fbpx

Fuvarozás: ellentmondásos, veszélyes árverseny

Írta: Kohout Zoltán - 2020 augusztus 31.

50 milliárd forint bevételkiesést szenvedtek el a magyar fuvarozók a romániai cégekkel szembeni piacvesztés nyomán – állítja a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete. A NiT Hungary kezdeményezésére soron kívüli piacvédelmi konzultációra került sor augusztus második felében az érintett szakhatóságok bevonásával.

 

Önköltség alatt

A NiT szerint veszélyes árversenyt okoz a közúti árufuvarozásban, hogy a magyarországi exportfuvarok harmadát áron alul viszik el a romániai fuvarozók. Az érdekképviselet szerint a jogellenes tevékenységre utaló irreális, önköltség alatti fuvardíjaikkal a sokszor szabálytalanságok sorát vállaló romániai kamionosok kiszorítják a cégeket a magyar piacról. Ez a tavaly már tapasztalható árverseny a koronavírus-járvány idején még inkább kiéleződött.

 

 

Kijátsszák a szabályokat?

A NiT szerint az önköltségi ár kilométerenként 0,82-0,86 euró, egy átlagos exportfuvardíj ponyvás-nyerges szerelvény esetében pedig 0,87-0,92 euró. Ugyanakkor a magyarországi román exportdíj a piaci visszajelzések szerint átlagban 0,75 euró, de akár 0,5 euró is lehet. A NiT Hungary ezért hatósági beavatkozást sürgetett többek között annak ellenőrzésére, hogy betartják-e a rendes, 45 órás heti pihenőidő járműben töltési tilalmát, megfelel-e a szabványnak a felhasznált üzemanyag, nem játsszák-e ki az útdíjfizetési rendszert kijátszását.

 

 

Árnyaltabb a helyzet

A romániai fuvarozók forrásai szerint a legnagyobb gond az, hogy a szállítók ritkán tárgyalnak közvetlenül a megrendelővel. Böjte Gábor sepsiszentgyörgyi fuvarcég-tulajdonos szerint például a gyárak az áruk szállíttatásával speditőrcégeket bíznak meg, így túl sok, akár két-három közvetítőn keresztül zajlik a fuvaroztatás, a speditőrök jelentős szeletet lecsípnek az eredeti árból, így a fuvarozóknak már kevés jut. Főként a kisebb cégek kényszerülnek lenyelni a közvetítők által lenyomott árakat. Egy nyerges vontató önköltségi tarifája 0,60-0,65 euró kilométerenként, minimum ennyi kell ahhoz, hogy kijöjjön belőle az útadó, az amortizáció, a sofőr fizetése, ugyanakkor a 0,80 euró is nyomott árnak számít. Böjte Gábor szerint egyébként gyakori, hogy épp magyarországi speditőrcégek adnak megrendelést romániai fuvarozóknak…

Forrás: jarmuipar.hu, Transpack-archív