Így csomagol a nagyvilág, mutatta be számos példával Nagy Alexandra, a PAQART Design vezetője előadásában a trendeket és a követhető, másolható innovációkat itthonról és külföldről egyaránt. Tele vagyunk csomagolási ötletekkel, de nem változik az áruvédelem, a szállíthatóság, a polcon való megjelenés és a használhatóság igénye. A fogyasztói csomagolás is egyfajta média, tükrözi a társadalmi változásokat. Vezető helyen szerepel az aggodalom a jövő iránt.
Erősödik az újrahasznosítás kényszere és igénye. Keresve a válaszokat, a fejlesztésekben a csomagolóanyag súlyának és méreteinek megválasztása mellett óriási erőket megmozgat az iparág a szintetikus csomagoló anyagok lecserélése érdekében, ám ezzel párhuzamosan csomagolási újdonságok is születnek, és megújulnak a nyomtatási technológiák is.
Nagy Alexandra kiemelte, a tervezők mindinkább a természetes anyagokhoz nyúlnak. Törekednek a súlycsökkentésre, korszerű gyártástechnológiákra, energia-hatékony eljárásokra, újrahasznosításra, a logisztikai utak rövidítésére. Egy csomagolóanyag készíthető növényekből, akár uborkából, almából, búzaszalmából, miközben megjelenésükben, használhatóságukban vetekednek a műanyagokkal. A legoptimistább tervezők úgy vélekednek, 2020-től szemétmentes csomagolást ér el a világ, mert az alapanyagok újrahasznosíthatóak, komposztálhatóak lesznek.
Az új technológiák egyik lényeges célja a súlycsökkentés, például az üveghez képest tizedére csökkentették egy palack súlyát. Más esetekben talpas csomagolások váltják fel a palackokat. Közös valamennyi csomagolásnál, hogy előtérbe kerül a biztonság, a hamisítás elleni védelem, különösen a gyógyszerek esetében.
Folyamatosan bővül a technológiai újdonságok tárháza. Egy érdekesség: az almára ragasztott címke szappanná válik, leoldódik a felületről a csapvíztől. A fiatalság üvegből szereti sört, az idősebb korosztályok pohárból. Erre is született csomagolási megoldás, például a palack elfordítva pohárként használható.
Szappanná váló címke
Korosztály független csomagolás
A szokások és az életmód változása is kirajzolódik a modern csomagolásokban, igaz, számos esetben a hagyományra emlékeztető kinézettel jelennek meg. Semmire nincs időnk! Erre is válaszolnak a tervezők, merthogy főzhető csomagolásba kerülnek az ételek alapanyagai. Más esetekben nagyanyáink kora elevenedik meg, hiszen a csomagolás látványában egy hentesüzlet érzését kelti a vásárlóban. Terjed az önmagát felmelegítő csomagolás és a funkcionális kupak alkalmazása is. Hódít az interaktív csomagolás, többek között az ital félék esetében kiegészítik a címkét, ami lehúzható, otthon felragasztható, emlékeztet a termékre.
Önmagát felmelegítő csomagolás
A márkaépítés és a dizájn területét érintve Nagy Alexandra kiemelte, napjainkban a márka-frissítést az egyszerűség és az elegancia felé fordulás jellemzi, a tervezésben előtérbe került a szépség, kreativitás, marketing erő, szellemesség és a játékosság.
Márkafrissítés
A hullámpapír csomagolások legújabb ötleteit, figyelemfelkeltő példáit állította előadása középpontjába Tóth Zoltán, az STI Petőfi Nyomda csomagolásért felelős vezetője. Egyik jellemző nemzetközi trend az elektronikus tagekkel megoldott termékvédelem. A szerkezet jelzi mindazt, ami fontos üzenet, például milyen hőmérsékleti tartományban tárolták a terméket a termőföldtől a vásárló asztaláig tartó időszakban. De képes jelezni az áru eltarthatóságára ható egyéb körülményeket is, például, ha egy érzékeny árut megráztak, vagy nemkívánatos magas páratartalom vette körül. A hullámpapír területén egyre gyakoribb igény dekorációs célból olyan metszetek készítése, amelyek tökéletesen követik a termék vonalát. Nagyon népszerűek az egy mozdulattal, szinte automata módon felállítható display-k. A megrendelő kinyitja, egy mozdulattal felállítható a lapra szerelt display, nem kell bajlódnia az alkatrészek összeszerelésével se, a polcok maguktól kerülnek a helyükre. Tóth Zoltán a hullámpapírok mellett a modernizáció egyéb termékét is szóba hozta előadásában. A polcok érintőképernyőin akár receptfüzet olvasható, például a paradicsomszósz kedvelői számára. De az „élelmiszer ország” megoldásai mellett sokak tetszését elnyerte az okos telefonok segítségével történő vásárlás is. A telefon kamerája modellezi például a vásárló festeni kívánt ujjait, azokat a körömlakk választék alapján kiszínezi, s tanácsot ad, hogy a vevő egyéniségéhez, kézfejéhez illően melyik színű lakkot tegye a kosarába. Az STI szakembere azért megjegyezte, a csomagolószakma vitatkozik, szabad-e elmenni ebbe az irányba, de tény, egy különleges megoldás, szolgáltatás mindig felkelti a vásárló figyelmét a termék iránt.
Automata módon felállítható display
Hullámpapír metszet
A konzervdobozt kiváltó Tetra Recart papírcsomagolás eddigi sikereiről számolt be Faragó Gábor, a TetraPak értékesítési munkatársa. A leginkább folyékony élelmiszerek csomagolási szakértőjeként ismert nagyvállalat egyik újdonsága a szilárd élelmiszerek kartondobozos csomagolása. A papírcsomagolás ugyanolyan hőkezelésen megy át, ugyanolyan biztonságos és eltarthatóságot adó, mint a hagyományos konzervdoboz. A Tetra Recart anyagában takarékos, 65 százalékban megújuló, tömege jóval könnyebb. A töltés előtt laposra hajtott csomagolóanyag a hagyományos konzervdobozformákkal szemben 9-szeres hely és fuvartakarékosságot ad. Kompaktabb, jobban pakolható még késztermékként is. Érvényesül a fogyasztói kényelem, hiszen a doboz eszköz nélkül feltéphető, részben visszapattintható. Miután pedig a csomagolóanyagból hulladék válik, az is praktikusabban tömöríthető, tárolható.
Töltés előtt laposra hajtott csomagolóanyag
Egységes és helytakarékos polckép
Az új csomagolás az értékesítési- és terméklánc valamennyi szereplőjének kedvez, kinek a logisztikai területen, kinek az újrahasznosításban. A kiskereskedelemben például az egységes és helytakarékos polckép megteremtésében, akár nagy felületen. A csomagolásra nyomtatott látványkép a fogyasztó felé néz, amely játéklehetőséget ad a tervezőknek az adott termék, márka megjelenítésében.