A világgazdaság ismét felendülőben van, a meredeken növekvő keresletnek azonban nemcsak a folytatódó világjárvány, hanem egyre inkább az anyaghiány miatt is meg kell küzdenie. Ez történelmi kihívást és igazi próbatételt jelent az ellátási láncok és a globális hálózatok számára.
A világjárvány hatására a globális ellátási láncok több okból zavarokba ütköztek. A kínai és dél-amerikai nemzetközi kikötők a koronavírus vagy a sztrájkok miatt kénytelenek korlátozni kapacitásukat, a srí lankai viharok és az ausztráliai kikötők bezárása zavart okozott a globális ellátási láncokban az ázsiai-csendes-óceáni térségben. Nem is beszélve a fogyasztási cikkek iránti felgyülemlett keresletről az Egyesült Államokban, amely a több milliárd dolláros gazdaságélénkítő csomaggal együtt rekord mennyiségű importot eredményezett, ezzel együtt a továbbszállításhoz szükséges teherautókapacitás hiányát is. Ha ez még nem lenne elég, most a chipválságv kerül a címlapokra. A koronavírus lendületet ad a digitalizációnak, a félvezetőgyártók pedig küzdenek, hogy lépést tartsanak vele. Ennek jelentős következményei vannak: az olyan kulcsfontosságú iparágakban, mint az autóipar vagy a gépgyártás, leállt a termelés. A gyártók kénytelenek ügyfeleik türelmét kérni, és egyes esetekben ismét szüneteltetni a gyártósorokat.
A fellendülés hiányosságokat okoz
A müncheni Ifo gazdaságkutató intézet közgazdászai szerint a kapacitás- és anyaghiányban jelenleg semmi szokatlan nincs. Amikor a 2011-es gazdasági és pénzügyi válság után a gazdaság újra lendületbe jött, 19 százalékos volt az anyaghiány. A jelenlegi koronavírus válságban 64%-os hiány hátráltatja a gazdasági fellendülést – a közgazdászok ezt egyértelmű jelnek tekintik, hogy a világjárvány hatása még sokáig érezhető lesz.
Mindezek miatt a logisztikai vállalatok partnerként és megoldásszállítóként keresettebbek, mint valaha. A gazdasági fellendülés a jelenlegi körülmények között nem lehetséges kiterjedt és kiegyensúlyozott hálózatok nélkül. A tengeri árufuvarozás tekintetében az európai kikötők jelenlegi konténerkapacitás-hiánya nyilvánvaló, a késések pedig mindennapossá váltak. A hajózási társaságok arra számítanak, hogy legalább az év végéig szinte minden kereskedelmi útvonalon helyreáll a teljes kihasználtság. Az elmúlt hónapokban tapasztalt zavarokat követően rendkívül nagy a keresletet a fogyasztási cikkek iránt, amelyet az amerikai gazdasági segélycsomag és az európai gazdasági fellendülés is ösztönöz. Ehhez jön még a bútorok, valamint az építő- és felújítási anyagok iránti erős kereslet. Az autóipar is kezd talpra állni az elmúlt két évben elszenvedett súlyos visszaesések után – hatalmas kereslet mutatkozik az autóalkatrészek szállítása iránt.
A tengeri fuvarozás magas díjai növelik a légi fuvarozás vonzerejét
Míg a válság előtt a légi áruszállítás mintegy tizenkétszer drágább volt, mint a tengeri, addig 2021 májusában „csak” hatszorosa volt a tengeri áruszállításnak. Az év első felében pl. a DACHSER több mint 100 chartertevékenységet végzett, 12 különböző indulási és 15 különböző fogadó repülőteret szolgálva ki. Figyelembe véve a konténerszállító hajókon és az utasszállító repülőgépek rakterében tapasztalható kapacitáshiányt, a cég nem számít a helyzet jelentős enyhülésére 2021 második felében. Ez azt jelenti, hogy a fuvardíjak továbbra is magasak maradnak, ami óhatatlanul megjelenik az áruk és így a logisztikai szolgáltatások árának alakulásában.
A gazdasági hatások közvetlenül tükröződnek a közúti logisztikai hálózaton áthaladó áruforgalom mennyiségében. A szárazföldi szállítás esetében a rakodási kapacitás és a járművezetők iránti igény jelentősen nő, az európai szárazföldi szállítási helyzet továbbra is feszült. A tranzitterminálokban eltöltött üresjárati idő egyes esetekben jelentősen megnövekedett, ez csökkenti a hatékonyságot, hosszabbá teszi az értesítési folyamatokat, és növeli a költségeket. Aggasztó a fa jelenlegi magas ára, amely nagyban befolyásolja a raklapok árát; a csomagolóanyag-szolgáltatók már nem képesek a szükséges mennyiségű és minőségű raklapot biztosítani.
Ez mind megmagyarázza, hogy miért lettek keresettebbek a rugalmasan strukturált logisztikai hálózatok; olyan hálózatok, amelyek képesek a különböző fuvarozókat a lehető legjobban kombinálni az ügyfél igényeit szem előtt tartva.
Egyszerűsített adminisztráció a szállítások nyomon követésében
Egész Európában, így Magyarországon is új eszközök kísérik mostantól a DACHSER szállítmányait. Az új kézi szkennerek – SAM (Short distance Assistance Mobile) – segítségével jelentős mértékben csökken a logisztikai cég papírfelhasználása, egyszerűbb és gyorsabb lett a szállítások mindennapi adminisztrációja, követése. A jövőben az eszközök online összeköttetésben lesznek a tervezőprogramokkal, amelyek valós forgalmi adatok alapján és nyitva tartási idők figyelembe vételével egy algoritmus segítségével tervezik majd meg az útvonalakat.
SAM kézi szkenner a Liegl&Dachser raktárában
Idén összesen 114 európai állomáson 8 800 SAM típusú kézi szkenner állt munkába. A nagyértékű fejlesztés a Liegl&Dachser Short Distance 2.0 elnevezésű projekt keretein belül történt, amely a belföldi disztribúció fejlesztését tűzte ki célul. A sofőrök új SAM típusú kézi szkennerre történő cseréje több szempontból is megreformálja a szállítási folyamatokat: felgyorsult a küldemények kezelése, valamint a támogatási funkciók is javultak, a szkennelés mellett telefonhívásokat is bonyolíthatnak készülékkel, sőt, a jövőben a gépjárművezetők a diszponensekkel és egy bizonyos idő után egymással is beszélni tudnak majd a készülék chatfunkciójának segítségével. A technológia a korábbinál sokkal korszerűbb, és a szállítmány információ is részletesebb. Az új eszköz kezelése rendkívül felhasználóbarát, ezáltal nagy népszerűségnek örvend a gépjárművezetők körében. A visszajelzések alapján a szkennerrel élmény a munka, gyorsabb a rakodás és az ügyfelek szempontjából is nagyobb az elégedettség. „Olyan, korábban nm elérhető funkciók jelentek meg, mint például a fotók készítése, amely jelentősen megkönnyíti a mindennapi ügymenetet, sőt, lehetőség van a készülék adatait az irodából is frissíteni, amely leegyszerűsíti a kommunikációt a gépjárművezetőkkel. Az eszköz adminisztrálása és konfigurálása is könnyebb, ezért az ehhez kapcsolódó IT támogatás is fejlődött” – tudtuk meg Brandhuber Ákostól, a pilisvörösvári Liegl&Dachser Kft. operations managerétől.
A jelenlegi szoftver magában hordozza a további fejlesztések lehetőségét, így újabb funkciókkal bővülhet a rendszer a közeljövőben. A tervek szerint az eszközök online összeköttetésben lesznek a tervezőprogramokkal, amelyek valós forgalmi adatok alapján GPS-koordináták és nyitva tartási idők figyelembe vételével egy algoritmus segítségével tervezi majd meg az útvonalat.
Sándor Ildikó