fbpx

Már nyáron elindulhat a katasztrófa felé a hazai vasút

Írta: Kohout Zoltán - 2022 május 19.

Már nem(csak) a versenyképesség, hanem a túlélés a cél a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület szerint, ha nem érkezik állami segítség.

vasút
(Illusztráció: Horizont Média/archív, Kohout Zoltán)

Drasztikus következmények

Az egyesület Nemzetközi és Kiemelt Ügyek Bizottsága május elején arról egyeztetett, milyen intézkedések szükségesek, hogy az energiaárak drasztikus emelkedésének következményeit elhárítsák. A vasúti szakemberek szerint az energiaár-emelkedés komoly veszélyei már ősszel láthatók voltak, ezért több kérést, döntés-előkészítő javaslatot küldtek az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak számításokkal, hatásvizsgálatokkal. Később a MÁV Zrt. és a HUNGRAIL közös előterjesztésben az idei I. félévre 14, a II. félévre 10 milliárd forint kompenzációt kért az árufuvarozó vasútvállalatok részére. Ez volna a megoldás a drasztikus költségnövekedésre, de választ eddig nem kaptak a vasutasok.

Árt az exportnak, drágítja az importot, növeli az inflációt

Az áruszállító vasútvállalatok problémája és napirendje ma már nemcsak a versenyképességük megőrzése, hanem egyáltalán a túlélésük – írta nemrég a Magyar Vasút szakmai folyóirat. Drasztikusan megemelkedtek a vontatási energia díjak, egyre költségesebb forgalom lebonyolítása. Ha összeomlik az ágazat, szükségtelenné válhatnak olyan, kiemelt – például a vasútvonalakat, terminálokat érintő – kormányzati fejlesztések. Ezzel azonban Magyarországot a tranzitforgalmak el fogják kerülni, a nemzetközi árualapokért folytatott versenyben hazánk lemarad. És még ezzel sincs vége, hiszen logikus, hogy ezzel a hazai termékek exportja versenyképtelenné válna, az import termékek megdrágulnának, tovább növelve az inflációt. A szektorban ezért nemzetgazdaságunk számára katasztrofális következményekről beszélnek.

Összefogva lépnek fel

Ezért a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület május 4-i ülésén a Nemzetközi és Kiemelt Ügyek Bizottsága megerősítette: az érintett szereplőknek összefogva, közös erővel és soron kívül kell fellépni a hatékony és gyors segítség érdekében. Nincs több idő, haladéktalan kormányzati támogatásokra van szükség. Az egyeztetés során elhangzott jelenlegi vasútvállalati helyzetkép alapján júniusig bírhatják a vállalatok, amelyek már így is a szakadék szélén működnek.

forrás: Magyar Vasút