A csomagolás tulajdonságai
Elsőként tekintsük át, hogy az eladhatóság emelésének szempontján kívül, milyen feltételeket kell még teljesítenie a csomagolásnak. A csomagolásnak biztosítania kell a termék eltarthatóságát addig az időpontig, amíg az a vásárló asztalára kerül. Biztosítani kell még, hogy védje a terméket a mechanikus sérülésektől. Meg kell oldania, hogy szállítható is legyen. Maximálisan lehetővé kell, hogy tegye a termék higiénikus és biztonságos átvételét az eladó pulton. A tavaly nyáron megjelent, a csomagolás formájának kiválasztásával kapcsolatos cikkemben említettem a természet legjobb csomagolását, a tojást, mely az összes fent említett funkciót kiválóan teljesíti.
Az anyag kiválasztása
Az anyag kiválasztása igen fontos szempont egy termék érzékelésekor, a vásárló figyelmének megragadásánál. Egy ugyanazon termék sokkal értékesebbnek tűnik egy üveg edényben, mint egy műanyagban. Ezt megfigyelhetjük akár lekvároknál, akár kozmetikai szereknél, rengeteg példát lehet ezekre találni. Egészen más hatást ér el a Schwartau zselé üveges csomagolása, mint a Milka-lilára emlékeztető promóciós tégelye.
Ez az érzékelés nem csak a látvány hatására működik, de úgy is, ahogy a vásárló azt a kezébe veszi. Sokan érzékenyen reagálnak bizonyos jellemzőkre, mint az eleganciára, minőségre, különlegességre, divatosságra, fiatalosságra. Ezen tulajdonságok megítélését a csomagolás anyaga erőteljesen befolyásolja. Az egyes anyagok különböző felületi felszíne szintén hatással van a termék megítélésére. Egy durva felület egészen más érzelmi hatást vált ki, mint egy finom, selymes felszín. A Sleek Makeup-nál magáért beszél a matt, sima, szinte bársonyos felület.
Erős hatással lehet még az anyag textúrája is, ilyen lehet például a fa erezete, és ha ez egy papírra kerül nyomtatva, akkor esetleg az már egészen más hatást vált ki; nekem személy szerint ez olcsóságot sugall.
Értéknövelő hatást lehet elérni, ha az alapcsomagolást valamilyen kézzel felrakott szalaggal, rafiával vagy más természetes vagy akár különleges anyaggal kiegészítünk. Sok esetben élnek ajándékcsomagolások esetében ezzel az eszközzel. Egy különleges fémrátétes megoldást láthatunk a Monkey Shoulder whisky üvegén.
Nyilván ezek nagyon egyedivé teszik a csomagolást, de jelentősen meg is növelik annak költségét.
Anyagok imitálása
Marketing szempontból fontos, hogy bizonyos anyagok imitálása buktatóval járhat, ahogy a fentiekben említettem. A gyártók nemcsak a füst ízét adják hozzá a termékhez, de előfordul, hogy a szalámi „bélre” a penész nem természetes, hanem nyomdai úton kerül fel. Ezek a megtévesztések előbb-utóbb kiderülnek, és megbosszulják magukat. Nemrégen Németországban jártam és meghívtak egy gyorsétterembe. Nekem szimpatikusnak tűnt egy füstölt húsos szendvics. Evés közben ébredtem rá, ez a füstölt íz csak aroma, még másnap is éreztem a számban ezt a kellemetlen ízt. A vásárlót csak egyszer lehet becsapni!
Higiéniai szempont
Az anyag kiválasztásánál nem csak gazdaságossági szempontok játszanak szerepet. Higiéniai szempontból is fontos lehet a csomagolási anyag, ez különösen kiemelt a gyógyszerek és élelmiszerek csomagolásánál. Ökológiai szempontból is fontos előírásokkal szabályozzák a csomagolási anyagok használatát.
A tervező szerepe
Igen nagy feladat hárul a tervezőre, hogy tud-e segíteni az anyag kiválasztásában, hogy a gyártónak olyan tanácsot adjon, mellyel a lehető legkisebb ráfordítással a lehető legoptimálisabb csomagolást kapja a termék, mellyel annak értékesítését leginkább elősegíti a fenti szempontok figyelembevételével. Emellett a tervezőnek tudnia kell, hogy milyen anyagokra mely technológiákkal lehet nyomtatni, az adott termék higiéniai szempontból összeegyeztethető-e a kiválasztott nyomtatási technológiával, valamint a tervet úgy el is tudja készíteni, hogy a megálmodott, a megrendelővel aláíratott terv ki nyomtatható legyen. A tervezőnek azt is tudnia kell, hogy a gyártó által használt kézi vagy gépi csomagolási technológia milyen csomagoló anyagot tesz lehetővé.
Érdekesség
Érdekességként jegyzem meg, vannak termékek, amelyek kész állapotban nem szépek, ilyen például a fagyasztott vagy konzerv zöldborsó, ezért az üvegben való csomagolás nem szerencsés. Jó példa erre a Green Peas Sera illetve a Bonduelle zöldborsó csomagolásának összevetése.
Cikksorozatunk következő részeiben sorra vesszük a különböző csomagolási- és gyűjtőcsomagolási anyagokat, kielemezzük azok tulajdonságait, a lehetőségeket és a buktatókat is.