A WPO (World Packaging Organisation), azaz a Csomagolási Világszervezet már 1968 óta a csomagolási intézmények, egyesületek, szervezetek és egyéb érdekelt felek, beleértve a vállalatok és szakszervezetek nonprofit és nem kormányzati, nemzetközi szervezete.
A szervezet nem sokkal megalapítása után, 1970-ben elindította azóta is népszerű és világhírű versenyét és díjátadóját, a WorldStar-t, melynek keretein belül díjazásra kerülnek a világ minden tájáról érkező csomagolási pályamunkák. A WorldStar Csomagolási Világverseny a WPO egyik fő rendezvénye, csomagolási területen a világelső. A WorldStar bemutatja a csomagolástervezés és csomagolástechnológia folyamatos fejlődését, valamint megteremti a nemzetközi csomagolási kiválóság életszínvonalát, amelyből sokan tanulhatnak. A megmérettetés nyitva áll a csomagolási közösség egésze előtt, legyen szó gyártóról, szállítóról, feldolgozóról, márkatulajdonosról, végfelhasználóról, marketingszakértőről vagy csomagolástervezőről. Azok a csomagolások, amelyek elismert országos vagy regionális versenyen nyertek elismerést – akár az adott évben vagy előző években –, pályázhatnak a WorldStar versenyre.
A díjazottakat különböző kategóriákba sorolják, a terméktől függően. A fő kategóriák közé tartozik az ital, az e-kereskedelem, az elektronika, az étel, a friss zöldség/gyümölcs, az egészségügyi- és személyes higiénia, a háztartás, a címke és dekoráció, a luxustermék, az orvosi- és gyógyszerészeti termék, a csomagolási anyag és komponens, az állateledel, a szállítási csomagolás, a POS és végül a játék csomagolása. Mindezek mellett olyan speciális kategóriák is szerepelnek még a listán, mint pl. a marketing, az élelmiszerpazarlás csökkentésére szolgáló megoldások, a fenntarthatóság. Az elnöki díj pedig a WorldStar díjazottak közül is a legkiemelkedőbb versenyzőket illeti, akiket személyesen és egyénileg a WPO elnöke választ ki, miután a bírálás véget ér.
A bírálat
A WorldStar bírálóbizottsága a WPO igazgatótanácsának tagjaiból áll, amely a vezető csomagolási szakemberekből, valamint több mint 60 ország nemzeti és regionális csomagolási intézeteinek ügyvezető igazgatóiból tevődik össze. A bírálótestület általában minden év novemberében ülésezik, így a közelmúltban zajlott a 2022-es pályázatok zsűrizése. A bíráláskor a zsűri döntése végleges, és jogában áll kizárni azokat a pályaműveket, amelyek nem felelnek meg a nevezési feltételeknek.
2016-ban Magyarország adott otthont a WPO konferenciának és a WorldStar díjátadó gálának
A bírálás szempontrendszere összetett, a zsűri olyan tulajdonságokra fókuszál, mint pl.:
– a tartalom védelme és megőrzése,
– ergonómikusság,
– könnyű kezelhetőség/töltés/zárás/nyitás és visszazárás
– az értékesítési szempontok közül a csomagoláson belüli márkaépítés/piacképesség,
– a megvalósítás minősége,
– költségcsökkentés/anyagtakarékosság és költségmegtakarítás,
– kreativitás
– és innováció.
A 2021-es WorldStar versenyre 35 országból 345 pályázat érkezett, amelyek közül 194 alkotás került díjazásra. Vegyük szemügyre a 2021-es év elnöki díjazottait, arany, ezüst és bronz minősítéseit.
Papírral váltották ki a többrétegű fóliát
A dél-koreai Hansol Paper Co., Ltd. cég főként papírfejlesztéssel foglalkozik, és a legelső vállalat, amely bevezeti az ERP rendszert a koreai papírgyártó iparban. Vezető papírgyártóként termékei között megtalálhatóak grafikai-, csomagolási-, címke-, festékszublimációs-, hőpapírok és bioanyagok egyaránt. Az elnöki ezüst elismerést egy olyan papíralapú csomagolásukkal nyerték el (Hansol EB (Eco Barrier)), amely felváltja a műanyag/fém többrétegű fóliák használatát, újrahasznosítható forrásra cserélve azokat. Ez a forradalmi papír a Barrier Paper segítségével olyan integrált funkciókkal rendelkezik, mint például az oxigén-, nedvesség-, zsír- és aromazárás, valamint a hőzárás, laminálás vagy bevonási eljárások nélkül. Az anyag alkalmas különféle flexibilis csomagolások alkalmazásához, legyen az élelmiszer vagy kozmetikum csomagolása. Legfőbb tulajdonságaiként fontos megemlíteni3 az 1-ben funkcionalitását és nyomtathatóságát, ami azt jelenti, hogy a papír egyaránt nyomtatható mélynyomással, flexo- és ofszet nyomtatással is. Természetesen nem szabad megfeledkezni a fenntarthatóság vizsgálatáról sem, az újrahasznosítható terméknek 42%-kal kisebb a szénlábnyoma (UL 2485 tanusítvány). Végezetül pedig kardinális tulajdonsága, hogy alkalmas közvetlen élelmiszerrel való érintkezésre.
A dél-koreai Hansol Paper Co., Ltd. a csomagolási anyagok és komponensek kategóriából nyerte el az elnöki díjat a Hansol EB pályamunkájával
Az osztrák Mondi Cosumer Packaging GmbH PerFORMing nevű pályamunkája is bronz minősítésű Elnöki Díjat érdemelt, a csomagolási anyagok és komponensek kategóriájában
Frissen tart, és az ökológiailábnyomunkat is csökkenti
A PerFORMing egy hőformázható papír alapú csomagolás záróbevonattal, ami ételtálcákhoz készült. A PerFORMing-ra való átállással az osztrák REWE kiskereskedő cég 70%-kal csökkentette műanyagfogyasztását, és kétharmadával csökkentette CO2 lábnyomát. A fenntartható papír alapú csomagolás kiváló záró tulajdonságokkal rendelkezik, és nem veszélyezteti a funkcionalitást és a megjelenést sem. Az élelmiszerágazatban különösen fontosak a záró tulajdonságok, hogy a termékek tartósak és frissek maradjanak. A PerFORMing egyesíti a papír újrahasznosíthatóságát a vékony műanyag bevonat alapvető zárótulajdonságaival az élelmiszerek frissen tartása és a pazarlás elkerülése érdekében.
Újragondolt és újrahasznosított csomagolást kapott a görög kávé
A Lincoln & York’s kávépörkölővel együttműködve a csomagolásokat átalakító HATZOPOULOS S.A. egy teljes egészében PE-ből készült kávécsomagolást dobott az Egyesült Királyság piacára. A védőréteget úgy tervezték, hogy az megőrizze a kávé aromáját és ízét. A továbbfejlesztett környezeti mutatóik mellett az X-CYCLE PE fóliák kiváló mechanikai tulajdonságokkal és tökéletes megjelenéssel bírnak, ezzel is megfelelve a mai környezettudatos fogyasztók igényei számára. Az új kávécsalád a pörkölő CSR-stratégiájával összhangban egyértelműen kielégíti környezetvédelmi igényeket.
Fémes és filigrán lett Rumcájsz
Az Etiflex egy családi tulajdonú nyomdaipari vállalkozás, ami már negyed évszázada nyomtat és tervez címkéket ügyfelei számára. A díjazott termékük története a következő: a Rumcajsovka szellem Jičín városából származik, amely egy népszerű cseh fiktív szereplőhöz, Rumcájszhoz köthető. A Rumcajsovka címkéjének grafikáján egy híres jičíni torony és Rumcájsz szakállának ötvözete látható, ami együttesen egy „J” betűre emlékeztet. Ám a torony belsejében egy szeszfőzde képe is elrejtőzött. Az óraszerkezet és a csövek rendszere az ezüstnyomtatásban és arany prégelésben tűnik ki. A fémes, filigrán részletekkel ékelt motívum kontrasztban áll a puhatapintású fekete telt színű anyaggal. A különböző feldolgozási technikák összetett kombinációjával elérték a célzott hatást a címkén. Az így elkészült címke éppúgy vonzza a tekintetet, mint a tapintást.
Bronz Elnöki Díjat kapott a görög HATZOPOULOS S.A. Lincoln & York’s újrahasznosítható kávécsomagolása is az italok kategóriából
Az ezüst Elnöki Díjat az italok kategóriában indult, cseh származású ETIFLEX Rumcajsovka címkéje kapta
Az arany Elnöki Díjat a svájci Ideewiss AG, Packlock (okos bliszter) terméke érdemelte ki
A dobogó legfelső fokához érve
Az innovatív termékek fejlesztésére szakosodott svájci cég termékét az egészségügyi és személyes higiénia kategóriában indították a megmérettetésen. A packlock alapvetően nem egy új gyógyszercsomagolás, a meglévő blisztercsomagolást csak módosították, újragondolták. Az okos bliszter legfontosabb jellemzője, hogy az első gyermekbiztos csomagolás, ami az idős és fogyatékos emberek számára is könnyű kezelhetőséget biztosít, tehát kevesebb fizikai erőfeszítés is elegendő a használatához, figyelembe véve, hogy a gyógyszerek 77%-át 60 év felettiek szedik. A tabletta egy egyszerű mechanizmussal benyomható a Brailee-írással is jelölt doboz belsejébe, majd egy nyíláson keresztül kivehető, így használata praktikus és egyben higiénikus is.
Az újrahasznosítható csomagolás alumínium vagy műanyag zárófóliával is gyártható. A termék anyagfelhasználása 25%-kal csökkent, de alumíniumtartalma is alacsonyabb, mint elődjeié, a gyártásához szükséges gépek pedig egyszerűen átalakíthatóak a technológiához.
A WorldStar megrendezésének küldetése, hogy felhívja a figyelmet a csomagolás fontosságára egy jobb élet érdekében, valamint, hogy elismerje a márkatulajdonosok, tervezők, hallgatók és márkaügynökségek innovációit a jövő csomagolási megoldásainak megalkotásában és az újdonságokra, valamint a globális trendekre (fenntarthatóság, higiénia) való reagálásában.
Pente Szilvia