkaideje miatt. Egy teljesen automatizált jármű viszont akár éjjel-nappal, megállás nélkül is közlekedhet, így ezek a teherautók valódi gazdasági tényezőt jelentenek.
A tehergépjármű automatizálása nagyobb kihívás
A személygépkocsikhoz képest a haszongépjárművek a fejlesztés szempontjából releváns előnyökkel rendelkeznek. Érzékelőinek és járműarchitektúráinak fejlesztése azonban a személygépkocsik fejlesztéséhez is hozzájárulhat, mivel a Continental alkatrészei általában minden típusú járműnél működnek – olvasható a newtechnology.hu oldalon.
Kép forrása: SCANIA
A kutatás és fejlesztés hatékonyságának maximalizálása érdekében a Continental holisztikus megközelítést alkalmaz: ahol csak lehetséges, ugyanazt az algoritmusláncot használja mind a személygépkocsik, mind a haszongépjárművek automatizálásához.
Ez utóbbi azonban járműspecifikus módosításokat igényel. A tehergépjármű esetében ugyanis kihívást jelent a jármű méretei, a kamera magasabb elhelyezkedése, az ebből következő megváltozott látószög, valamint a jármű hosszából és fordulóköréből adódó dinamikus jellemzők.
Vezető nélküli Hub2Hub
A teljesen automatizált teherautók azonban a logisztikai ellátási láncok biztosítása során mutatják ki a bennük rejlő valódi potenciált. A nehéz tehergépkocsik gyakran ugyanazon az útvonalon haladnak, mivel a nagy logisztikai központok mára többnyire jó összeköttetésekkel rendelkeznek az autópályák közelében. A gyakran monoton és hosszú útvonalak olyan veszélyes mellékhatásokhoz vezethet, mint a mikroalvás. Az automatizálás csökkentetné a vezetőt érő terhelést, valamint megakadályozná különösképpen a hátsó ütközéseket, és megkönnyítené a jelenlegi vezetési és pihenési időre vonatkozó jogszabályok betartását. A végeredmény az, hogy a flottaüzemeltetők költségeik egyharmadát is meg tudnák takarítani, ha a teherautók teljesen automatizáltan tudnának haladni a központok között. A Hub2Hub elnevezésű koncepció kompenzálhatná a sofőröket érintő munkaerőhiányt is, ha csak a későbbi terjesztési szállításokat kellene fedezniük.
A Continental rendelkezik a szükséges tapasztalattal ahhoz, hogy az autóipari technológiákat sorozatgyártásra vigye, és ne csak egyféle járműplatformra korlátozza azokat – mondta Dr. Andree Hohm, a Continental önvezető autó projektjének vezetője.