fbpx

Az Unilever törekszik a fenntartható csomagolásra

Írta: Transpack-2021/IV. lapszám cikke - 2021 augusztus 16.

Manapság sok vezető vállalat törekszik a még zöldebb csomagolásra – de hogyan tudják biztosítani azt, hogy termékeikhez mindig fenntartható csomagolási megoldásokat alkalmazzanak?

Ezen a területen az egyik úttörő az Unilever, a világ különböző iparágainak vezető világmárkája és számos olyan nemzetközileg ismert márka tulajdonosa, mint a Dove, a Pepsodent és a Rexona. Marika Lindström, a csomagolási, valamint a szépségápolási és személyes gondoskodásért felelős alelnök elmondja, hogy a vállalatnak fenntarthatósági céljai vannak mind a papír, mind a karton és a műanyag terén.

„2023-ra szeretnénk egy olyan faalapú csomagolási ellátási lánccal rendelkezni, amely erdőirtás nélkül működik. A műanyagok területén 2025-ig összesen 100 kilotonna csökkentést szeretnénk elérni, ebből az új műanyagok esetében 50%-ot. Továbbá célunk 2025-ig a 100%os újrafeldolgozhatóság és a 25% újrahasznosított tartalom elérése” – mondja. Az újrahasznosított anyagok olyan hulladékból készülnek, amelyet a fogyasztók naponta használnak, például alumínium, kartondobozok, papír- és műanyag palackok.

Lindström szerint a csomagolásnak sok szempontból döntő jelentősége van.

„Fontos, hogy a csomagolás megvédje a terméket, legyen vonzó és kényelmes a fogyasztó számára, és közvetítse a márka imázsát” – mondja.

 

Marika Lindström
A Lipton az Unilever és a Metsä Board együttműködésének példája. A vállalat világhírű márkái Szingapúrban is láthatók, ahol Marika Lindström tevékenykedik.

 

A jövő a rostokon múlik

Az Unilever mintegy 300 beszállítótól szerzi be papír- és kartoncsomagolását. 2019-ben a vállalat papír- és karton csomagolóanyagainak 97%-a közvetlenül tanúsított és fenntarthatóan kezelt erdőkből származott, vagy újrahasznosított rostokból készült.

Az Unilever számára a papír- és kartoncsomagolás fenntartható beszerzése támogatja a nulla nettó erdőirtás melletti elkötelezettséget. Ugyanakkor ezek az ökológiai módszerek erősítik az ellátási láncot, és hozzájárulnak a fogyasztói bizalom erősítéséhez.

Az Unilever szükségesnek tartja a rostalapú csomagolás nagymértékű növekedését, mivel a vállalat továbbra is csökkenteni kívánja a műanyagok mennyiségét. „A rostalapú anyagok jó újrahasznosíthatósággal és újrafeldolgozási infrastruktúrával rendelkeznek. Gondoskodnunk kell a teljes ellátási lánc visszakövethetőségéről és átláthatóságáról annak biztosítása érdekében, hogy erdőirtás nélkül is boldogulhassunk. Jelenleg új és újrahasznosított rostokat is használunk attól függően, milyen termékhez készül a csomagolás. Mindkettő egyformán fontos.”

 

Kevesebb műanyag, jobb műanyag, nincs műanyag

A rostalapú megközelítéssel párhuzamosan az Unilever törekszik a „Kevesebb műanyag. Jobb műanyag. Nincs műanyag” cél megvalósítására. A 2017-ben bevezetett keretrendszer felvázolja a vállalat kezdeményezését a fenntarthatósági céljainak elérése érdekében, ami az Unilever innovációját az egyre nagyobb fenntarthatóság felé tereli.

Íme a részletek: A „Kevesebb műanyag” az Unilever által használt műanyagok mennyiségének csökkentéséről szól. A „Jobb műanyag” a termékek újrahasznosíthatóvá tételét és a problémás anyagok elkerülését jelenti. És végül a „Nincs műanyag” a másképpen való gondolkodásról szól – ha lehetséges, alternatív anyagok, például karton, papír, alumínium és üveg felhasználásával, és műanyag nélkül, ahol nincs rá szükség. „A műanyag továbbra is értékes anyag számunkra, és ott használjuk, ahol az helyénvaló. Mégis, bizonyos kategóriákban vizsgáljuk az alternatív anyagok használatát, például a frissítőknél. Ugyanakkor biztosítjuk, hogy a csomagolás minden piacon megfizethető legyen” – mondja Lindström.

 

Közös gondolkodásmód, közös célok

Az Unilever nem csak a csomagolóanyagok területén néz szembe ezekkel a kihívásokkal. A vállalat széles körű beszállítói hálózatra is támaszkodik, hogy fenntartható legyen, és alacsony szén-dioxid-kibocsátású módszereket alkalmazzon. Végül is a körforgásos gazdaság megvalósításához intenzív globális együttműködésre van szükség. „Elvárjuk, hogy beszállítóink is hasonló célokat valósítsanak meg, mint az Unilever, a rosttartalmú és műanyag alapú csomagolások területén a körkörös gazdaság felé vezető úton” – erősíti meg Lindström.

A Metsä Board az Unilever hosszú távú beszállítója, amely az iparág legambiciózusabb fenntarthatósági céljával rendelkezik, nevezetesen 2030-ra 100%-ban fosszíliamentes üzemeket kíván működtetni. A Metsä Board nemcsak az iparág vezető CDP és Ecovadis minősítéseivel és az SBTi célkitűzéseivel rendelkezik, hanem stratégiai célként tűzte ki a fenntarthatóságot is. Ez egyértelműen osztja az Unilever azon célkitűzését, hogy az egyik felelős globális szereplő legyen az éghajlatváltozás mérséklésében. Lindström úgy véli, hogy a Metsä Board fenntarthatósági erőfeszítései tökéletes összhangban vannak az Unilever gondolkodásmódjával. „Például a Metsä Board-nál nagy sikereket értünk el a Vegetarian Butcher márka csomagolásával. Az új bevonási technológia fenntarthatóbbá tette a csomagolást” – mondja.

 

Butcher boost

A „Vegetarian Butcherhez” használt anyag, a MetsäBoard Prime FBB EB, egy rostalapú öko-gát alternatíva, amely műanyagból vagy fosszilis tüzelőanyagokból készült anyagok helyettesítésére szolgál számos végfelhasználás során. Lényegében egy barriere kartonról van szó, ami a hagyományos papír- és karton hulladékáramokban összegyűjthető és újrahasznosítható, de otthon is komposztálható. „A Knorr leveskockák csomagolásának fenntarthatóbbá tételéért is jelentős erőfeszítéseket tettek” – mondja Lindström.

 

vegetáriánus húsgolyó
A „Vegetarian Butcher” gyártásához használt anyag a MetsäBoard Prime FBB EB 265 g/m2 kartonja, amely rostalapú ökobarriere. Az új bevonási technológia fenntarthatóbbá tette a csomagolást

ELFORDULÁS A MŰANYAGTÓL
Az Unilever céljai 2025-ig:
A csomagoláshoz szükséges új műanyag mennyiségének felére csökkentése, ami abszolút értékben több mint 100 000 tonna műanyag fogyasztáscsökkentést jelent.
A cél az, hogy több műanyag csomagolást gyűjtsenek össze és dolgozzanak fel, mint amennyit eladnak.
Biztosítani kell, hogy a műanyag csomagolás 100%-a teljesen újrafelhasználható, újrahasznosítható vagy komposztálható legyen.
Legalább 25%-kal kell növelni az újrahasznosított műanyag hulladék használatát a csomagolásban.

 

Forrás: Metsä Board Magazine 2021
Szöveg: Sami Anteroinen
Fotó: Unilever, Marika Lindström
Fordította: LUPE Magazin