fbpx

Forradalmi teherautó a Toyotától

Írta: Kalmár Nárcisz - 2020 március 27.

A melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén-üzemanyagcellás elektromos meghajtás vezető fejlesztője, a Toyota néhány hónappal ezelőtt mutatta be a forradalmi technológia által meghajtott első sorozatgyártott személyautó, a Mirai második generációját, de a vállalat kínálatában immár a jövő abszolút zöldtechnológiájával meghajtott targonca, busz (Sora) és teherautó (Portal) is szerepel. A Toyota most bejelentette, hogy busz- és teherautógyártó leányvállalatával, a Hinóval közösen egy új üzemanyagcellás nagyhaszonjármű fejlesztésén dolgoznak, és a mielőbbi bevezetés érdekében megkezdik a minősítő teszteket is.

A Toyota és leányvállalata, a Hino vállalati programja kiemelt elemének tekinti a globális környezeti problémák megoldására irányuló proaktív lépéseket. A két cég ambiciózus tervekről számolt be, célként megjelölve a CO2-kibocsátás csökkentését 2050-re és az elektromos hajtású járművek technológiáinak fejlesztését, azok széles körű elterjesztését. A CO2-kibocsátás további redukálásának egyik fő eleme a nagyhaszonjárművek károsanyag-kibocsátásának csökkentése, ugyanis Japánban ez a szegmens felel az összes nehézgépjármű CO2-kibocsátásának 60%-áért. A haszonjárművek villamosításának két sajátossághoz kell igazodnia: egyrészt tekintettel kell lenni a környezetvédelmi szempontokra és célokra, másrészt biztosítani kell a megfelelő használhatóságot és pénzügyi hatékonyságot a szállítási hatótáv, a terhelhetőség és a felhasználástól függő egyéb paraméterek figyelembevételével. A nagyhaszonjárművek tipikusan autópályán közlekednek; ezért alapelvárás a megfelelő szállítási hatótáv, a terhelhetőség és a gyors újratankolási, illetve feltöltési kapacitás. Éppen ezért a nagy energiasűrűségű, hidrogénnel működő üzemanyagcellás járművek igen jó megoldást jelentenek.

600 km hatótáv

A közös gyártású üzemanyagcellás nagyhaszonjármű-fejlesztés műszaki alapja a Hino Profia teherautó. A Toyota és a Hino sok év alatt megszerzett technológiai tudásának minden elemét felhasználja a munka során. Az alváz tervezésénél figyelembe vették az üzemanyagcella optimális elhelyezését, a megfelelő terhelhetőség érdekében pedig átfogó tömegcsökkentést végeztek. A hajtáslánc része a két, már a következő Mirai modellhez kifejlesztett Toyota üzemanyagcella és a Hino által kifejezetten hibrid nagyhaszonjárművekhez kidolgozott szabályozó- és hajtórendszer. A hatótáv nagyságrendileg 600 km, ami mind a környezetvédelem, mind a haszonjármű használhatósága szempontjából kitűnő érték. A Toyota és a Hino a hidrogént a jövő egyik fontos energiaforrásának tekinti; a két vállalat több mint tizenöt éve – egy üzemanyagcellás busz 2003-as közös bemutatása óta – együtt dolgozik az üzemanyagcellás technológiák fejlesztésén, elterjesztésén és megújításán. A jövőben a Toyota és a Hino tovább erősíti partnerségét, és fokozza erőfeszítéseit a „hidrogénalapú társadalom” megvalósítása érdekében.

Műszaki adatok

Jármű Alapmodell Hino Profia FR1AWHG
Hosszúság/szélesség/magasság 11990/2490/3780 mm
Össztömeg 25 tonna
Üzemanyagcella Név (típus) Toyota üzemanyagcella (polimer elektrolitos üzemanyagcella)
Motor Típus Váltóáramú szinkronmotor
Magasnyomású hidrogéntartály Új, nagy kapacitású, magasnyomású (70 MPa) hidrogéntartályok fejlesztése
Akkumulátor Típus Litium-ion
Hatótáv (tervezett) Nagyságrendileg 600 km.

*vegyes, városi és országúti üzemben: a Toyota és a Hino saját mérései alapján