A kombinált árufuvarozás 70 százalékkal is csökkentheti a nagy távolságú – 300 kilométer feletti – fuvarok estében a károsanyag-kibocsátást. A klímacélok teljesítéséhez évente legalább 100 ezer kamionnyi forgalmat kellene a közútról vasútra vagy vízre terelni. Az intermodális szállítás fejlesztése egyben a sofőrhiányra is megoldást nyújt.
Legkézenfekvőbb megoldás a klímacélok eléréséhez
Első alkalommal rendezték meg a Kelet-Európai Intermodális Konferenciát Magyarországon, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) szervezésében. A cél felhívni a figyelmet a környezetbarát fuvarozási módok fejlesztésének szükségességére. Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke hangsúlyozta, hogy az intermodális fuvarozás gyors terjedése nélkül nem valósíthatók meg az európai zöld megállapodásában (European Green Deal) lefektetett célok.
Kép forrása: utononline.hu
Az intermodális fuvarozás lényege, hogy a közútról a környezetbarát szállítási módok, így a vasúti és a vízi fuvarozás felé terelik a forgalmat, amit összetett műszaki megoldásokkal segítenek. Az intermodális terminálokon a kamionok pótkocsiját, konténerrakományát vagy magát az egész kamiont is fel tudják tenni vasútra. Az Európai Unió elvárása szerint a 300 kilométernél hosszabb közúti fuvarozás 30 százalékát más szállítási módra, elsősorban vasútra kell terelni. Az intermodális fuvarozás részaránya ugyanakkor – noha lassan növekvő tendenciát mutat – továbbra is elenyésző Magyarországon. A közúti áruszállítás teljes, 188 millió árutonna volumenéből az MLSZKSZ adatai szerint mindössze 1,8 százalékot tett ki az intermodális fuvarozás 2020-ban.
„A kombinált fuvarozás fejlesztése a legegyszerűbb, legkézenfekvőbb megoldás a klímacélok eléréshez” – hangsúlyozta előadásában Érsek Ákos. Az Európai Kombinált Fuvarozási Társaságok Szövetségének (UIRR) főtanácsadója kiemelte, hogy a kombinált fuvarozás, amellyel jelenleg 65-70 százalékkal csökkenthető ugyanannak a szállításnak a szén-dioxid-lábnyoma, 2050-re teljesen klímasemleges lesz. Ehhez a technológia már most rendelkezésre áll, nem kell olyan áttörést elérni, mint a zöld hidrogén esetében. Villanyhajtású kamionok, elektromosan működő átrakóterminálok – amelyek kiváló töltőpontok a kamionok számára – és a vasút kombinációjával teljesen megújuló források használatára át lehet térni a teljes szállítási láncban.
A kombinált szállításra való áttérés egyben megoldást nyújt a közúti fuvarozás egyik legégetőbb problémájára, a hazánkban több tízezres, Európában pedig több százezres nagyságrendű sofőrhiányra is. A kombinált fuvarozásnál egy mozdonyvezető 50 sofőr munkáját tudja kiváltani – olvasható az MLSZKSZ közleményében.