Jelenthet-e Magyarországon is problémát a palackhiány, amitől sajtóhírek szerint a németországi gyártók tartanak? Itthon az alumíniumdoboz az uralkodó, ez a csomagolóanyag adja a kiskereskedelmi forgalom 70 százalék, az üvegpalackok többsége a vendéglátásban marad, ezért nem várható hiány ezen a területen – mondta Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója a szervezet 30 éves évfordulója alkalmából kiadott nyilatkozatában.
Az első négy hónap sörös eredményei
Idén az öt legnagyobb magyarországi sörgyártó termelése 1,6 millió hektoliter volt, belföldi értékesítésük pedig 1,7 millió hektoliter, előbbi 8 százalékkal, utóbbi 4 százalékkal alacsonyabb a 2019. azonos időszakinál.
A hordós sör forgalma, ami jó indikátora a szállodaipar-vendéglátás (HORECA) szektor teljesítményének, mindössze 77 százaléka volt a pandémia előttinek, pedig csomagolás és a környezeti terhelés szempontjából ez lenne az egyik legideálisabb termék.
Beszerzési problémák, termelési költségemelkedések jellemzők
Az első négyhavi adatok nem kecsegtetőek, az iparág teljesítménye 2022 egészében feltehetően nem fogja elérni a járvány előtti szintet.
A sörgyártók nehézségekkel küzdenek: jelentkeznek beszerzési problémák, logisztikai gondok, de a gyártási költségek emelkedése itt is jelentkezik.
Az elmúlt nyolc hónapban a gyártás költségei drasztikusan nőttek, ami érinti a termelés és forgalmazás teljes szerkezetét: az alapanyag, az energia, a szállítás és a munkaerő költségeit is. Hogy a költségnövekedésből mennyi jut a fogyasztókra, jelentősen függ az egyes gyártó- és forgalmazó cég lehetőségeitől és üzletpolitikájától.
Üveg vagy alumíniumdoboz?
A magyar sörforgalmazás szerkezete lényegesen eltér a németországitól, itthon a fogyasztók elsősorban a végtelenszer újrahasznosítható alumíniumdobozt viszik, ma ez a csomagolóanyag típus adja a kiskereskedelmi forgalom 70 százalék feletti részét.
Magyarországon az újratölthető üveget – amelynek hiányától a német gyártók tartanak -, alapvetően a vendéglátásban használják, amely szinte teljes mértékben visszajuttatja a gyártókhoz az üres palackokat. Így nem kell arra számítani, hogy ezen a területen hiány lépne fel.
Azonban jellemző hazai piaci tendenciára, hogy az első négy hónapban folytatódott a szuperprémium és prémium sörök előretörése, forgalmuk a tavalyi bázishoz képest 20-30 százalékkal nőtt. Ezen termékek esetében viszont nem jellemző az alumínium csomagolás, itt az egyedi formavilág, sajátos címkékkel az uralkodó.
Forrás: MTI
Összeállította: Barna Ferenc