Értéknövelő művészeti elemek ? A színek II.

Írta: Szerkesztőség - 2013 november 22.

Az eddig tárgyalt színek kifejezetten meleg hatásúak voltak. Folytassuk a sort most a hidegebb színekkel. Nagyon fontos szín a csomagolásban a kék. Könnyen kapcsolható hozzá az ég és a víz. Mind az égről, mind az óceánról a nagy távolság, az óriási dimenziók juthatnak eszünkbe. Asszociációként a megbízhatóság, a hitelesség, a becsületesség, az odaadás ugorhat be. Igen gyakran használják a kék színt minden olyan helyen, ahol a bizalmat kívánják arculati elemként sugározni – különösen bankok, pénzintézetek és gyógyszergyártók szeretik használni – de nagyon kedvelt szín a csomagolástervezésnél is.

Így az első példaként egy gyógyszer termék csomagolását mutatom be, nevezetesen a Manx Pharma termékcsaládját. Valamennyi doboznál a kék szín dominál, nyilván a megbízhatóságra, a tisztaságra utalva. A tablettánkénti hatóanyag erősségét jól követik a milligramm értékek színei, a leggyengébb zöld, a következő pink és a legerősebb fekete színnel jelölve.

Egy dolgot nem értek, a legerősebb tabletta alapszíne miért világosabb, mint a másik kettőé? Egyrészt nem logikus, hogy világosabb legyen, másrészt kilóg a családból. A termék marketingesei biztosan tudják a miérteket, de ez számunkra nem derült ki.

 

 

A Skyy vodkánál a kék színnel szintén a tisztaságot kívánták sugalmazni. Az átlátszó fólián a modern fehér szöveg, a kék színű népies motívumok és a palack hagyományosra emlékeztető, de modern formájának érdekes kombinációja minden valószínűség szerint a fiatalos, és egyben a hagyományos értékeket kedvelő piaci réteget célozta meg.

 

 

Egy kozmetikai terméket, egy férfi parfümöt láthatunk a Lacoste-tól. Itt is kevés színt használnak, a kék alapon a kicsit halványabb szövegsorok a tisztaságot, a tenger üdeségét sugározzák. A nagyon egyszerű, de szép tipográfiát jól kiegészíti a kartondoboz speciális felülete, növelve a termék eleganciáját.

 

 

Folytatva a hidegebb színeket, a zöld következik. Talán ez a szín adja a színspektrum legszélesebb választási lehetőségét. Nyilván a sugárzott hangulat függ a zöld árnyalatától, de többnyire a természetre, a természetszerűségre, gyakran a termékenységre, az anyaságra, a reményre utal.

A Twinings alap színe a zöld. A legtöbb termékének a csomagolása zöld színű. A mintaként bemutatott termékcsaládnál is átmenetes zöldet használ – az eredeti sötétebb Twinnings-zöldből megy át lefelé haladva világosabb, melegebb árnyalatba. Itt minden a természetesség. Az arany téglalapon a logó és a felette levő fehér negatív szöveg eleganciát sugároz, a címsorok modernek, fiatalosak, míg az illusztrációk játszi könnyedek. Remekművek ezek a csomagolások.

 

 

Szintén zöld teás termékcsalád csomagolását láthatunk következő mintaként. A fémdobozos zöld tea termékcsalád visszafogott eleganciával készült – a modern fémdoboz és a duotonos fotóalnyomat jól harmonizál a tiszta tipográfiával, az ikon szerűen ábrázolt, leegyszerűsített falevelekkel, melyek akár egy fát is szimbolizálhatnak. Minden csupa természet, a háttér és a forma visszafogottságával. Ez is egy mestermunka.

 

 

A Straub’s cég készételeket állít elő. Számomra a készételek nem éppen a természetességet juttatják eszembe. Itt is a zöld szín erre utal. A csomagolás modern és jó, viszont hiába a jó csomagolás, ha esetleg a termék silány, akkor azt csak egyszer veszik meg – feltéve, ha a vásárló nem készételimádó.

 

 

A komplex színek közül még a bíbort említem meg. Érzékiséget, eleganciát, titokzatosságot, rejtelmességet sugall. Igen kreatív és bizarr hatások elérését teszi lehetővé. Tökéletesen példázza ezt a hangulatot a Nina Richi Behance parfümje. Az üveg színe, az üveg és a kupak formatervezése mind-mind csupa rejtély. Ezt a terméket korlátozott számban gyártották – point-of-sale reklámozási céllal. Nagyon igényes csomagolás.

 

 

Az utolsó színekkel foglalkozó cikkemben a neutrális a színeket, a fehéret és a feketét mutatom be következő számunkban.

Ajánlom figyelmükbe a http://mindentbecsomagolunk.blog.hu/ oldalt, ahol a csomagolást érintő általánosabb kérdésekről olvashat, illetve ha konkrétabb kérdések foglalkoztatják a csomagolástervezéssel kapcsolatban, akkor keresse a http://www.csomagolas-ami-elad.hu oldalt, ahol választ is kaphat kérdéseire.