A termékek csomagolásaira vonatkozó „zöld” állításokat vizsgálta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH); a megállapítás szerint sok esetben eltérés van a magyarországi vállalkozások fenntarthatósági reklámüzeneteinek valós tartalma és azok fogyasztói értelmezése között.
Általános jellegű állítások tartalom nélkül
A piacelemzés részeként 2023 februárjában 60 magyarországi weboldal kommunikációját tekintette át egy átfogó gyorsellenőrzéssel a hivatal. A vizsgálat fókuszában a ruházati termékekre, a kozmetikumokra, a tisztítószerekre, valamint a napi fogyasztási cikkek csomagolásaira vonatkozó „zöld” állítások voltak.
Az elemzés eredményei arra mutatnak, hogy a magyarországi vállalkozások hosszú értelmezésekkel és nem rendszerezett módon kommunikálnak a fenntarthatóságról. Gyakoriak az általános jellegű állítások (például „zöld, „környezettudatos”), amelyek alátámasztása nehezen található meg az adott honlapon, vagy csak angolul jut el a fogyasztóhoz, gyakran az anyacég weboldalán.
Az elemzés továbbá rávilágít arra is, hogy több esetben a környezet védelme érdekében tett lépések a vállalkozás üzletpolitikájának leírásaként érzékelhetők, nem pedig a termékeire vonatkozó, pontosan alátámasztott állításokként.
A vizsgálata pozitív példákat is talált
Volt azonban olyan magyarországi vállalkozás is, akinél alkalmazott megoldás példaértékű: a zöld állítások értelmezését segítő „fenntarthatósági szószedet”; a cég környezetvédelmi aktivitásának átlátható és közérthető bemutatása.
A versenyhivatal 2022 novemberében kezdődő és várhatóan 2023 nyarán lezáruló átfogó piacelemzés célja, hogy szempontokat adjon a jogalkotó számára egy egységes állítás- és jelölésrendszer bevezetéséhez, amellyel erősödhet a fogyasztók bizalma a fenntarthatósági állítások iránt.
Forrás: MTI