A Maersk és a Hapag-Lloyd közös kelet-nyugati hálózata, a Gemini az első hónapjában rekordot döntött a tengeri árufuvarozás menetrendi megbízhatóságban. A hub-and-spoke modellre való áttérés jelentősen csökkentette a késéseket és javította a kiszámíthatóságot.
Új hálózati modell a tengeri árufuvarozásban
A Gemini-projekt keretében a Maersk és a Hapag-Lloyd teljesen új szemlélettel közelített a kelet-nyugati tengeri árufuvarozáshoz. A hagyományos, több kikötőt egymás után érintő útvonalakat egy központi csomópont (hub) és onnan kiinduló „küllők” rendszere váltotta fel.
Ez azt jelenti, hogy a fő szállítási útvonalon kevesebb kikötésre van szükség, a rakományt kevésbé zsúfolt terminálokba irányítják, ami rövidebb tranzitidőt és nagyobb pontosságot eredményez.
A változás hatása látványos: júniusban – a teljes körű együttműködés első hónapjában – a Gemini-hálózat 93,2 százalékos menetrendi pontosságot ért el. Ez jóval meghaladja a tengeri szállítmányozásban megszokott, korábban 50 százalék körül mozgó iparági átlagot.
A Gemini sikere részben annak köszönhető, hogy kevésbé zsúfolt kikötőket használ, a torlódások így kevésbé befolyásolják az érkezési időt.
A kérdés most az, hogy ez a modell hosszú távon költséghatékony marad-e. Erre a választ a két hajózási óriás második negyedévi üzleti jelentése adhatja meg, amikor az üzemeltetési költségek is nyilvánosságra kerülnek.
Szöveg forrása: IHO
Transpack Tudástár – Hub-and-spoke modell: A hub-and-spoke (csillagpontos) hálózati rendszerben egy központi csomópont (hub) köti össze a perifériás állomásokat (spoke-ok). A tengeri árufuvarozásban ez azt jelenti, hogy a fő útvonalon kevesebb kikötőt érintenek, a rakományt pedig innen kisebb, kevésbé zsúfolt kikötőkbe továbbítják. Ez rövidebb tranzitidőt és nagyobb menetrendi pontosságot eredményezhet. Érdekesség, hogy ezt a modellt a légi áruszállításban már évtizedek óta sikeresen alkalmazzák.