Intézkedéscsomag a logisztika megmentéséért

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) tízpontos javaslatcsomagot nyújtott be a kormánynak a magyar logisztikai ágazat egyre súlyosbodó problémáinak megoldása érdekében.

 

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége szerint a koronavírus-járvány miatt a logisztikai ágazat egyes szereplői az összeomlás szélére kerültek. Bizonyos szegmensekben radikálisan csökkent az áruforgalom, a válság 30-40 százalékkal törte le a fuvarozói árakat. Érdemben nőtt a nemfizető megbízók száma, valamint veszélybe került a teljes vasúti egyes kocsi forgalom is.

Az MLSZKSZ úgy véli, hogy a minimális fuvarozói szolgáltatási díj bevezetése, a közúti és elektronikus ellenőrzések érdemi erősítése és az új fuvarozási módok – kombinált fuvarozás – fejlesztésének támogatása már rövidtávon orvosolhatná az ágazat problémáit.

Az MLSZKSZ szerint a koronavírus-járvány hatásai már most rendkívül rombolók a logisztikai ágazatban. Az iparágat leginkább a nagy árukibocsátók leállása érintette meg. A kereslet-kínálati viszonyok teljesen felborultak, aminek hatására a fuvardíjak 30-40%-kal csökkentek, ezért a közúti fuvarozók egy része most jóval az önköltségi ár alatt kénytelen fuvarozni.

A vasútról szinte teljesen eltűntek az autóipari fuvarok, valamint az üzemanyag-fuvarok nagyobb része is, a vízi fuvarozás helyzetét pedig a válság mellett az alacsony vízállás és fluktuáló forgalom is nehezíti. A légi forgalomban mindeközben az utasok 97%-a egyik napról a másikra eltűnt. Cégméretet tekintve a nagy logisztikai cégeket viselte meg leginkább a válság, ők azonban a kiterjedt alvállalkozói kapcsolataik miatt a kisebbeket is bajba sodorhatják.

Mivel a logisztikai szereplők többsége arra számít, hogy legkorábban 2021 második felében tér magához a piac, és indul el a felfelé ívelés, ezért mielőbbi, a kormányzat és a piaci szereplők közötti összefogást igénylő intézkedést tartanak szükségesnek. Az MLSZKSZ szerint mára nyilvánvalóvá vált, hogy az új kihívásokra új, nemzeti hatáskörben megvalósítható megoldásokra van szükség.

Az MLSZKSZ javaslatai:

  1. A legfontosabb, hogy meg kellene egyezni a minimális szolgáltatási díjról. A közúti fuvarozás alulfinanszírozottsága innen ered, és ebből következik számos probléma.
  2. Érdemben meg kellene erősíteni az ITM közúti ellenőrző csoportját. A nemzetközi gyakorlat szerint jelentős létszámnövelésre, vonzó bérekre és nyelvtudással rendelkező ellenőrökre lenne szükség a hatékony ellenőrzésekhez.
  3. Fel kellene gyorsítani az elektronikus ellenőrzés bevezetését a nemzetközi fuvarozási engedélyek magyarországi felhasználásával kapcsolatban.
  4. Ki kellene dolgozni egy alvállalkozói programot a nagy fuvarozó és szállítmányozó vállalatok, valamint a kisebb fuvarozó cégek közötti együttműködések fejlesztésére.
  5. Fejleszteni szükséges az új fuvarozási megoldásokat. Többek között a kombinált fuvarozásnak vannak olyan megoldásai, amelyek segítséget jelenthetnek a közúti fuvarozók egy részének.
  6. Kötelezővé kellene tenni az elektronikus számla és a fuvarlevél elfogadását. Mindez a piac jelentős tisztulását eredményezné, és a csökkentett funkciójú EKÁER mellett is biztosíthatná az árumozgások nyomon követesét.
  7. Be kellene tartatni a belföldi 30 napos fizetési határidőt, ami sokat segítene a cégek likviditásán. A fuvarozás utáni ÁFÁ-nál legyen lehetőség az azonnali levonásra, gyorsított visszaigénylésre vagy egyéb hasonló megoldásra.
  8. Mielőbb be kellene vezetni az egyes kocsi forgalmat támogató rendszert, ami eredményeként ez a fuvarozási szegmens vasúton tartható lenne.
  9. Olyan, a kombinált fuvarozást támogató rendszert kellene bevezetni, ami segíti az új kombiforgalmak kialakulását. Ennek eredményeként a fuvarozás környezeti terhelése jelentős mértékben csökkenthető, valamint megoldás lehet a közúti fuvarozók európai piacvesztésének ellensúlyozására is.
  10. A logisztikai nagyvállalatok számára is legyenek elérhetők a HIPA és a Növekedési Hitel Program által biztosított finanszírozási források, olvasható a logsped oldalán.
árufuvarozás intézkedéscsomag járvány kombinált fuvarozás koronavírus közlekedés logisztika