fbpx

Kétéves mélyponton a kínai konténeres szállítási díjak

Írta: Kohout Zoltán - 2022 szeptember 29.

„A csökkenő tendencia nem most indult, viszont most estek be a díjak a lélektani 10 ezer dolláros szint alá – mondja Csépe Gábor, kínaiimport-szakértő, a szállítmányozással foglalkozó Kimport ügyvezetője. Az importőrök a válság kibontakozásával a szokásosnál kevesebb árut indítanak útnak, csökkent továbbá az új belépők száma a piacra. Kivételek ez alól a slágertermékek, amelyek esetében a maszkok és a Covid tesztek helyét a napelem, a hőszivattyú, az inverter és a klíma négyese váltotta fel.

Mi történt a tengeri díjakkal?

A sokkolóan magas díjszintek kora a pandémiával kezdődött. Az előtte 3-5 ezer dolláros díjakból néhány hónap alatt 6-8 ezer, majd 10-12 ezer dolláros árakkal kellett szembesülniük az importőröknek. Ez a nagyméretű, olcsóbb termékeket kimondottan rosszul érintette, volt, hogy drágább lett a szállítás, mint maga a termék. 2021 második félévében érte el a csúcsot a díj, ehhez kiszámíthatatlan, több hónapos tranzitidő társult.

„Ehhez képest most szeptemberben 7000-8500 dollár közötti díjakat kapunk. Továbbá elszoktunk tőle, hogy van szabad hely is, nem csak hetek, hónapok múlva fér fel a konténerünk valamelyik járatra” – ismertette a szakember.

A vasút még mindig formában

A Kínából-Európába történő vasúti szállítás térnyerését bár veszélyeztette, de nem tudta tartósan letörni az orosz-ukrán háború. A harcok kitörésekor nagy volt az izgalom főként Magyarország vonatkozásában, hiszen a vonatok Ukrajnán keresztül érkeztek hazánkba. Ez az útvonal kiesett, helyette létesült egy új: Kína-Kazahsztán-Oroszország-Fehéroroszország-Lengyelország, majd Magyarország.
„Szerencsére nem okozott jelentősen hosszabb tranzitidőt a kerülő, az új útvonal stabilnak mondható. A háború kitörésekor sok szállítmányozó szüntette meg a vasút használatát, és az ügyfelek is ódzkodtak tőle. Emiatt tavasszal volt egy komolyabb áresés, ami lassan, hónapok alatt visszakúszott. Jelenleg ismét hasonló árszinteken mozog a vasúti szállítás, mint a tengeri, sőt már 5-10%-kal drágább is. Cserébe a tranzitidő jóval kedvezőbb” – tudtuk meg a szakértőtől.

Földre szállt légi díjak

Hasonlóan a tengeri/vasúti díjak robbanásszerű növekedéséhez, a légi szállítási díjak is emelkedtek a hatalmas mennyiségű maszk és védőruha import miatt 2020 elején. „Idén a háború kitörésekor volt egy drasztikus áremelkedés, de augusztusra ez is “elolvadt”, jelenleg 4-6 USD-vel lehet kalkulálni kilogrammonként. Ez vonatkozik a direkt budapesti járatokra is, amelyek a legnépszerűbbnek számítanak. Nem olcsóbbak az átrakodós megoldások, ahol hosszabb a tranzitidő és nagyobb az esélye az áru sérülésének” – osztotta meg tapasztalatait Csépe Gábor.

Mi várható a jövőre nézve?

„A közelgő ünnepek (karácsony, kínai újév) miatt további drasztikus áresést nem várunk rövid távon. A csökkenő keresletet ellensúlyozni fogja, hogy rengeteg olyan áru behozatala ismét gazdaságos lesz, amit a covid óta nem éri meg ideszállítani. Az energia krízis miatt megnövekedett az igény a napelemekre, ez a tényező valamelyest szinten tartja a keresletet a konténeres szállításra” – tette hozzá a Kimport ügyvezetője.