fbpx

Ötletek a több eladáshoz és a dizájnhoz

Írta: Transpack-2021/III. lapszám cikke - 2021 július 16.

NEM MEGLEPŐ, hogy az okos csomagolási dizájn fontos szerepet játszik az értékesítésben – különösen manapság, amikor a legtöbb fogyasztó gyorsan dönt a vásárlásról. A csomagolásnak és a grafikai tervezésnek azonnal meg kell ragadnia a fogyasztó figyelmét, és át kell adnia a megfelelő üzeneteket, hogy a termék kitűnjön a versenytársak közül.

 

25

 

Nem minden a megjelenés

A csomagolás kialakításában egyformán fontos a forma és a funkció. A csomagolásnak védenie kell a terméket, ugyanakkor meg kell őriznie alakját és szilárdságát is, a gyártástól kezdve a szállításon át a raktározásig. Ha a csomagolás nem érkezik makulátlan állapotban az értékesítési helyre, akkor minden erőfeszítés kárba veszhet, sőt, még a márka hírnevét is csorbíthatja.

Adunk önnek néhány ötletet ahhoz, hogyan maradhatnak a termékei hibátlanok és hogy szinte kikapkodják a kezéből.

 

1. Ismerje jól célcsoportját

Csak akkor tervezhet észszerű csomagolást, ha tudja, hogy kik az ügyfelei. Ismerje meg vásárlási szokásaikat, és igazítsa azokhoz a dizájnt. A gyermekeknek szánt müzli csomagolásán például nem túl vonzó egy visszafogott, komor grafika.

 

2. Szertartásos kicsomagolás

A kicsomagolásnak a csomag egyszerű felszakítása helyett igazi élményt kell nyújtania. Ahhoz, hogy a kicsomagolás izgalmas legyen, tervezzen olyan többrétegű vagy modern, praktikus csomagolást, amely ugyanolyan felhasználóbarát, mint maga a termék.

 

3. Minél kevesebb csicsa

A polcokon sorakozó sokféle termék gyorsan érzékszervi túlterhelést okozhat, ezért válasszon nyugodt dizájnt. Ne használjon túl sok grafikai elemet, színt vagy betűtípust, ez megterhelheti a fogyasztókat, akik elfordulnak a terméktől. Vonzóbb a polcon a világos grafika és az innovatív csomagolási terv.

 

4. Bátran legyen másmilyen

Biztonságos választás lehet a tipikus csomagolási megjelenés, de jobb eltérni a mainstreamtől (szokásostól). A versenytársak mindenhez fekete-fehéret használnak? Akkor ön egy kis színnel vagy fóliával felpezsdítheti a piacot. Különböztesse meg magát a grafikai tervezéssel, hogy márkája kiemelkedjen a versenytársak közül. A felhasznált csomagolóanyagnak viszont biztosítania kell a változatlan színvisszaadást.

 

dizájn csomagolás doboz

 

5. Szórakoztató is lehet

Egy vicces csomagolás felhívja a fogyasztók figyelmét a termékére. A grafika vagy a csomagolás könnyedsége jó kapcsolatot teremt az ügyfelekkel. Növelheti az értékesítést az olyan csomagolás, amelyet az emberek szívesen vesznek kézbe – tervezzen tehát jókedvűen.

 

6. Kreatív fogyasztók

Erősíti a fogyasztói márkahűséget a személyre szabott a csomagolás. Engedje meg ügyfeleinek, hogy feltöltsenek egy általuk választott fényképet vagy rajzot, amit aztán rányomtatnak a csomagolásra.

 

7. Használja ki a digitális lehetőségeket

A digitális nyomtatás lehetővé teszi a tervezők számára, hogy különböző technikákkal kísérletezzenek. Digitális nyomtatással és felületnemesítési technikákkal költséghatékonyan adhatja hozzá a termékhez az utolsó simításokat: olyan csomagolást hozhat létre, amely érzékszervi élményt teremt, és elősegíti az értékesítést. Kis variációkkal könnyen létrehozhat különböző változatokat. Ezenkívül a digitális nyomtatással készült csomagolást könnyebb személyre szabni, és az igény szerinti (print on demand) nyomtatás is lehetséges.

 

8. Újrafelhasználható, újrahasznosítható

A mai tudatos fogyasztók számára nem elég, ha csak a terméket lehet újrahasznosítani. A csomagolásnak is újrahasznosíthatónak vagy újrafelhasználhatónak kell lennie. Ezzel is bizonyíthatja, hogy valóban komolyan veszi a márka fenntarthatóságát.

 

9. Mi van odaírva?

Kulcsfontosságú szempont a csomagolástervezésében a tipográfia. A betűtípusnak egyértelműnek és könnyen olvashatónak kell lennie. Ne hagyja, hogy a vásárlónak kelljen kitalálnia, mi van a csomagolásra írva! A betűszínnek illeszkednie kell a csomagolás általános megjelenéséhez.

 

10. Ideje egy új dizájnnak?

Időnként még akkor is változásra vagy valami teljesen újra van szükség ahhoz, hogy lépést tartson az idővel, ha a régi csomagolással még mindig jó eredményeket ér el a piacon. A fogyasztók ízlése és preferenciái változnak, ezt mindig tartsa szem előtt. Túl gyakran azonban nem szabad megváltoztatni a dizájnt.

 

11. Ellenállhatatlanság

A vonzó csomagolás oly módon képes stimulálni az agytevékenységet, hogy impulzusvásárlásra ösztönzi a fogyasztókat. Serkenti az agynak a jutalmazási rendszerhez kapcsolódó területeit is. A nem vonzó csomagolás viszont negatív érzelmeket válthat ki, és ezt mindenképpen el kell kerülnie.

 

12. A színek üzenete

Bánjon óvatosan a színekkel. A vörös szín általában energiát és bátorságot, valamint bizonyos sürgősséget jelent. A sárga melegséget áraszt, de gyermekinek is felfogható, ezért alkalmas a családdal kapcsolatos termékekhez. A zöld azért népszerű a környezetbarát márkák körében, mert a nyugalommal, az egészséggel és a természettel társítják.

 

13. Klasszikus fehér

A fehéret sokszor választják a tisztaság és a visszafogott elegancia közvetítésére. Gyakran használnak más színeket kiegészítésként, amelyek aláhúzzák a hitelességet, és megerősítik a mondanivalót. Azok a fogyasztók, akiknek fontos a magabiztosság, kedvelik a fekete-fehér logókat.

 

akvarell

 

14. Hozzon létre egy műalkotást

Tegye csomagolását annyira esztétikussá, hogy az emberek akarják azt megtartani, és otthon vagy az irodában is megmutatni, vagy valami másra is felhasználni.

 

15. Gyűjtőknek

Kínáljon olyan korlátozott példányszámú vagy gyűjtőknek szánt alkalmi termékcsomagolást, amelynek a fogyasztók nem tudnak ellenállni. A csomagolást elláthatja egy művész különféle alkotásaival, vagy megengedheti, hogy egy futballcsapat játékosai egyedi csomagolást tervezzenek. Ki ne szeretné, az egész gyűjteményt megszerezni?

 

like

 

16. Friss, mint az első napon

A megfelelő csomagolóanyag és a dizájn segíti a termékek frissen tartását. Ez különösen az ételek és italok esetében döntő szempont. Ha a terméket nem tartják frissen, vagy ha a csomagoláson nincs feltüntetve a minimális eltarthatóság dátuma, az súlyosan károsíthatja a márka hírnevét.

 

17. Biztonságos csomagolás

A csomagolásnak védenie kell a terméket: a gyártás helyétől kezdve a szállítás és tárolás során a bolt polcáig. A csomagolást a könnyű tárolás érdekében oszlopba rakni is tudni kell – ezeket mindig tartsa szem előtt a tervezés során.

 

18. Jól szállítható

A túlméretezett csomagolás több helyet foglal el és nehezebb – és ezt manapság el kell kerülni. Ezért tervezzen praktikus, funkcionális csomagolást, amely kevés hulladékot eredményez. Így optimalizálhatja a szállítási költségeket és az ökológiai egyensúlyt.

 

19. Kiegészítő funkció

Mit szólna egy multifunkcionális csomagoláshoz? Például egy extra megfogási lehetőséget kínáló füllel a csomagolás könnyen hordozható, később pedig praktikusan tárolható. A több funkcióval ellátott csomagolás gazdaságos és energiatakarékos.

 

20. Könnyen adaptálható

A sokoldalú csomagolás lehetővé teszi a változtatásokat anélkül, hogy a kereket újra fel kellene találni. Készítsen olyan csomagolást, amelyet könnyű jobbítani és módosítani. Ez megkönnyíti az új termékek felvételét a kínálatába vagy a termékváltozatok piacra dobását.

 

21. Új formák

A csomagolódoboznak nem kell téglalap alakúnak lennie. Tervezzen kerek vagy háromszögű, éles vagy lekerekített formákat, vagy mit szólna a különböző sarokkialakításokhoz? De ügyeljen arra, hogy a csomagolás alakja igazodjon a termék funkciójához, és megvédje azt.

 

22. Tanúsítvány

Rendelkezik a termék FDA jóváhagyással, ökocímkével vagy más tanúsítvánnyal? Mondja el a fogyasztóknak. A tanúsítási, biztonsági és fenntarthatósági információknak feltétlenül szerepelniük kell a csomagoláson. Ezzel kelthet bizalmat.

 

23. Valóban szükségem van erre?

A csomagolásának segítenie kell a vásárlási döntést, azt kell sugároznia, hogy fogyasztóknak szükségük van a termékre, és az pozitív hatással lesz az életminőségükre.

 

majom

 

24. Legyen informatív

A vásárlási döntés meghozatalához szükséges összes információnak láthatónak kell lennie a csomagoláson. A csomagolásnak többek között egyértelművé kell tennie, hogy kinek szánják a terméket, hol gyártották, mire kell használni, és ha szükséges, akkor azt is, hogy meddig tartható el. A fogyasztónak a doboz kinyitása nélkül választ kell kapnia az összes kérdésére.

 

25. Legyen őszinte

Soha ne ígérjen olyat, amit a termék nem képes teljesíteni. Legyen őszinte az ügyfelekkel, és a csomagoláson mindig reális képet vagy leírást adjon a termékről. Természetesen az első benyomásnak meggyőzőnek kell lennie, de akkor a terméknek azt kell nyújtania, amit a csomagolás ígér.

 

p×3

Forma és funkció

 

Igazi durranás

 

Döntő fontosságú az anyag

A karton kiválasztásakor tartson szem előtt három szót: promóció, termékvédelem és gyártás.

 

PROMÓCIÓ

Fontos tulajdonság a fehérség és a felületi simaság. Ragyogó fehér, mázolt felületre van szükség az eredetihez hű színek és motívumok reprodukálásához. A tiszta elsődleges rostok magas színvonalú nyomtatási minőséget és higiénikus megjelenést biztosítanak.

A változatlan megjelenés és a hosszabb eltarthatóság érdekében döntő fontossága van a karton fényállóságának.

 

TERMÉKVÉDELEM

A friss rostból készült karton merev, erős és tartós anyag. A jól megtervezett kartoncsomagolás megfelelő védelmet nyújt a kezelés és a tárolás során.

A csomagolásnak védenie kell a sérülékeny üvegben lévő értékes parfümöt (vagy bármely más terméket) a kezelés és szállítás során. Ehhez erős dobozra van szükség. Ezenkívül az anyagnak tökéletes állapotban kell érkeznie abba az üzletbe, ahol a terméket értékesítik.

 

TERMELÉS

A nyomtatás, a befejező műveletek és a feldolgozás hatékonyságának elérése érdekében sík, stabil és pormentes kartont kell használni. A magas nyomtatási minőség szempontjából fontos a nyomdafesték beszívódása és a felület száradási ideje is, ami csökkenti a termelési leállásokat és a selejtet. Ezenkívül a kartonnak minden gyártásnál változatlan minőségűnek kell lennie.

A lamináláshoz, dombornyomáshoz és a meleg fóliapréseléshez nagy felületi szilárdságra és sima felületre van szükség. Egy erős, többrétegű karton megbirkózik az igényes nyomtatási és befejezési technikákkal, amelyek fontosak a kiváló tapintási érzet eléréséhez.

 

Gondos tervezési folyamat

A csomagolási dizájnnak el kell mesélnie egy üzenetet hordozó történetet. A fogyasztóknak azonnal meg kell érteniük, hogy milyen termékről van szó, és kinek szánják. A gondos tervezési folyamat segít abban, hogy a termék története jól áttekinthető legyen.

 

1. A CSOMAGOLÁS HELYES TÍPUSÁNAK KIVÁLASZTÁSA

A legfontosabb a termék és a célcsoport pontos rögzítése, hogy ez utóbbit célzottan tudja megszólítani. Például a kiváló minőségű szeszesital-márkákhoz mindenképpen kiváló minőségű csomagolást kell használni, hogy az helyesen mesélje el a termék történetét, és illeszkedjen a termékhez.

 

2. ÜZENET

Az információs architektúra segíti a fogyasztókat abban, hogy a teljes kommunikációban eligazodjanak azáltal, hogy figyelmüket a termék legfontosabb aspektusára irányítják. Ennek a fontos információnak a tervezés középpontjában kell lennie.

 

3. TÖBBRÉTEGŰ CSOMAGOLÁSOK

A külső csomagoláson kívül gondolnia kell a termék többi belső és külső csomagolási rétegére is. Minden réteg része a termék történetének.

 

4. A NYOMTATÁS MEGTERVEZÉSE

Ne várjon a nyomtatás megtervezésével addig, amíg a dizájn elkészül. A nyomtatási szakaszt korán be kell vonni a tervezési folyamatba, hogy képet kapjon a költségekről és a különféle lehetőségekről.

 

5. ELLENŐRIZZE A TERVET

A grafikai és a csomagolási dizájnt ellenőrizve, már a folyamat korai szakaszában szembesülhet az igazsággal, még mielőtt a termék a boltokba kerülne. A tervezésnek világosan tükröznie kell, hogy milyen típusú termékről van szó, mire képes és kinek szánják. Prototípusok készítésével jobb képet kaphat arról, hogyan fog megjelenni a csomagolás három dimenzióban.

 

Forrás: Inspire 2020/65
Szerző: Cari Simmons
Illusztrációk: Inspire
Fordítás: LUPE Magazin