Poszt-Covid világ: a vasút visszatér a fővágányra

Már az évtized végére jelentősen csökken a személy- és tehergépjármű-forgalom – jövendöli a Nemzetközi Vasútegylet. Úgy vélik, a takarékosság jegyében minden eddiginél több fuvarozó és utas fordul majd a vasút felé.

vasúti átjáró, teherautók

 

50 százalékot is nőhet!

Mindemögött két fő trend áll. Az egyik az, hogy a nagy sebességű vasutak forgalma megduplázódik a jelenlegihez képest. Ezzel nemcsak a közúti, hanem még a légiforgalomban is versenyképes ellenféllé válik rövid, sőt néhány esetben középtávon is. A másik irány a környezetvédelem: a vasút betöltheti a klímavédelmi javaslatokban megfogalmazott szerepét, ha ehhez megfelelő politikai-gazdasági támogatást kap. A Nemzetközi Vasútegylet (UIC) rámutat: a vasút továbbra is a legtakarékosabb közlekedési mód marad. Térhódításának eredményeként számos légitársaság leállítja rövid távú útvonalait, s a két közlekedési ág szorosan együttműködik. A Covid-19 miatti visszaesés után követően az utasok visszatérnek a vasúthoz, sőt a vasút piaci részesedése 50 százalékkal nő a járványt megelőző időszakhoz képest. A vasút addigra a globális áruszállítás 15, a személyszállítás 12 százalékáért fog felelni.

 

A leggyorsabb út

François Davenne, az UIC főigazgatója szerint a politikai-gazdasági döntéshozóknak támogatniuk kell a tömegközlekedést, a vasúti logisztikai infrastruktúrát és a gördülőállományt érintő állami beruházásokat, továbbá az ügyfélszolgálat javítására és a modális váltásra összpontosító kutatási és innovációs programokat. A nyilatkozatot közlő Magyar Vasút tudósítása szerint az UIC és az UITP (Közösségi Közlekedés Nemzetközi Szövetsége) közös nyilatkozatot tett közzé az Egyesült Nemzetek idei klímaváltozási konferenciáján. Ebben rámutatnak: a vasút és a közösségi közlekedés a leggyorsabb út a dekarbonizáció eléréséhez.

áruszállítás covid dekarbonizáció fuvarozás klíma logisztika modalitás rail személyszállítás vasút