fbpx

Várakozáson felüli a PPDexpo kiállítói- és látogatószáma

Írta: Transpack-2022/III. lapszám cikke - 2022 július 02.

Egy év kihagyás után ismét ellátogathatott a szakma a PPDexpo és SignExpo nyomdaipari és reklámdekorációs szakkiállításra. Az első napon Tóth Gáborral, a PPDexpo fő szervezőjével beszélgettem, akit az előkészületekről kérdeztem, és arról is, hogy elégedett-e a kiállítói létszámmal, látogatottsággal.

Számtalan kérdést vetett fel szervezés során a világjárvány

A korábban megszokottól eltérően, merőben más körülmények közepette kellett szervezni az idei PPDexpo és SignExpo nyomdaipari és reklámdekorációs szakkiállítást. A rendezvényen Tóth Gábort, a Papír- és Nyomdaipari Műszaki Egyesület (PNYME) ügyvezetőjét, a PPDexpo fő szervezőjét arról kérdeztem, milyen mértékben nehezítette az előkészítő munkálatokat a világjárvány, valamint az orosz-ukrán konfliktus.

Tóth Gábor, a PPDexpo fő szervezője
Tóth Gábor, a PPDexpo fő szervezője

– Az előző kiállításokat a ma már nyugdíjba vonult Pesti Sándor (korábbi PNYME ügyvezető) szervezte, aki sokat mesélt róla. Ennek ismeretében bátran mondhatom, hogy a mostani PPDexpo az eddigiekhez képest merőben más játékszínen zajlik. A világjárvány rendkívüli bizonytalanságot hozott a rendezvényszervezésbe. A féléves előkészületi idő során mindvégig előttünk lebegett, hogy vajon megtarthatjuk-e, a tervezett időpontban tarthatjuk-e meg, illetve milyen feltételekkel. Ha megtartjuk, érkeznek-e látogatók, ha igen, milyen kikötésekkel engedhetjük őket a kiállítási területre. Szóval számtalan kérdést vetett fel a koronavírus-világjárvány, ezért több mint tíz forgatókönyvvel készültünk, hogy ne érjen bennünket meglepetés. És egy ilyen időszakban robbant ki az orosz-ukrán háború, ami újabb megoldandó szervezési feladatokat hárított a szervezőkre, hiszen a lebonyolítás helyszínén jelölték ki a menekültek egyik ellátási pontját, aminek következtében jelentősen lekorlátozódtak a BOK körüli parkoltatási lehetőségeink. Ezt az akadályt végül a szomszédos buszparkolók bérlésével oldottunk fel.

A korábbi években a szervezés során nem kellett ennyi külső tényezőre reagálni, ami rendkívüli módon nehezítette a szervezést. Azonban bízunk abban, hogy a következő kiállításunk szervezése már zökkenőmentesebb lesz.

Várakozásokat felülmúló látogatottság

A rendkívüli helyzetben hogyan értékeli a kiállítói számokat és a látogatottságot?

– Több mint száz kiállítónak örvendhetünk, ami az eddigi rekord. Pontos számot nem tudok mondani, mert még közvetlen a kiállítás kezdete előtt is többen jelentkeztek: annyira a végén, hogy sajnos már a nyomtatott kiállítói katalógusba sem kerülhettek be.

A látogatók tekintetében is elégedettek lehetünk, hiszen eddig 3500-an regisztráltak elő, de regisztráció nélkül is sokan érkeznek. És ami nagyon örvendetes számomra, hogy több mint 300 diák is regisztrált a rendezvényünkre a szakképző iskolákból. Az első napon ezért is helyezzük fókuszba az edukációt, a második napon pedig a nemrég kihirdetett „Szakma Sztárja” nyertesei is ellátogatnak az expóra.

A motiváció lehet a megoldása munkaerőhiányra

Szóba került az oktatás – hogyan éli meg a nyomdaipar a napjainkra jellemző munkaerőhiányt?

– Körülbelül 60 nyomdaipari technikus és kiadványszerkesztő technikus diák tanul Magyarországon, akik az idei „Szakma Sztárja” versenyen is elindultak. A hazánkban ilyen végzettséget szerző fiatal szakemberek csupán mintegy 40–50 százaléka marad a pályán, miközben százával találhatunk állásajánlatokat. Ez komoly kihívás, a megoldás pedig sokrétű. Legfőbb feladatunk rendszerben gondolkodni. Az iskolákat fel kell tölteni diákokkal, de a vállalatokra is jelentős szerep hárul annak érdekében, hogy a pályaelhagyó fiatal szakemberek aránya jelentősen csökkenjen. Maradásra kell bírniuk a fiatal dolgozókat, amit motivációval érhetnek el. Úgy kell bánniuk velük, és olyan munkakörülményeket kell teremteniük számukra, amilyet elvárnak. Amennyiben a munkáltatók teljesítik ezeket a feltételeket, akkor biztosan lesz értékes munkaerő számukra. A szakmai szervezetek közös törekvései mintegy 5–10 év távlatában vezethetnek eredményre. Az iskolák feltöltése már megkezdődött, amit a „Print: a TE jövőd” kampány is segít. Bízom benne, hogy ez a szakma felértékelődik a fiatalok számára, és akár presztízsértékűvé is válhat a jövőben.