Korábbi cikkemben bemutattam a Packaging of the World világát, valamint néhány kiemelkedő projektet. Szűkítve a kört most a hazai (leendő) tervezők munkáiból szemezgetek a tésztáktól kezdve, az édességeken keresztül, a különleges formavilágú csomagolásokig.
Ramo tészták egyenesen Olaszországból
A lista első szereplője a 80-as évek Olaszországának hangulatos utcáira invitál bennünket, egészen pontosan egy olasz tészta elfogyasztására. A csomagolást Tóth Otília Ramóna készítette, a Corvin rajziskolai tanulmányai során. A projekt célja az volt, hogy különböző kézműves tésztákból (spagetti) álló promóciós csomagolást hozzon létre egy olasz családi vállalkozás számára, amely épp a piacra lépés előtt áll. Az igény egy letisztult megjelenés volt, amely egyben stílusos, modern és a cég, valamint termékeinek magas minőségét képviseli.
A geometriai formákkal való kísérletezés és ezek élénk színekkel való ötvözése beleilleszkednek a mai trendek közé, különösen a Bauhaus 100. évfordulóján (2019). Emellett a tervező a híres olasz műemléket, a római Colosseumot is megjelentette a terméken. A fiktív márka neve (Ramo) a Roma magánhangzók felcseréléséből született, de a tervező nevére is visszautal, és nem utolsó sorban olaszul családfa ágat jelent. A csomagolás hat különböző fajta spagettit tartalmaz, újratölthető, 150 gramm/adagos dobozokban. Az aldobozok tetején található, különböző színekkel ellátott piktogramok segítenek megkülönböztetni az eltérő tésztákat.
A Colosseumot ábrázoló pánt tartja össze a kisebb dobozokat, így fektetve és állítva is tárolható, sőt a csomagolás a tészta tárolása mellett a konyha ékes dísze is lehet.
Gyógytea és csomagolása, kifejezetten nőknek
Péntek Ágnes iskolai projektjének (Corvin Rajziskola) keretein belül hozta létre a Her.B fiktív márkát, melyben egy csésze forró teával kínálja a közönségét. Az alapötlet egy gyógytea-válogatás létrehozása volt főként nők számára, amely természetes(ebb) megoldást kínál problémáikra. A márka célja, hogy népszerűsítse a gyógynövényeket, és megismertesse azok jótékony hatásait, melyek organikusabb és egészségesebb kiutat jelentenek.
A tervező fontosnak tartotta, hogy a termék megjelenésében elegáns formákat alkalmazzon, de nem a megszokott módon. Már a színválasztásban is rendhagyó mélykéket választott, ami szokatlan a gyógyteák márkái között. Az elegancia visszaköszön a logóban és mintázatban – az íves vonalak a nők természetének és kecsességének metaforái, és ez tükröződik a csomagok alakjában és arányában is.
Kiskanálnyi élvezet, csomagolva
Ha már tea, akkor nem maradhat ki a méz sem a listáról. Knapecz Máté grafikai tanulmányai (Corvin Rajziskola) során valósította meg mézcsomagolásait, melyek a Honi márkanevet kapták.
Bár a méhészet története az ősidőkig nyúlik vissza, a Honi ezt frissen és élénken mutatja be a mai kor fogyasztójának. A fiktív magyar cég minőségi mézeket és mézalapú termékeket készít modern technológiával, és hitvallása, hogy rávilágítson a méz jótékony hatása mellett a méhek fontosságára. A termékcsalád klasszikus és különböző ízesítésű mézeket tartalmaz, melyek eltérő méretű és alakú üvegekbe vannak töltve. Ezzel egy kis élvezetet igyekszik csempészni a mindennapokba, legyen szó egy kiskanál gyömbéres mézről, egy adag akácmézről a kávénk mellé vagy egy szelet krémes, narancsmézes kenyérről.
A kitűzött cél épp ezért egy egyedi megjelenés volt, amely nonfiguratív dizájnnal párosult. A vastag vonalak a mézcseppeket szimbolizálják, amelyek a márka állandó képviselői. A címke helyettesítésére az átlátszó matt minták szolgálnak, a csomagolás belsejében viszont kisebb illusztrációk és izgalmas tények olvashatók a méhekről.
Újragondolt édesség a hétköznapokra
Novák Anna egy ismert édesség csomagolását gondolta újra a Corvin Rajziskolában készült projektjén belül.
A Bombi egy szlovák édességgyártó, amely lekvárokkal töltött, kakaós masszával bevont süteményeket kínál. Célcsoportja a gyermekes családok és természetesen az édességkedvelők. Ezek a kis piskóták hagyományos recept alapján, de modern technológiával készülnek. A márka egy játékos, vidám és energikus kis elefántról kapta a nevét, melynek karakterével könnyen tudnak azonosulni a gyerekek. Az újratervezett márkaidentitásban a tervező célja volt ennek az aranyos karakternek a játékosságát és sokszínűségét tükrözni, és persze inspirálni a fogyasztót az új ízek felfedezésére.
A csomagolás egy nagy és öt kicsi egységből áll össze, így minden hétköznapra jut egy meglepetés. Grafikáját tekintve a piktogramokat azonos elemekre építette a tervező, ehhez pop-up ablakokkal és az ízválasztékról szóló kedves üzenetekkel társulnak a színes elefántlábnyomok.
Hullámvonal mára formavilágban is
A következő munkát én magam készítettem, szintén még a Corvin Rajziskolában végzett tanulmányaim alatt, mikor a magyar Eden Premium márka tésztáinak tervezhettem új külsőt. A márkáról azt kell tudni, hogy termékei szinte bármilyen életmódba beilleszthetők, legyen az vegán, vegetáriánus vagy bármiféle ételintolerancia/érzékenység, mivel ezek glutén-, laktóz- és szójamentesek, valamint vegánok. A környezettudatosság is fontos szerepet játszik a cég életében, ebből kiindulva választottam a csomagoláshoz 100%-ban újrahasznosított papírt.
A csomagoláson is szerepet kapott a brand fő grafikai eleme, a hullámvonal. A projekt kezdetekor az volt a célom, hogy egy szembetűnő, rendhagyó formát és megjelenést hozzak létre a brand számára, amihez épp ez a hullámvonal adta az ötletet. Ez a forma minden arculati elemben felbukkan, így például a logóban, a névjegykártyán, a levélpapíron, a borítékon és a plakátokon egyaránt. A többi grafikai elem és szín a tészták különféle formáira és egyedi színére reflektál.
Fókuszban az egészségtudatos vásárló
Böröcz Noémi a magyar székhelyű Szafi márkának készített új csomagolásokat. Olyan termék előállítása volt a cél, amely segíti az intoleranciában és ételérzékenységben szenvedőket, és könnyen alkalmazzák kezdő szakácsok és elfoglalt emberek is. A márka alapelve, hogy az a legtisztább étel, amit otthon készítünk, és ez a felhasznált alapanyagokkal kezdődik. Ebből kiindulva olyan termékeket alkottak meg, amelyek megfelelve a legmagasabb minőségi követelményeknek, nem tartalmaznak adalékanyagokat, rejtett összetevőket és mesterséges ízfokozókat sem.
A márkának két fő termékcsoportja van: az egyik a Szafi Reform, amely az alacsony szénhidráttartalmú termékekkel az egészséges, kiegyensúlyozott életmódra helyezi a fókuszt, a másik pedig az ételintoleranciában szenvedők számára készült Szafi Free. A termékek közös jellemzője, hogy egyikük sem tartalmaz glutént, tejterméket és szóját.
Miért is ne lehetne vidám és divatos egy csomag liszt? – tette fel magának a kérdést Noémi. Így a Szafi lisztkeverékek megújításának célja egy olyan új, modern és környezetbarát márkának a létrehozása volt, amely ötvözi a profi gyártástechnológiákat a friss és fiatalos csomagolással.
A termék különlegessége a későbbi adagolásra és a termék kimérésére is használható alsó elem, aminek köszönhetően nem kell a konyhában keresgélni a mérőeszközök között. Az új megjelenésben a formákkal való játék mellett a logóra emlékeztető, vidám és színes mintákat használt a tervező. Az újragondolt csomagoláson a rendhagyó dizájn ráadásul környezetbarát megoldással párosul. Ezt a filozófiát tükrözi a teljes márkaidentitás, amivel nemcsak a magyar piacon, hanem nemzetközi szinten is megállná a helyét.
Eleganciát sugárzó arckrémcsomagolás
A lista utolsó szereplője a többitől eltérően nem élelmiszercsomagolás, hanem egy magyar kozmetikum márka újratervezett megjelenése. A csomagolásokat Pauer Patrik tervezte, aki szintén a Corvin Rajziskolában végzett.
Választása a magyar PomPom márkára esett, melynek termékei kizárólag természetes összetevőket tartalmaznak, és amik 2014 óta már sok bőrproblémával küzdő embernek segítettek, korosztálytól függetlenül. Sikerük a kiváló minőség mellett a természetes összetevőkben és az innovatív kozmetikai fejlesztések kombinációjában rejlik. Környezetbarát márkaként minden termékük pálmaolajmentes, állatokon nem tesztelték őket, és többségük vegán.
A tervező egy nappali és egy éjszakai arckrémnek készített csomagolást, amihez letisztult és gendersemleges dizájnt álmodott meg. A márka által meghatározott színvilágot követve, de a görbületekkel formailag újat alkotva eleganciát keltett. A nappali „Napfény arckrém” élénk narancssárga színt kapott, míg a hozzá tartozó éjszakai hidratáló, a „Holdfényes éjszakai arckrém” alapszíne a kék lett. A két doboz nemcsak színben, de formailag is kiegészíti egymást, mint a nap és a hold. A megkülönböztetés pedig leegyszerűsíti a mindennapi használatot. A tervező természetesen a csomagolás alapanyagának kiválasztásánál is követte a PomPom irányelveit, így kizárólag egy ragasztási ponttal összeállítható, környezetbarát papírból készítette dobozait.
Mivel a csomagolások jelentik az első benyomást a termékről a fogyasztó számára, így azok a legerősebb befolyásoló tényezők a vásárlói döntések meghozatalakor. Ezért kulcsfontosságú, hogy olyan egyedi, akár rendhagyó, de mindenképp figyelemfelkeltő megjelenést hozzon létre a tervező, amely „megszólal” a boltok polcain, és megkülönbözteti a márkát a többitől, arra ösztönözve a vásárlót, hogy ez a jobb, ezt tegye a kosarába.
Pente Szilvia