fbpx

Videón egy előremutató irány a tengerjárók kibocsátásában

Írta: Kohout Zoltán - 2023 október 03.

A világ egyik legnagyobb, európai logisztikai és szállítmányozási cége, a Maersk 25 zöldmetanol-meghajtású hajót rendelt meg.

Az első már vízen, jön a többi is

Az első már fel is avatták a vízen. Laura névre keresztelték az első zöldmetanol-hajtású hajót a Maersknél. A további 24 ilyennel jelentős mennyiségű, darabonként átlag napi 100 tonna(!) szén-dioxid kibocsátását spórolja meg az óriásvállalat (és a világ). A megrendelt járművek közül 19-nek már folyik is a gyártása, ezek 2025-ig megkezdhetik a hajózást. Ez beleillik abba a folyamatba, amelynek keretében világszerte számos társaság, kutatóintézet keres alternatív üzemanyagokat a tengerjáró hajók meghajtására.

hajó

Ijesztő adatok a napi 100 ezer tengerjáróról

A hír azért is különösen örömteli, mert az európai külkereskedelmi forgalom 77%-át és az uniós tagállamok közötti kereskedelem 35%-át a tengeren bonyolítják, a tengeri szállítás fontos része a nemzetközi ellátási láncnak. Az üvegházhatású gázok közlekedésből eredő uniós kibocsátásainak 13,5%-a származik a hajóktól, amivel messze elmarad a közúti közlekedés (71%) és a légi közlekedés (14,4%) kibocsátásai mögött, ám globálisan viszonylatban így is pusztítóan szennyező műfajról van szó. (A teherhajók a legolcsóbb, dízellel kevert nehézolajat égetik el motorjaikban. A nehézolaj tulajdonképpen nem más, mint a finomítás után visszamaradt maradék. Tele van kénnel és kátránnyal, csak speciális motorokban égethető el. Létezik tisztább üzemanyag, a tengerészeti dízel, de az drágább. A nehézolaj aszfalténekből, nafténes és paraffinos anyagokból, magas kondenzációs fokú aromás vegyületekből áll, nagyon sűrűn folyós. Hogy a motorba lehessen juttatni, a szükséges folyósságát dízelolajjal állítják be, de így is 50 fokra kell melegíteni, mielőtt a motorba kerül. Kéntartalma rendkívül magas, elérheti a 3,5-4%-ot is, vagyis 3500-szor több ként tartalmaz, mint az autókban használt dízel. Olyan súlyos szennyező anyag, hogy veszélyes hulladéknak minősül, a szárazföldön mindenhol be van tiltva, csak a nyílt tengeren és az óceánon nem…

Sőt, nemrég egy vizsgálat feltárta, hogy a tengeri hajózásban 2022-ben bevezetett új, tisztábbnak hitt üzemanyag (VLSFO ) is komoly veszélyt jelent a hajókra és több szén-dioxid kibocsátással jár. Az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezete (IMO) által bevezetett üzemanyaggal az a probléma, hogy megnöveli a hajók meghibásodásának esélyét, mert károsítja a hajtóműveket, és növeli a tűzesetek kockázatát. Az már csak hab a tortán, hogy a szén-dioxid kibocsátása magasabb, mint a korábbi üzemanyagoké. Miután a tengeren nehezen fékezhetők meg a tartályrepedéses-töréses balesetek következményei, a balesetek során kiömlő üzemanyag a kibocsátásnál is súlyosabb katasztrófákhoz vezethet.

A világ egyik legnagyobb hajója – ami történetesen szintén Maersk-zászló alatt úszik –, az Emma normál tempónál naponta 300 tonna üzemanyagot éget el. Ezzel ezer tonna szén-dioxidot és a nehézolaj miatt annyi kén-dioxidot bocsát ki a levegőbe, mint több millió autó. A 16 legnagyobb tankhajó annyi szennyeződést enged a levegőbe, mint a világ összes autója együttvéve. A világtengereken közel 100 ezer nagyobb méretű hajó jár naponta.