Vannak, akik úgy gondolják, hogy a cellulóz- és papíripart akadályozni fogják a jelenlegi digitális korszakot alakító trendek 2022-ben. A Linchpin SEO, LLC. adatai szerint – bár logikusnak hangzik – nem ez a valóság. A cellulóz- és papíripar virágzik, és ez 2022-ben is folytatódni fog. Az iparág vezető cégeinek azonban folyamatos innovációra van szükségük, hogy megfeleljenek a változó igényeknek.
A technológia hozzájárult egy olyan globális piac kialakulásához, amely világszerte számos, a fenntarthatóság iránt elkötelezett fogyasztóból áll. Ennek eredményeként a gyártók alternatívákat kerestek a kőolaj alapú termékek helyett. Így biológiailag lebomló és környezetbarát lehetőségeket, ami csak néhány a bekövetkező változások közül. Szakértők szerint az alábbi 10 trend alakítja a cellulóz- és papíripart 2022-ben:
Megnövekedett online értékesítés
A cellulóz- és papírtermékek online értékesítése a legnagyobb piacot jelentő Egyesült Államokban és Kínában egyre nő. Ez egy olyan tendencia, amely 2022-ben is folytatódni fog, mely részben az online vásárlásnak köszönhető, amely innovációt igényelt a csomagolás terén a termékek polcokon való megjelenésének optimalizálása érdekében. Így növekedett az alapanyagok és a hullámkarton dobozok iránti kereslet. Növekszik azon termékek száma is, amelyekre azonnal, nagyon rövid átfutási idővel van szükség. Ez magában foglalja az aznapi és a következő napi termékszállítási szolgáltatásokat is. Gyártási szempontból a cél a gyorsabb szolgáltatásnyújtás, a minőség feláldozása nélkül.
Növekvő csomagolási igény
2022-ben a különböző típusú csomagolóanyagok iránti globális kereslet stabil marad, illetve növekedni fog. Ez magában foglalja Japán, Kína, az európai országok és az Egyesült Államok termelését. Valójában a cellulóz- és papíripart épp az a tény erősíti, hogy a csomagolóanyagok iránti kereslet folyamatosan bővül. Ezt pedig az internetes vásárlás fellendülése és az e-kereskedelem elmúlt években tapasztalt robbanásszerű növekedése ösztönzi.
A Big Data használata
Egy másik trend, amely a cellulóz- és papíriparban is szerepet játszik, a Big Data használata. Ez az iparági trendek elemzését szolgálja, hiszen optimalizálni kell a termelést, a marketing és az értékesítés eredményeit. A jobb eredmények érdekében a gyártási folyamat során új technológiákat is alkalmaznak, beleértve az intelligens rendszereket és a csatlakoztatott eszközöket. Az elemzést még a nyersanyagként kitermelhető fák mennyiségének és növekedésének felmérésére is használják. A Big Data felhasználása 2022-ben és az azt követő években várhatóan bővülni fog.
Digitális forradalom
A digitális forradalom ugyan nem tette tönkre a cellulóz- és papíripart, de stratégiai fordulatot igényel. Például egyértelmű elmozdulás történt a nyomdai papír helyett a csomagolóanyagok felé, tekintettel az online vásárolt termékek szállításával kapcsolatos óriási igényekre. Az iparágban sokan lépéseket tettek, hogy megfeleljenek a változó piaci igényeknek. Új technológiák bevezetésére is sor került a termelékenység optimalizálása érdekében. Az eredmény gyakran nagyobb sebesség és jobb minőség.
Könnyebb csomagolások
Bizonyos csomagolások súlyában változás észlelhető. Ez azért van, mert felfedezték a könnyebb csomagolás számos előnyét. Ez kihat a termékek csomagolására minden szinten, beleértve a luxusmárkákat is. A könnyebb csomagolás egyik előnye, hogy a költségek csökkentésével támogathatja a vállalkozás növekedését. Egyszerre csökkenti a cellulóz költségeket, a CO2-kibocsátást és a szállítási költségeket.
Újrahasznosítható termékek
A cellulóz- és papírtermékek újrahasznosításának lehetősége egyes fogyasztók számára nem alku tárgya, ennek eredményeként növekszik az újrahasznosítható termékek száma. Ez azért jelentett kihívást, mert egyes termékek olyan bevonatokat tartalmaztak, amelyek vízállóak voltak, és problémás volt az újrahasznosításuk. Most az újrahasznosítható védőbevonatok használatára törekednek, és ez egy olyan trend, amely 2022-ben és várhatóan azután is tovább fog fejlődni. Az újrahasznosíthatatlan csomagolások mennyiségével kapcsolatos növekvő aggodalom az Európai Unió bevonását eredményezte a műanyag csomagolások felhasználásának területén. Megszületett az egyszer használatos műanyagok tilalmára, korlátozására vonatkozó, úgynevezett SUP-irányelv. Ez számos jövőbeli lehetőséget kínál a cellulóz és a papír számára.
Higiéniai termékek csomagolása
A cellulóz- és papíriparban tovább folytatódó tendencia a higiéniai termékek növekedése és az ezt követő csomagolási igény. Ez magában foglalja a WC-papírt, a törlőkendőket és a papírtörlőket, hogy csak néhányat említsünk. A növekedés részben a megnövekedett középosztály igényeinek köszönhető. A cellulóz- és papíripar gyártói kihasználták a társadalmi-gazdasági helyzet növekedését azáltal, hogy az egyre növekvő keresletet kielégítő csomagolásokat gyártottak.
A melegen tartó csomagolások piacának növekedése
Növekedés tapasztalható ezen a piacon is, ami többek között a pandémia miatt, az ételszállítási szolgáltatások növekedésével függ össze. Pontosabban, növekszik azoknak az éttermeknek a száma, amelyek kiszállítást kínálnak, és robbanásszerűen megszaporodnak az ezt biztosító külső szolgáltatók is. Ez megteremtette az igényt a melegen tartó csomagolás iránt, amely várhatóan növekedni fog. Amíg a fogyasztók arra számítanak, hogy a meleg ételt gyorsan házhoz szállítják, virágzik a cellulóz és a papír termikus piaca. Számos lehetőség kínálkozik még ezen a területen, amelyek az e-kereskedelem fejlődésével együtt fognak megjelenni.
Élelmiszer csomagolások
Az élelmiszerek csomagolása folyamatos fejlesztés alatt áll, az elmúlt években megnőtt az érdeklődés a zsírnak ellenálló csomagolási termékek iránt. Ezt a terméktípust jelenleg sokféle csomagolt áruhoz és éttermekben egyaránt használják. Változnak a zsírnak ellenálló csomagolások gyártásához használt anyagok annak érdekében, hogy kiküszöböljék a fluorokémiai anyagokat, és helyettesítsék azokat olyan természetes megoldásokkal, amelyek nem tartalmaznak vegyszereket. A gyártók folytatják a fejlesztést ezen a területen, hogy megfeleljenek mind a szabályozásoknak, mind a jelenlegi iparági igényeknek.
Műanyagellenes érzelmek
Folyamatos erőfeszítések folynak a műanyag csomagolásban való felhasználásának csökkentésére vagy megszüntetésére. Ez a műanyagellenes érzés előnyös a cellulóz- és papíripar számára, mivel ösztönzi a biológiailag lebomló alternatívákat. Valójában a növényi alapú nyersanyagok felhasználását kutatják. Ezt a kormányzati szervek és az egészségtudatos fogyasztók igényei hajtják, akik elkötelezettek a környezetbarát megoldások megtalálása mellett. Egyszerűen fogalmazva, a műanyaggal kapcsolatos problémák óriási lehetőségeket rejtenek magukban a cellulóz- és papíriparban. Az alternatív termékek fejlesztése 2022-ben és azon túl is folytatódik, különös tekintettel az egyszer használatos műanyag termékek tilalmára, korlátozására.
A cellulóz és a papír továbbra is jelentős szerepet fog játszani a világban. A technológiai fejlődés miatt bekövetkezett változások ellenére ez az iparág virágzott, és 2022-ben is tovább fog fejlődni. Valójában az elmúlt évek digitális forradalma a cellulóz- és papíripar bővüléséhez vezetett. Ahogy a világ folyamatosan fejlődik, úgy fog fejlődni az ipar is.
Néhány cellulóz- és papíripari statisztika és növekedési előrejelzés 2022-re
- 2022-ben a globális cellulóz- és papírtermelés eléri a 490 millió tonnát,
- a Pitney Bowes logisztikai vállalat előrejelzései szerint a globális szállítási volumen 2022-ben várhatóan meghaladja a 100 milliárd csomagot,
- az Egyesült Államokban a cellulóz- és papírértékesítés több mint 15%-a 2022-ben az interneten történik,
- az elmúlt 20 évben Kína volt a legnagyobb cellulóz- és papírgyártó, amelyet az Egyesült Államok követ,
- az Európai Unió az összes műanyag csomagolás 55%-ának összegyűjtését és újrahasznosítását tűzte ki célul 2030-ra.
Várhatóan a fentiek mind hatással lesznek az iparágra.
Csaba László és Csaba Péter Gábor