Mindent egybevetve: megközelítőleg 36%-kal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással terheljük környezetünket, ha az online vásárlást részesítjük előnyben a hagyományos kereskedelemhez képest.
A kutatások eredményét a Prologis ipari és logisztikai ingatlanvállalat összegezte és számszerűsítette weblapján.
További fejlesztés várható a raktár logisztikában (Fotó: Barna Ferenc)
Az e-kereskedelem lényege
A rendeléseket összegyűjti, és a szállítási hálózatot optimalizálja, így a megtervezett útvonalon történő kiszállítás akár 90%-kal csökkentheti a kapcsolódó káros kibocsátást.
A hagyományos kereskedelemmel összefüggő környezeti terhelés legnagyobb részben az áruszállítás során keletkezik, és ez két és félszerese a csomagolásból származó szén-dioxid lábnyomnak. Az e-kereskedelem szén-dioxid-kibocsátásának legnagyobb része – ezzel ellentétben – pedig a csomagolásból származik.
Inkább egy autó vigyen ki 100 csomagot, mint 100 megrendelő egyenként menjen el a megrendelt termékéért
A kutatás szerint az áruk házhoz szállítása esetén egyetlen, telepakolt furgon több mint 100 autóutat képes kiváltani. A megrendelések összevonása és a hálózatok optimalizálása az e-kereskedelmi szolgáltatók költségeit is csökkenti. A hagyományos vásárlásnál pedig minden vásárló külön megy el a kívánt termékért, és viszi haza – ez szintén nagymértékben terheli a környezetet. Hasonló a helyzet a különböző csomagpontok működtetésével, ezek rontják az e-kereskedelem eddig vázolt pozitív mutatóit. Abba az esetben, ha olyan helyre kérjük a webes csomagunkat, ahova egyébként is mennénk, akkor nem probléma (például üzemanyagtöltő állomás, mikor egyébként is megyünk tankolni…).
A városon belüli elosztóközpontokból történő közvetlen kiszállítás a kibocsátások további csökkentését eredményezheti. Ha az árukat a fogyasztókhoz közeli, városon belüli elosztóközpontokból szállítják ki, a szállítással járó üvegházhatású gázok kibocsátása akár 50%-kal is mérsékelhető, ami a teljes szén-dioxid lábnyomot küldeményenként átlagosan 10%-kal csökkentheti.
A kiszállítási távolságot és a forgalomtorlódást is minimálisra csökkenti, ha a terméket a lehető legközelebb raktározzák el a végfogyasztókhoz. A szállítójárművek maximális kihasználásával a szállítási idő és a szállítás költségei egyaránt csökkenthetők.
Adott a lehetőség a tovább lépéshez
Az okosépületek, az elektromos járművek és a mesterséges intelligencia fejlődése még inkább elősegítheti a kereskedelem fenntarthatóbb működését. A kutatás egyebek mellett megállapította, hogy a ma rendelkezésre álló energiaforrások alkalmazásával az elektromos szállítójárművek használata 27%-kal csökkentheti a szállításhoz kapcsolódó átlagos kibocsátást, miközben kisebb zajkibocsátással is jár.
Az e-kereskedelemben a csomagolás nagy terhelés a környezetre (Fotó: Barna Ferenc)
A csomagoláson kéne még javítani
Az e-kereskedelem esetében a legnagyobb kibocsátás a csomagoláshoz kapcsolódik. Az internetes kereskedelem ezen a területen a hagyományos kereskedeleménél átlagosan mintegy hatszor magasabb terhelést valósít meg, elsősorban a kartondobozok alkalmazása és a tárgyak egyenkénti becsomagolása miatt.
Számos kereskedő vezet be környezetbarát csomagolóanyagokat vagy a csomagolást automatizálják az egyes árukombinációkhoz leginkább megfelelő méretű és típusú csomagolások kikísérletezésével. A kartondobozok papírzacskóval, illetve párnázott postai tasakokkal történő kiváltása csökkenti a küldemények mennyiségét és tömegét, ami szintén alacsonyabb kibocsátást eredményez.
Napjainkban a csomagolóanyag-előállító cégeknek egyre nagyobb a forgalma. Például a Halaspack Dobozgyártó Kft. évente kétmillió csomagolóanyagot állít elő.
Forrás: MTI