fbpx

Indexálás nélkül nem bírja az áremelkedést a logisztika

Írta: Kohout Zoltán - 2022 szeptember 07.

8-12-szeres gáz- és áramdíj-növekledéssel számol a logisztikai szakszövetség jövőre. Az energiaárak, a bérköltségek és az infláció évközi növekedése miatt új elszámolási rendszer bevezetése szükséges – hangsúlyozza Fülöp Zsolt, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) elnöke.

Elengedhetetlen az évközbeni emelés

A megváltozott világgazdasági helyzet a logisztikában is súlyos következményeket szül. A már 10%-ot is meghaladó infláció növeli a költségeket, és elengedhetetlenné teszi az év közbeni – akár többszöri – béremelést. Viszont a szolgáltatók éves vagy többéves szerződéseket kötöttek partnereikkel, így a pluszköltségeket maguknak kellene kigazdálkodniuk. Már tavaly év végén 2-4-szeresére nőtt az áram- és a gázár, az orosz háború az árakat tovább hajtotta. A gázár majdnem a duplája az idei évre kalkuláltnak.

raktár
(Illusztráció: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán)

A raktározásban kilátástalan a helyzet

A megugró árak lekövetésének elmaradása kilátástalan helyzetbe hozza a raktárlogisztikai szolgáltatókat, az energia ugyanis jelentős tétel az összköltségben. Az MLSZKSZ felmérése szerint egy hagyományos raktár szolgáltatási díjának az energiaigénye átlagosan 10 százalék, egy temperálást igénylő raktár esetében akár 20 százalék is lehet. Egy hűtőraktár esetében pedig még ennél is magasabb ez az arányszám, itt 25-30 százalék.

2023 10-szer drágább lehet, mint 2021

Az MLSZKSZ már több mint tíz éve segíti a tagságát az áram és gáz közös beszerzésével, ezért naprakész információval rendelkezik az energiapiacról, amely az elmúlt hónapokban teljesen megváltozott. A fix árakat tartalmazó ajánlatok a korábbi többnapos érvényességről néhány órára csökkentek, és túlnyomórészt indexált áras ajánlatokat adnak, esetenként menet közbeni fixálási lehetőséggel. Az energiafogyasztó ügyfelek, így a logisztikai szolgáltatók is, kiszolgáltatottabbak lettek, az energiavásárlás hosszadalmassá és bonyolulttá vált. Jövőre ráadásul további drágulással kell számolni. Az MLSZKSZ a jelenlegi ártárgyalások alapján úgy kalkulál, hogy a gáz várhatóan tíz–tizenkétszerese, az áramár pedig nyolc–tízszerese lesz a 2021-es áraknak, és ennél rosszabb forgatókönyv is elképzelhető. Ezen felül a leköthető kapacitás mennyisége is kiszámíthatatlanná vált a gáz esetében.

Elszámoláshoz ezt javasolja a szövetség!

Az MLSZKSZ a szolgáltatási biztonsága érdekében azt tanácsolja tagjainak, hogy megbízói szerződéseiket egészítsék ki egy energiaklauzulával, amelyben pontosan rögzítik a havonta változó pluszköltségek elszámolási metodikáját. Gáznál a holland TTF vagy az osztrák CEGH VTP energiatőzsde másnapi jegyzésárainak előző havi átlagárához viszonyítsák az elszámolóárat. Az áramnál pedig a budapesti HUDEX energiatőzsde lehet a viszonyítási alap.

– A folyamatosan növekvő bérköltségek, a kétszámjegyű infláció és a többszörösére ugró energiaárak miatt keletkezett többletterhet a logisztikai szolgáltatók nem tudják kigazdálkodni. Az energiaellátás biztosítása és az üzletmenet stabilitása érdekében legalább a drasztikus költségnövekedés egy bizonyos részének meg kell jelennie a szolgáltatói árakban, ezt szolgálja a szerződésekbe bekerülő, az energiapiaci folyamatokat átláthatóan követő indexálás. Ennek hiányában a raktározási szolgáltatás olyan mértékű veszteséget szenvedne el, amely ellehetetlenítené a működést, és már rövid távon kockázatot okozna a szolgáltatás fenntartásában – hangsúlyozza Fülöp Zsolt, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének elnöke.

Amelyik logisztikai szolgáltatónak az idei partneri szerződései lehetővé teszik, már idéntől érdemes alkalmaznia az indexálást, de a 2023-as szerződésekbe mindenképpen be kell emelni a klauzulát. Az ilyen szerződéskiegészítés nem ismeretlen a logisztikában, az üzemanyag árának elszámolása évek óta hasonló módon történik, és azt elfogadta a piac – írja az MLSZKSZ közleménye.

Forrás: MLSZKSZ