FENNTARTHATÓ MEGOLDÁSOK
A csomagolási ipar az utóbbi években jelentős átalakuláson megy keresztül a környezettudatosság és fenntarthatóság iránti növekvő igények hatására. Egyre több vállalat és fogyasztó ismeri fel a fenntartható csomagolás fontosságát, ami számos innovatív megoldás megjelenéséhez vezetett.
Mi az a fenntartható csomagolás?
A fenntartható csomagolás olyan csomagolóanyagokat és módszereket jelent, amelyek javítják a fenntarthatóságot. Magában foglalva az életciklus-értékelés (LCA) fokozottabb használatát, hogy segítsenek kiválasztani a környezeti hatást és az ökológiai lábnyomot valóban csökkentő csomagolásokat. Beleértve az ellátási lánc egészének áttekintését is, az alapfunkciótól a visszaforgatásig, majd az élettartam végén az ártalmatlanításig. A fenntartható csomagolásnak meg kell felelnie a jelen funkcionális és gazdasági igényeinek anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő generációinak lehetőségét saját szükségleteik kielégítésére. A fenntarthatóság nem feltétlenül egy statikus állapot, hanem egy folyamatos fejlesztési folyamat.
A csomagoláson található környezetvédelmi marketing állításokat óvatosan kell megfogalmazni (és elolvasni). Az olyan kétértelmű zöldremosási megnevezések, mint a zöld csomagolás és a környezetbarát csomagolás, konkrét meghatározás nélkül összezavaróak lehetnek. A csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló rendelet (PPWR) egyik célja, hogy a jövőben az EU-ban ne lehessen büntetlenül feltüntetni az ilyen állításokat. Egyes szabályozó hatóságok, például az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága iránymutatást is adnak a témában a csomagolóknak.
Az újrahasznosítás nem új
A vállalatok már régóta újrahasznosítják a csomagolást, amikor az gazdaságilag életképes. A minimális csomagolás használata is közös cél a költségek csökkentésére. Az elmúlt évek felgyorsították ezeket a társadalmi mozgalmakon, fogyasztói nyomáson és szabályozáson alapuló erőfeszítéseket. A fenntartható csomagolás azonban nem csak az újrahasznosításról szól – Ahogyan a csomagolás sem az egyetlen tényező a környezetbarát megoldások között – bár sokak számára továbbra is ez a legfontosabb célpont. Akár egyetértünk, akár nem, a csomagolást gyakran a vállalat általános fenntarthatóságának mérőszámaként használják. Annak ellenére, hogy más dolgokhoz, például a szállításhoz, a víz- és energiafelhasználáshoz képest csak kis százalékban járul hozzá a teljes környezeti hatáshoz.
Fenntartható csomagolási trendek
Az elmúlt években a fenntartható csomagolás, a környezetbarát csomagolóanyagok és gyakorlatok használata egyre fontosabb kérdéssé vált a vállalatok számára, és megváltoztatta a csomagolás tervezésének, gyártásának és ártalmatlanításának módját. A csomagolások fenntarthatóságára fordított fokozott figyelem nemcsak az egyre szigorodó európai és globális szabályozásnak köszönhető, hanem a növekvő környezettudatosságnak és a fogyasztók érzékenységének is.
A legújabb iparági trendek közé tartozik az olyan környezetbarát anyagok használata, mint az újrahasznosított papír és karton, a komposztálható bioműanyagok és az újrafelhasználható megoldások, amelyek célja a környezetre gyakorolt hatás csökkentése anélkül, hogy a termékek funkcionalitását és esztétikáját veszélyeztetnék.
Az olyan technológiai újítások, mint a környezetbarát nyomdafestékek és a csomagolással együtt lebomló címkék, tovább javítják a csomagolás fenntarthatóságát, megkönnyítve az ártalmatlanítást. Emellett az intelligens és összekapcsolt csomagolás iránti növekvő érdeklődés, amely digitális technológiákat használ a nyomon követhetőség és az újrahasznosítás hatékonyságának javítására, újradefiniálja a termék és a fogyasztó közötti kapcsolatot, elősegíti a nagyobb tudatosságot és a felelősségteljesebb vásárlási magatartást.
Vessünk egy pillantást a legújabb fenntartható csomagolási trendekre és arra, hogy ezek hogyan változtatják meg a csomagolás világát.
Anyaghasználat és újrahasznosítás
A hagyományos műanyag csomagolóanyagok helyett világszerte egyre inkább előtérbe kerülnek a biológiailag lebomló és komposztálható anyagok, mint például a növényi alapú műanyagok vagy a papír. Emellett növekszik az újrahasznosított anyagok használata is, csökkentve ezzel a hulladék mennyiségét és az erőforrás-felhasználást.
A csomagolás minimalizálása
A csomagolás mennyiségének csökkentése szintén fontos trend. A cégek igyekeznek csökkenteni az anyagfelhasználást, miközben cél, hogy megőrizzék a termék védelmét és esztétikai vonzerejét. Ez magában foglalja a felesleges csomagolások eltávolítását, vékonyabb csomagolási rétegeket, és a termékek közvetlen csomagolásának alkalmazását (például a zöldség- és gyümölcsosztályokon). Ez nemcsak a környezetre gyakorolt negatív hatásokat mérsékli, hanem gazdasági előnyökkel is jár.
A hollandiai Westfalia Fruit érdekes kezdeményezése, innováció és a fenntarthatóság előmozdítása „tetovált” mangókkal, melyekkel akár évi 10 millió műanyag címke is megtakarítható. Jelenleg a gyümölcs eredetét, a márkát és a termékreferenciát jelölik így. Ahogy Mathijs Benard, a közép-európai műveletek vezetője elmondta: „Azt, hogy mit tudunk a gyümölcsre lézer-gravírozni, annak csak a fantázia és a vásárlói igények szabnak határt.”
Visszaváltás, reciklálás
Egyre népszerűbbek a reciklálható csomagolási megoldások, példa lehet erre a rendszer indulása óta már hazánkban is jelentős mennyiségben visszaváltott ital csomagolás, üveg, doboz, PET-palack. Bár néha frusztráló, ha várakozni kell, vagy időnként az automata nem működik megfelelően, de még mindig kedvezőbb, mint a szétdobált csomagolásokat kerülgetni az utcán, a parkokban.
Újrafelhasználható csomagolás
Az élelmiszer-pazarlás és a hulladék csökkentése érdekében egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az újrafelhasználható csomagolási megoldások is. Ezek olyan innovációkat tartalmaznak, mint a visszazárható csomagolások és a többször használható élelmiszertároló üvegek, fém- és műanyag dobozok vagy textil tasakok, amelyek többször is felhasználhatók, csökkentve a hulladékot. Az újrahasználható csomagolás népszerűsége különösen a kereskedelemben és az étkezési szektorban nőtt.
Körkörös gazdaság
A csomagolás iparágában is egyre inkább előtérbe kerül a körkörös gazdaság elve, amely a termékek és csomagolások hosszú távú újrahasznosítását és újrahasználatát hangsúlyozza. A vállalatok gyakran együttműködnek a hulladékkezelő szervezetekkel, hogy biztosítsák a csomagolás újrahasznosítását, vagy éppenséggel második életet adjanak a csomagolóanyagoknak.
Innovatív technológiák
A technológiai fejlődés lehetővé teszi az intelligens csomagolások kifejlesztését, amelyek nyomon követhetők, és információkat szolgáltatnak a termék frissességéről vagy származásáról. Ezek a megoldások nemcsak a fogyasztók tájékoztatását segítik, hanem hozzájárulnak a pazarlás csökkentéséhez is. Így a digitális technológiák alkalmazása, segíthet a fenntarthatóság növelésében is. Az okos címkék és QR-kódok nemcsak információkat nyújtanak a fogyasztóknak az akár megszemélyesített termékekről, hanem lehetőséget adnak az újrahasznosítási folyamatok optimalizálására is. Emellett a nyomtatási technológiák fejlődése lehetővé teszi a pontosabb, anyagfelhasználásra optimalizált csomagolásokat.
Okos gyógyszercsomagolások
Az intelligens csomagolási megoldások teret hódítanak a gyógyszerek csomagolásainál is. Lehetővé téve az interaktív kommunikációt a gyógyszerek gyártói, az orvosok, a gyógyszerészek és a páciensek között. Az intelligens csomagolás integrált technológiákat alkalmaz, hogy értékes kiegészítő funkciókat biztosítson. Akusztikus és vizuális jelzések figyelmeztethetik a felhasználókat, hogy rendszeresen vegyék be gyógyszereiket, és időben kérjék az új recepteket. Így a csomagolás segíthet a betegeknek abban, hogy megfelelően vegyék be a gyógyszert, egyben hozzájárulva ahhoz, hogy az orvosság ne váljon környezetszennyező hulladékká.
Szabályozások és fogyasztói elvárások
A kormányzati szabályozások és a fogyasztói tudatosság növekedése szintén ösztönzi a fenntartható csomagolási megoldások elterjedését. A vállalatoknak pedig alkalmazkodniuk kell ezekhez az elvárásokhoz, hogy versenyképesek maradjanak a piacon. Összességében a csomagolási ipar dinamikus változásokon megy keresztül a fenntarthatóság jegyében, és várhatóan további innovációk jelennek meg a jövőben, amelyek tovább csökkentik a környezetre gyakorolt negatív hatásokat.
Fenntarthatóbb logisztika és csomagolástervezés
A logisztikai rendszerek optimalizálása ugyancsak hozzájárul a fenntarthatósághoz. A cégek figyelmet fordítanak arra, hogy a csomagolásokat úgy tervezzék meg, hogy azok könnyebben szállíthatók legyenek, kevesebb helyet foglaljanak a raktározás, szállítás folyamán, így kevesebb energiát igényeljenek logisztikai folyamatok során.
Új szabályozás az EU-ban
Az Európai Unió Tanácsa 2024. december 16-án új szabályokat fogadott el az EU-ban keletkező hulladék mennyiségének csökkentése és az újrahasználat növelése érdekében.
Mivel az újrafeldolgozás aránya nőtt ugyan az EU-ban, a csomagolásból származó hulladék mennyisége azonban gyorsabban növekszik, mint az újrafeldolgozott csomagolási hulladék mennyisége. 2022-ben személyenként közel 186,5 kilogramm csomagolási hulladék keletkezett az EU területén. Ebből 36 kg műanyag csomagolás volt. Ez azt jelenti, hogy az EU-ban minden egyes nap fél kilogrammot tesz ki az egy főre eső csomagolási hulladék mennyisége.
Az új szabályoknak köszönhetően várhatóan lényegesen kevesebb csomagolási hulladék keletkezik majd a jövőben, a rendelet ugyanis kötelező erejű újrahasználati célértékeket határoz meg. Korlátozza az egyszer használatos csomagolások bizonyos típusait, és előírja, hogy a gazdasági szereplők minimalizálják a felhasznált csomagolóanyagok mennyiségét. A rendelet a csomagolás teljes életciklusára vonatkozóan szabályokat állapít meg.
Melyek, egyebek mellett az alábbi csomagolási követelményeket határozzák meg.
2030-ra és 2040-re teljesítendő célértékek az újrafeldolgozott tartalom százalékos minimumarányára vonatkozóan (ez a célérték az egyszer használatos műanyag palackok esetében a 65%-ot is eléri 2040 távlatában).
A csomagolás tömegének és térfogatának minimalizálása, valamint annak elkerülése, hogy feleslegesen csomagolóanyagok felhasználására kerüljön sor.
Az úgynevezett „aggodalomra okot adó anyagok” minimalizálása, ideértve azoknak az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő csomagolásoknak a forgalomba hozatalára vonatkozó korlátozásokat is, amelyek a meghatározott küszöbértékeket meghaladó mértékben tartalmaznak per- és polifluor-alkil anyagokat (PFA-anyagokat)A címkézési, jelölési és tájékoztatási követelmények (pl. azok, amelyek az anyagösszetételre vagy az újrafeldolgozott tartalomra vonatkoznak) azt a célt szolgálják, hogy a fogyasztók könnyebben tudják a hulladékot szétválogatni és tudatosabban tudjanak a termékek között választani.
Egyszer használatos műanyag csomagolás
Az új szabályok korlátozásokat vezetnek be az egyszer használatos műanyag csomagolásra vonatkozóan a következő termékkategóriák esetében:
• Az 1,5 kg-ot el nem érő mennyiségű előrecsomagolt gyümölcsök és zöldségek.
• A szállodákban, bárokban és éttermekben felszolgált és elfogyasztott ételek és italok.
• A szállodákban, bárokban és éttermekben egyadagos kiszerelésben kínált fűszerek, szószok, kávékrémesítők és cukor.
• A szálláshely-szolgáltatási ágazatban használt kis méretű, egyszer használatos kozmetikai és piperecikkek (pl. samponos flakonok, testápoló krémet tartalmazó palackok).
• A nagyon könnyű műanyag zacskók (pl. a piacokon ömlesztve értékesített élelmiszerek eladásakor kínált zacskók).
Újrahasználati célértékek és újratöltési kötelezettségek
A rendelet 2030-ra új, kötelező erejű újrahasználati célértékeket, 2040-re pedig indikatív célértékeket határoz meg. A célértékek a gazdasági szereplők által használt csomagolás típusától függően változnak (például a szállítási és a fogyasztói csomagolás esetében 40%, a gyűjtőcsomagolás esetében pedig 10% a kötelező célérték).
Az új szabályok értelmében az ételeket és italokat elvitelre értékesítő cégeknek fel kell kínálniuk vevőiknek a lehetőséget, hogy többletköltségek nélkül saját tárolóedényeiket tölthessék meg az általuk megvásárolt hideg vagy meleg italokkal, illetve készételekkel.
Ezek a fenntartható csomagolások segítenek csökkenteni a hulladék mennyiségét és elősegítik a környezetbarát megoldások alkalmazását a mindennapi életben.
Fogyasztói szemléletformálás
A fenntartható csomagolásra való átállást tárgyalva nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy hangsúly kerüljön a fogyasztók szemléletformálására is. Ösztönözve a vásárlókat a megfelelő csomagoláskezelésre, az újrahasznosításra, például az üvegek, italos dobozok, PET-flakonok visszaváltására vagy a szelektív hulladékgyűjtésre.
A csomagolási ipar tehát folyamatosan változik, és a környezettudatos megoldásokat nem csak a szigorodó szabályozók kényszerítik ki, az azok iránti igény egyre inkább meghatározó tényezővé válik a vállalatok és a fogyasztók számára is.
Csaba László és Csaba Péter Gábor | Pack-Market Kft.