fbpx

A friss áru biztonságos csomagolása

Írta: Szerkesztőség - 2019 január 04.

A friss zöldség és gyümölcs ízletes és egészséges, viszont nagyon érzékeny. Nem kis kihívást jelent megfelelően becsomagolni, szakszerűen szállítani és mutatósan prezentálni.

A zöldség- és a gyümölcscsomagolások anyagai és fajtái

A termékcsoport csomagolásainak több mint 60%-a előre csomagolt (tálcák, hálók, fóliák). A csomagolások 34%-a szervizcsomagolás – papír- vagy műanyagzacskó –, és csak a termékek 3%-a található csomagolás nélkül. A műanyag a domináló csomagolóanyag, mostanában azonban igyekeznek papírral vagy kartonnal helyettesíteni, ami pedig sokkal nagyobb csomagolóanyag-kibocsátással jár, hiszen a műanyag lényegesen könnyebb a kartonhoz viszonyítva. Az előre csomagolt termékeket tekintve 63% a műanyagok részaránya, 32% a papír, és 5% az egyéb anyag.

Több lose áru csomagolás nélkül?

 

Vannak olyan elképzelések, hogy a csomagolóanyag-kibocsátást nagymértékben csökkenteni lehetne, ha csak lose áru lenne, fölösleges a csomagolás. A kereskedelem azonban nem ok nélkül ragaszkodik hozzá, hogy legyen csomagolás, hiszen a csomagolásoknak nagyon sok logisztikai előnyük van szállításnál és a halmazolásnál. Az előre csomagolt áruk esetében nem kell az árut lemérni a pénztárnál, a vásárlás hatékonyabb, az áru higiénikusabb, frissebb, a csomagolás jól védi a terméket. Az előre csomagolt termékek nagyobb kiszerelésben vannak, mint amire szükségünk van, vagyis többet vásárolunk, ami szintén fontos szempont a kereskedelemben.

Kötelező jelölések

A friss áruk esetében is fontos a kötelező adatok feltüntetése, valamint az áru nyomon követhetősége. A csomagoláson – vagy ömlesztett áru esetén – az áru mellett egy táblán fel kell tüntetni a származási országot, a termelő vagy forgalmazó nevét, annak címét, a csomagolás idejét és egyéb szabványban előírt termékspecifikus adatokat. A lose áruk közvetlen lézeres jelölésére kínál megoldást a Bluhm. A cég az élelmiszerek közvetlen jelölésére alkalmas berendezést az Anuga FoodTec kiállításon mutatta be. A jelölhető terület max. 600 mm széles, a lézer egy ütemben 4 terméket jelöl, és ezek esetleges magasságkülönbsége sem zavaró a jelölésnél. A közvetlen bio-logó, árazonosító, egyéb jelölés nagyon gazdaságos megoldás, mert nem kell külön címke. A lézerjelölés tartós, nem ártalmas a termékre.

Néhány érdekes csomagolás a termékcsoportban

Paradicsomcsemege TV-nézéshez.

 

Mivel trendi az egészséges snack, a futball vb-re hozták forgalomba a póló formájú műanyag tasakokba töltött koktélparadicsomos csomagokat (Schur Flexibles). A konfekcionáló csomagológépen lehet választani a kézi/félautomata és az automata töltés közül.

Miközben sokan a lose, csomagolás nélküli zöldségekre, gyümölcsökre teszik le a voksukat, az elvitelre szánt, kényelmi csomagolásokat is fejlesztik.

 

A Kingsmoor Packaging hőformázott csomagolásokat gyárt a Blue Skies számára. Az elvitelre szánt friss termékeknél nagyon fontos, hogy a csomagolás átlátszó legyen, hogy jól látható legyen benne a termék. A könnyített tömegű csomagolás reciklált anyagból készült, az rPET hányad több mint 50%-a lakossági, és több mint 30%-a ipari hulladékból származik.

Az Apeel Sciences az idei Fruit Logistica kiállításon mutatta be az Edipeel nevű termékét, amellyel a zöldségek és gyümölcsök eltarthatóságát a kétszeresére lehet növelni hűtés és ellenőrzött légtér nélkül. A terméket kizárólag a zöldségekben, gyümölcsökben előforduló kivonatokból állítják elő, ezért ez egy természetes és fenntartható megoldás.

 

KartonPET tálca. A hagyományos PET dobozok fenntartható alternatívája. Az innovatív anyag tömege kb. a fele mint a normál PET, miközben a mechanikai tulajdonságai hasonlóak. Az anyag 80%-a reciklátum, a benne lévő kis hólyagocskák papírszerűvé teszik a csomagolást.

Greenliner. A Papierfabrik Scheufelen kifejlesztett egy papírt, amelynek száltartalma 50% fű. A papír alkalmas hullám- és fedő rétegnek is. A fűszál évente többször termő, innovatív anyag, a napon szárított fűből pelletet készítenek mindenfajta kémiai kezelés nélkül.

 

Prognózisok*

Piackutatók a 2015-ös 2,1 billió euró árbevétel megkétszereződését jósolják 2030-ra a zöldség-gyümölcspiacon. További globalizáció, nagyobb hatékonyság, új technológiák betörése, a folyamatok optimalizálása várható. A trendek, amelyek hatással lesznek a zöldség-gyümölcs piacra: a világ lakosságának növekedése; digitális technológiák növekvő jelentősége; önálló szállítás; az egészség és fitnesz iránti nagyobb vásárlói érdeklődés. Az ellátási láncban a szerviz színvonala gyorsabb, rugalmasabb, precízebb, átláthatóbb lesz, rendeléseknél az üresjárat idő meg fog szűnni, a mennyiségi előrejelzések pontosak lesznek, kevesebb lesz az áru tönkremeneteléből eredő hiba.

Új követelmények lesznek: környezettudatosság/egészség imázs; többszöri felhasználhatóság; fenntarthatóság. Alternatív anyagok jelennek meg: biobázisú műanyagok; reciklált anyagok; bioanyagok (pl. pamut). (Forrás: * Fruit Logistica Trend jelentések 1-4.)

 

Online vagy hagyományos kereskedelem?

A zöldség-gyümölcs a jövőben is fontos élelmiszer kategória lesz. Bár az online kereskedelem a friss áruk piacán is jelentős szerepet fog játszani, a hagyományos kereskedelem elterjedtebb, alaposabb piacelemzést és gyorsabb reakcióidőt tesz lehetővé.