Az FMCG szektor és az automatizált belső logisztika

Az FMCG szektort, azaz a napi fogyasztási cikkek szektorát nemcsak a gyorsan forgó termékek, hanem a változékonyság és az innovatív megoldások is jellemzik. Mivel a piaci igények folyamatosan változnak, az ellátási láncnak is tartania kell a lépést. A mai gyárterületek igencsak különböznek az akárcsak húsz évvel ezelőtti kialakításoktól, hiszen autonóm mobil robotok (AMR-ek), nagysebességű szállítószalagok, kobotkarok és további automatizációs technológiák kerültek alkalmazásra, melyek a kétkezi munkánál gyorsabban és pontosabban végzik el a feladatokat.

Amíg olyan FMCG- nagyvállalatok, mint a P&G, a CocaCola vagy az Unilever sikereket értek el az automatizálási gyakorlataik révén (vagy a kínai gyógynövény-feldolgozó Infinitus, amely a MiR autonóm mobil robotok segítségével megtriplázta termelékenységét), addig a kisebb vállalkozásoknak is folyamatosan meg kell újulniuk, hogy versenyképesebbek legyenek. Fontos, hogy optimalizálják költségeiket, növeljék az üzemidőt, valamint nagyobb alkalmazkodóképességet és rugalmasságot érjenek el.

Még 2011-ben jelentette ki a Harvard Business Review, hogy az alkalmazkodóképesség jelenti a legújabb versenyelőnyt. Most, amikor az FMCG- iparra állandó nyomást gyakorol a termelés magas-, a költségek pedig alacsony szinten tartása, miközben a fogyasztói és piaci igények egyre csak ingadoznak, az alkalmazkodóképesség már nem az előnyt, hanem a túlélést biztosítja. A külföldi konkurencia, a bizonytalan árak, és a szakképzettség hiánya miatt az FMCG-ipar szereplői könnyedén kellemetlen helyzetben találhatják magukat.

Az automatizáció éllovasai, az AMR-ek, bizonyítottan bevált és biztonságos megoldást kínálnak, mellyel a nem kifejezetten hatékony kézi szállítást hatékony, rugalmas és automatizált belső logisztikára lehet cserélni. Ez nemcsak a gyártási feltorlódásokat és késéseket csökkenti, hanem megkönnyíti a munkaerőhiánnyal küzdő vállalatok helyzetét is azzal, hogy lehetővé teszi, a szakképzett alkalmazottak értékteremtő, komplex feladatokkal való foglalkoztatását.

Emellett az AMR-ek nagymértékben fedélzeti érzékelőik és kameráik segítségével tájékozódnak, így nincs szükségük sem vezetékekre, sem mágnesszalagokra. A gyárterület átalakítására tehát nincs szükség, ami azt jelenti, hogy nem kell állásidőt betervezni, amire más új technológia telepítése alkalmával sor kerülhet. Az AMR-ek alkalmazásával a gyártóvállalatok csökkenthetik a költséges és időigényes manuális szállítási folyamatokat, amivel a lean megközelítést és egyre magasabb fokú alkalmazkodóképességet támogatják.

Az automatizáció új lehetőségeket teremt, melyekkel biztonságosabb, tisztább és termelékenyebb munkakörnyezetek jöhetnek létre. Ennek a változásnak a fényében a gyártók elsődleges célja változatlan marad. Csak úgy tudnak globális szinten versenyképesek maradni, ha időt takarítanak meg, csökkentik költségeiket, és hatékonyabban válaszolnak az ügyféligényekre – mondja Thomas Visti, a Mobile Industrial Robots (MiR) vezérigazgatója.

Mindezek tudatában nem meglepő, hogy a legújabb iparági adatok szerint 2021-re az FMCG vállalatok 58%-a fog használni AMR-eket a belső logisztika optimalizálására. 2024-re ez a szám úgy tűnik, hogy eléri a 79%-ot is – a Mobile Industrial Robots kutatása szerint.*

*A Mobile Industrial Robots egy iparág-központú felmérést végzett az intralogisztikában szereplő AMR-ekről

automatizáció FMCG ipar logisztika robot technológia