fbpx

Járvány: mi fog leggyorsabban talpra állni?

Írta: Kohout Zoltán - 2020 március 26.

Máris padlón

Érdekes elemzést közölt a napokban az ING bank arról, hogy távolról sem egyformán hat a koronavírus-járvány okozta krízis az egyes gazdasági ágazatokban. Míg a turizmus, a vendéglátás, a szórakoztatóipar egyes szegmensei máris padlóra kerülhettek, addig például a mezőgazdaság – a mérséklődő kereslet-kínálati trendek miatt csökkennek egyes beszállítási költségek – vagy a szállítmányozás, illetve a távmunkával végezhető egyes üzleti szolgáltatások akár némi pozitívummal is zárhatják a mérleget.

Akár pozitív

Az ING szerint a globális javulás esetében a nagykereskedelem és az ipar jó eséllyel képes lesz behozni valamennyit a lemaradásból. A kiskereskedőknek is jót tehet, hogy több tervezett vásárlást, amit a járvány idején elhalasztottak, véghezvisznek a vevők, azonban például a turisztika, a személyszállítás a tavaszi és nyári szezont egészen biztosan elvesztette. Terheli és beszűkíti a vállalkozások mozgásterén, stabilitását, azaz gazdasági lehetőségeiket, hogy sokan felélik megtakarításaikat. Ennek a hatásai továbbgyűrűzhetnek, hiszen ha tömegek kerülnek szorult helyzetbe a válság miatt, akkor a fogyasztás is meredeken csökkenhet, lánctartozások alakulhatnak ki, továbbá a kieső munkaerőkínálat miatt a még „lábon álló” ágazatok –például az építőipar – is esésbe kezdhet.

Víz, levegő

Különösen aggasztó most, hogy számos társaság bukhat bele a válságba. Az Air France-KLM, a Lufthansa és a British Airways a március-április időszakra 70-90%-os visszaeséssel kalkulál az utasforgalomban, és bár a légi-áruforgalom nagy részét is utasszállító gépekkel oldják meg, a kiskereskedelem, és a beszállítói láncolatok mellett a kiesések/késedelmek várhatóan a legkisebb piaci szereplőknek okozzák leghamarabb a legkomolyabb problémákat. Jobb a helyzet a nyugat-európai kikötői forgalomban, amely most ugyan lényegében áll, de e téren vélhetően könnyebb lesz a feléledés, mert Kína jó eséllyel már túlvan a járvány csúcspontján.