A térségünkben még szinte ismeretlen volt 2005-ben az ipari aukció fogalma, amikor is Kocsis Csaba osztrák mintára megvalósította Magyarországon. Napjainkra már mind többen választják ezt az értékesítési csatornát, ahol időnként igen meglepő tételek is megjelennek.
Kocsis Csaba, az Intergavel Aukciószervező Kft. ügyvezetője
Másfél évtizedes tapasztalat az ipari árverések területén
Az utóbbi években mind az eladók, mind a vásárlók körében egyre népszerűbbek az online aukciók. Az eljárás minden résztvevő számára előnyös, hiszen az eladó gyorsan és hatékonyan értékesítheti eszközeit, a vevő pedig korszerű, jó állapotban lévő tételekhez juthat.
Az Intergavel Aukciószervező Kft. másfél évtizedes tapasztalattal rendelkezik ipari cikkek, eszközök és berendezések árverésének, valamint ipari vagyontárgyak értékbecslésének területén. Kezdetekben főként élő licitálásokat rendeztek, napjainkra azonban egyre népszerűbb az online mód.
Beszélgetésünk alkalmával először arra kértük Kocsis Csaba ügyvezetőt, mondja el, honnan származik az ötlet.
– Az ipari aukciók világszerte régóta népszerűek, viszont hazánkban és Kelet-Európában kevésbé voltak még ismertek a kétezres évek elején. Egy barátom foglalkozott ipari árverések szervezésével Ausztriában, aki 2004-ben engem is elvitt egy ilyen – akkor még élő – eseményre. Nagyon megtetszett, s a következő évben meg is szerveztem az első ipari aukciót hazánkban. Kezdetekben pénzintézetek főként visszavett eszközeinek értékesítését végeztük élő licitálás keretében.
2008 óta jellemzően multinacionális vállalatok feleslegessé vált berendezéseinek eladását segítjük. Ekkor tértünk át az online árverésre, ami tulajdonképpen egyfajta „kényszer” is volt: a TESCO áruházlánc volt az első ilyen megbízásunk, amikor is az országszerte 80 áruházában selejtezte le az eszközeit. Ezt képtelenség lett volna élő aukció keretében megvalósítani, ezért egy internetes árveréssorozatot szerveztünk. Azóta is főként ilyeneket rendezünk, de azért olykor a hagyományos módját választjuk, például a mezőgazdasági gépek esetében.
A tételek több mint 90 százaléka már az első fordulóban elkel
– Mi az online árverés előnye, és miért érdemes az Önök szolgáltatását igénybe venni?
– Az általunk rendezett online árveréseknek köszönhetően az eladónak nem kell egyenként értékesíteni feleslegessé vált gépeit, hiszen mi komplett csomagra kötjük a szerződést. Az aukció megszervezéséért és lebonyolításáért jutalékban részesülünk. Ráadásul viszonylag széles piacot szólíthatunk meg, hiszen marketingmunkával és kampánnyal igyekszünk megtalálni a potenciális vásárlókat nemcsak hazánkban, hanem akár Európa-szerte is. A megbízónak nincs költsége, s a kockázat a cégünké: amennyiben nem kel el az áruba bocsátott eszköz az árverésen, akkor feleslegesen dolgoztunk. Szerencsére ez igen ritka eset, a tételek 90-95 százaléka az első fordulóban gazdára talál.
Eddig már több mint 700 aukciót bonyolítottunk le teljes körű szolgáltatással, ami tartalmazza többek között a felmérést, az eszközlista és a fényképek elkészítését, a gépek és berendezések átadását a vevő számára, de akár azok szállítását és raktározását is.
Biztonságos és visszaellenőrizhető vásárlás
– Miért érdemes vásárlóként az online aukciót választani?
– A mi internetes árveréseinken a vevő közvetlenül az eladótól vásárolhat. Az eszközöket igyekszünk egyenesen az üzemből és használatból értékesíteni. Ez a vásárló számára biztonságérzetet nyújt, hiszen nem egy már raktárban lévő gépet vesz, s gyakran működés közben is megtekintheti a kiszemelt tételt.
Az általunk aukcióra bocsátott ipari gépeket és eszközöket jellemzően multinacionális vállalatok értékesítik, a vásárlók pedig a kkv szektor szereplői (magánszemélyek nem licitálhatnak az árveréseinken). A multinacionális cégektől jellemzően kiváló állapotú berendezések vásárolhatók, mert bizonyos időközönként – például 10 évente – akkor is cserélik, ha egyébként semmi bajuk. Ezek a vállalatok betartják az előírásokat, elvégzik a szükséges karbantartási és javítási munkákat, amiket dokumentálnak is. A multinacionális vállalatok ráadásul gyakran olcsón kínálják az eszközeiket, az már csak a potenciális vevőkön múlik, hogy a négyhetes aukció során mennyire verik fel az árat.
Az online árverés előnye a tisztaság, átláthatóság és visszaellenőrizhetőség. A licitálók egyenlő eséllyel indulnak, a befolyásolás és a résztevők összebeszélése kizárt.
– A lehetséges vásárlókat Önök keresik meg?
– Igen, de ma már több mint 10 ezer regisztrált vásárlónk is van, akik rendszeresen böngészik honlapunkat, s kapják meg hírleveleinket.
Ha ipari berendezések, akkor Intergavel
– A teljes ipari szektort lefedik?
– Igen, próbájuk a teljes szektort lefedni, és nyitunk új területek felé is, mint az irodabútor és az ipari ingatlanpiac. Természetesen vannak slágerterületek, napjainkban például az élelmiszeripar, mezőgazdaság, autóipari beszállítók, haszongépjárművek, a logisztika és a csomagolás. A logisztikán belül igen népszerűek a targoncák és a raktári állványrendszerek.
– Tud olyan extrém példát említeni, amin még Önök is meglepődtek?
– Az ERU sajtgyár eszközeinek aukcióján a kördobozos sajtgyártósor 205 ezer euróért kelt el. Ez bennünket is nagyon meglepett, hiszen egy 20 éves gépről volt szó. Mi bocsátottuk aukcióra továbbá a miskolci villamosokat is, de Boeing üléssor, fedélzeti légzőmaszkok, repülős mentőmellények, és „vészcsúszda” is szerepelt már nálunk aukción.
Az Intergavel Kft. szolgáltatásának minőségét mi sem bizonyítja jobban, hogy olyan vállalatok is az elégedett ügyfelei között találhatók, mint a BOSCH, TESCO, LIDL, Auchan, MIZO és a DHL.