Önvezető kamionokat tesztelt a Volvo Trucks és a Waberer’s International Nyrt. közúti forgalomban, szeptember közepén. A járművek mintegy ötven kilométert tettek meg az M1-es autópályán.
Sofőr nélkül az autópályán
Az önvezető-technológia a közúti teszteknél tart. Biztonsági okokból az M1-esen haladó három jármű vezetőfülkéjében ült sofőr. A járművek Lébénynél hajtottak fel a közútra, majd Rábapatonánál, az M85-ös gyorsforgalmi úton fordultak vissza. A három kamion platooning-technológia segítségével közlekedett az autópályán, vagyis az első járművet vezette ténylegesen a sofőr, a többi kamion a vezeték nélküli kapcsolatnak köszönhetően követte a konvoj első tagját. A platooning-technológia előnye, hogy a járművek reakcióideje gyorsabb, mint az emberé, így könnyebben elkerülhetők a balesetek, kevesebb üzemanyagot használnak fel a konvojban haladás miatt, ezáltal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, valamint csak egyetlen sofőr kell több kamion közlekedéséhez.
Ember nélküli jövő
Egyelőre Európa-szerte hiány van kamionsofőrből. Az ember kiváltásának egyike a platooning-technológia lehet, sikere esetén mind kevesebb sofőrre lesz szükség. Az már régen szerepel a jövőkutatók előrejelzéseiben, hogy a gépkocsivezetők munkája megszűnik, de mindenképpen átalakul. Ezt igazolja, hogy a legtöbb kamiongyártó vállalkozás mind gyakrabban mutat be valamilyen önvezető kamiont, vagyis az IT-technológia előbb-utóbb átveszi az ember helyét a volánnál.
Gőzgép, motor – és itt az új forradalom
Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a Volvo Trucks és a Waberer’s International Nyrt. tesztvezetése előtt hangsúlyozta: olyan technológiai forradalomnak vagyunk tanúi, amely a gőzgép és a robbanómotor feltalálásához foghatóan megváltoztatja az emberek életét. – Magyarország ebben a versenyben nem szeretne lemaradni, ezért tették le a zalaegerszegi tesztpálya alapkövét, és az M76-os utat műszakilag olyanra tervezik, hogy alkalmas legyen önvezető járművek tesztelésére forgalomban – mondta. Jelenleg több országgal, köztük Szlovéniával, Szlovákiával és Ausztriával folytat tárgyalásokat a kormány, hogy a tesztautók átmehessenek oda is.
Biztonság, ökológia, gazdaságosság
Marczinkó Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium kiemelt vállalati kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára hozzátette, a kelet-közép-európai régióban Magyarországon tesztelnek vezető nélküli járműveket. A zalaegerszegi tesztpálya egyes pályaelemei már 2018-ban használhatók lesznek, 2020-ra pedig elkészül a teljes létesítmény. – A platooning-technológiával biztonságosabb, környezetkímélőbb és gazdaságosabb lehet az árufuvarozás – mutatott rá Dér Péter, a Volvo Trucks kereskedelmi igazgatója. A platooning-technológiát még tesztelik, és mindennapos használata előtt rendezni kell a különböző országok közlekedési és egyéb szabályait is. Várhatóan négy-öt év múlva üzemeken belül, logisztikai centrumokban már alkalmazható lesz a technológia, de a közúti fuvarozásban egyelőre még nem látja az alkalmazás bevezetésének lehetőségét. – Fontos, hogy társadalmilag elfogadott legyen a technológia, és a közúthálózat is alkalmas legyen rá – intett az államtitkár.
Lajkó Ferenc, a Waberer’s International Nyrt. vezérigazgatója a tesztvezetés előzményeiről adott tájékoztatást. Jelezte, a szállítmányozó vállalat idén kötött stratégiai megállapodást a Volvo Trucks-szal, a teszt jogi hátterének kialakítása pedig mintegy két hónap alatt fejeződött be.