Kulcsfontosságú módosítás született a hazai vasúti árufuvarozás számára a jövő évi villamosenergia-beszerzések szempontjából.
Eredményesebb lesz az egyeztetés a szállítási díjakról
A HUNGRAIL Energia Bizottsága által a tagvállalatok és a pályahálózat-működtetők bevonásával sikeresen kidolgozott energiabeszerzési javaslatot a közlekedési tárca befogadta, így a 2023-as évre vonatkozóan a pályahálózat-működtetők negyedéves periódusban szerzik be a szükséges villamosenergia-mennyiségeket – adta hírül a Magyar Vasút. A MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. a jövő évi első negyedéves árakat 90%-os pontossággal 30 nappal az aktuális negyedévet megelőzően közzé tették, amely a vasútvállalatoknak kiemelten fontos volt a tervezhetőség szempontjából.
Ez a módosítás azért kulcsfontosságú a vasúti árufuvarozási szektor számára, mert egyrészt enélkül kereskedelmi oldalról nem lehet lekövetni az ingadozásokat a vasúti rendszer tulajdonságaiból adódóan. Másrészt a kiszámíthatóság és tervezhetőség az egyik legnagyobb versenyképességi előnye a szállítási módnak. Az árufuvarozó vasúti vállalatok így eredményesebben tudnak egyeztetni megrendelőikkel a szállítási díjakról.
A mozdonyvezetőkön is sok múlik
A HUNGRAIL a tagvállalatok bevonásával folyamatosan megoldási javaslatokon dolgozik a megnövekedett energiaárak hatásainak mérséklésére, az erre a célra életre hívott Energia Bizottság munkájának köszönhető például a módosított energiabeszerzési stratégia is. A szakmai bizottság novemberi ülésén Feldmann Márton, a bizottság elnöke beszámolt a Magyar Energetikai és Közmű-Szabályozási Hivatallal folytatott együttműködésről. A bizottság jelenleg több energiahatékonysági intézkedést vizsgál – például fedélzeti hitelesített energiamérési rendszer kiépítése, vezetéstámogató rendszer fejlesztése, telepítése, járműcsere korszerű, energia-visszatáplálásra képes villamos mozdonyokra, hibrid vontatójárművek beszerzése, jármű hajtásrendszerek korszerűsítése, személyszállító járművek hűtés-fűtésrendszerének korszerűsítése.
A bizottság álláspontja szerint az elszámolható intézkedések közül a mozdonyvezetők energiahatékony vezetéstechnika-oktatása területén lehet az egyik legkisebb beruházási költséggel jelentős eredményt elérni. Nagy potenciál van ezen a területen az energiafelhasználás csökkentésére, ezért a kérdéskört részletesebb kidolgozását javasolja a HUNGRAIL Energia Bizottsága.
(forrás: Magyar Vasút)