A kötegelt dróttekercs gyártásához az Ózdi Acélművek Ukrajnából vásárolt acélhuzalt is használ. A Záhonyon át Fényeslitkére széles nyomtávú vasúti szerelvényeken beérkező import alapanyagot korábban kamionokra rakták, így szállították mintegy 180 kilométeren át Ózdra, jelentős környezetszennyezést okozva. Ennek elkerülése miatt vasúti szállításra vált a Rail Cargo Hungaria.
Jelentősen csökken a környezetszennyezés
A Rail Cargo Hungaria (RCH) környezettudatos vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldása reális alternatívát kínált a közúti fuvarozás kiváltására. Megvalósíthatósága érdekében az RCH egyedi technológiát dolgozott ki a széles nyomtávon érkező szerelvényen fuvarozott áru átrakására és biztonságos rögzítésére a hazai nyomtávú vasúti kocsikra. Sikerült olyan rakodást megvalósítani, amellyel elhárultak az akadályok a tekercsek vasúti szállítása elől.
Az egyeskocsi-fuvarozási megoldással a piacvezető vasúti árufuvarozó társaság mozdonya a megrakott vasúti kocsikat a legközelebbi vasúti csomópontra továbbítja, ahonnan gyorstehervonatba rendezve folytatják az útjukat a miskolci rendező pályaudvarig. Innen Ózd Center állomásra kiszolgáló tehervonat viszi a vagonokat. Az egy ukrán szerelvénnyel érkező 250–300 tonna acélhuzal vasúti továbbításával az RCH mintegy 20 kamion környezetszennyezését szünteti meg – olvasható a Vision Communications sajtóközleményében.
Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását állami szubvenció teszi lehetővé. A nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen szolgáltatást fokozottan igénylik a magyar iparvállalatok. 2024-ben csaknem 16%-kal növekedett az ezzel a technológiával szállított áruk volumene a megelőző évhez képest. Az év első 10 hónapjában 4 millió tonna áru vasúti elszállítása 65 ezer tonnával csökkentette a szén-dioxid-kibocsátását. Az öt évre szóló állami támogatási program 2025 végén lejár, meghosszabbítására a következő ötéves ciklusban alapvető szükség van.