A magyarok többsége nem ismeri a környezetóvó, körforgásos csomagolás fogalmát, rendszerét, és nem is ez, hanem döntően az ár szerepel a vásárláskor. Azt nem mondhatni, hogy teljesen hidegen hagy bennünket a környezetbarát szempont, de 7%-kal nem megyünk Európa felé…
Árérzékenyek vagyunk, nem környezetvédők
A körforgásos gazdaság a többség számára a csomagolóanyagok újrahasznosítását jelenti, ami azt mutatja, hogy a legtöbben nincsenek tisztában a fogalommal. A Rondo Hullámkartongyártó Kft. friss kutatásában a megkérdezettek 66%-a mondta azt, hogy a körforgásos gazdaság a termékek visszagyűjtését és azonos célra való felhasználását jelenti. Vagyis kétharmaduk nem tudja, hogy a használt áruk új funkciót is kaphatnak. Ez ugyan azt sejteti, hogy a nagy többség tisztában van a csomagolóanyag-felhasználás és a környezetvédelem kapcsolatával, de csak kevesen gondolnak erre vásárláskor. A magyar fogyasztók elsősorban ár- és nem környezetérzékenyek, az ár a legfontosabb tényező egy termék kiválasztásakor. Csak a megkérdezettek 7%-ának kiemelten, másik 12%-nak fontos a szempont. Az ő helyzetüket sem könnyíti meg, hogy úgy érzik: nem sok lehetőségük van fenntartható csomagolású termékeket választani.
Nem érdekli, de azért örül
A fogyasztók érzékelése szerint az élelmiszer-szektorban a legelterjedtebb a fenntartható csomagolás, a válaszadók közel kétharmada találkozott ilyen megoldással. A többi termékcsoportban (ruházat, illatszer és drogéria, tisztítószer és vegyi áru, dekorációs termékek, stb.) átlagosan 25-30% találkozott már fenntartható csomagolással. A felkínált termékcsoportokból átlagosan kettőt jelöltek a válaszadók, ami azt jelzi, hogy a fenntartható csomagolások elterjedtsége továbbra is alacsony a megítélésük szerint.
Kicsit más a helyzet online vásárláskor. Ott a válaszadók fontosabbnak tekintik a környezetbarát csomagolóanyagok használatát, mint általában. Ennek elsősorban a szállítás miatt szükséges plusz csomagolóanyagok használata az oka. Ugyanakkor itt sem feltétlenül ez az elsődleges szempont: a válaszadók 47%-a mondta azt, hogy nem a környezetbarát csomagolás és szállítás alapján dönt a termék kiválasztásakor, de örül neki, ha a szolgáltató odafigyel erre. A megkérdezettek 12%-a nagyon fontosnak, 26%-a fontosnak, 15%-a pedig egyáltalán nem fontosnak tartotta ezt a szempontot.
Felemás tudásunk van róla
Hogy milyen csomagolóanyag lehet fenntartható, arról felemás információi vannak a fogyasztóknak: 66% tarja fenntarthatónak a hullámkartonból, illetve a papírból készült csomagoló anyagokat, emellett az üveg az, amit még viszonylag sok válaszadó (46%) fenntarthatónak tart. Ez nagyjából meg is felel a valóságnak, hiszen a hullámkarton akár 100%-ban lebomló, az üveg pedig – a megfelelő hulladékkezelés mellett – akár végtelen alkalommal újrahasznosítható. Rosszabb a megítélése a fémnek (31%) és a műanyagnak (17%). Érdekes azonban, hogy 6% az egyébként rendkívül környezetkárosító hungarocellt jelölte meg a legfenntarthatóbb csomagolásnak…
A hullámkarton a legjobb
„Fenntarthatósági szempontból továbbra is a hullámkarton a legkedvezőbb csomagolóanyag ráadásul számos más előnnyel is jár a használata” – mondta Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. „Sokoldalúan felhasználható, nagyon könnyű, mégis olyan védelmet kínál, hogy akár üveget is biztonsággal lehet szállítani benne. Ráadásul, mivel hulladékpapírból is készülhet, fontos szerepe van a körforgásos gazdaságban is: a már előállított nyersanyagból nem lesz szemét, a csomagolóanyag előállításához nem kell újabb alapanyagot kitermelni, és a használata után a kartonpapírból megint csak nem lesz hulladék.”