A fogyasztók érzékenyek a környezetvédelemre: a klímasemlegesség, szén-dioxidkibocsátás csökkentése, a fenntarthatóság, a műanyagmentesség trendi hívószavak. A fenntarthatóság értékelésénél sok tényező játszik szerepet. A fenntarthatósági jelentések elkészítéséhez léteznek irányelvek, viszont a csomagolások területén sok a bizonytalanság.
A fogalmak értelmezésében is akad bizonytalanság
Gyakran a zöld csomagolás szinonímájaként használják a fenntartható csomagolást. Azonban sem a fogyasztók, sem a kereskedelem nem tudják pontosan, hogy mit is jelentenek ezek a fogalmak. Nem ismerjük pontosan a jelentését az olyan fogalmaknak sem, mint biológiai lebonthatóság, komposztálhatóság, klímasemleges gyártás, újrahasznosíthatóság vagy reciklálhatóság. A csomagolási megoldások sokfélék, a csomagolással szemben támasztott követelmények összetettek és az iparági szegmensektől függően eltérőek. Ezért nem is lehet egyetlen üdvözítő fenntartható csomagolási megoldás, amely tökéletes lenne minden szegmenshez. Viszont az adott területre vonatkozó optimális megoldást meg kell keresni. A csomagolásoknál releváns környezeti paraméter a termékvédelem, a leereszthetőség, a reciklálhatóság. A csomagolások elemzésénél ezeket meg kell vizsgálni, ökomérleget, életciklus elemzést kell végezni.
Csomagolások analízise
Vajon lehet-e a csomagolásoknál a legfontosabb paramétert, a reciklálhatóságot objektíven értékelni? Elméletileg a gyártóknak értékelni kell a csomagolásokat az anyagában történő újrahasznosítás, reciklálás szempontjából, de ez csak megfelelést jelent, nem számszerűsíthető. A fenntarthatósághoz hozzátartozik, hogy legyen egy csomagolási stratégia, amely magába foglalja az értékelést. A vállalat különböző területeinek – beszerzés, értékesítés, kontrolling, fejlesztés, cégvezetés – követelményeit összesíteni kell, és felállítani egy fenntarthatósági rangsort. Az ilyen csomagolási stratégia a vállalat számára biztonságot ad.
Az értékelésnél a teljes gyártási folyamatot kell elemezni. Milyen terméket akarunk becsomagolni? Milyen a töltési technika? Milyen a logisztika? Milyen eredményt adott a fenntarthatósági rangsor? Mi a stratégiai cél? Marketing szempontból pl. fontos, hogy a termék minél volumenű legyen, ami ellentmond a csomagolási törvénynek. A csomagolást gyártók sokszor olyan termékeket is fenntarthatóként kínálnak, amelyeket tüzetesebben megvizsgálva nem sorolnánk ide. Egy társított anyagból készült csomagolás nem jól reciklálható még akkor sem, ha a fedél papírból van. Egy komposztálható csomagolás, habár megújuló nyers anyagból készül, és csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás, de ha az újrahasznosítás nem kiépített, az anyag égetésre, azaz termikus újrahasznosításra kerül, vagyis nem tekinthető fenntarthatónak. A műanyagok következetes elutasítása nem lehet megoldás. Számos területen nem nélkülözhetjük a műanyagokat, mert egyértelmű előnyeik vannak, mint például a könnyű súlyuk. De át kell gondolni a felhasználást, és átláthatóan kell kommunikálni az előnyökről és hátrányokról, valamint az alternatívákról.
Általában a 80%-os reciklálhatóságot jónak/nagyon jónak értékelik. Az tény, hogy a meglévő válogató és hasznosító rendszerben a műanyag csomagolásokból jó minőségű reciklátum nyerhető, és több okból is kívánatos a reciklátumok használata a primer anyag helyett.
Törvényes keretek között kellene kezelni a csomagolások újrahasznosíthatóság szempontjából történő értékelését, és ezt minden érintett számára érthető és korrekt módon kommunikálni.
Kávékapszula alapanyaga megújuló PP
Milyen a környezet számára elfogadható csomagolás?
Az elkerülni, csökkenteni, hasznosítani alapelvet szem előtt kell tartani már a fejlesztésnél. Ha a megfelelő termékvédelemhez nem lehetséges megújuló nyersanyagot választani, akkor a csomagolást úgy kell kifejleszteni, hogy nagyon jól vagy legalábbis jól reciklálható legyen.
Cellulóz szálakból álló átlátszó papírfólia ablakos csomagolásokhoz
Hogyan könnyítheti meg a reciklálást a csomagolás?
- a műanyag csomagolás semmiképp se legyen harsány vagy sötét színű, hanem világos,
- lehetőleg egyféle anyagból készüljön a csomagolás, ne anyagkeverékből,
- optimalizált legyen a címkemegoldás,
- optimalizált legyen a záróelem megoldás,
- a komponensek könnyen elválaszthatók legyenek.
A legkedvezőbb szén-dioxid-kibocsátás azonban nem feltétlenül jár együtt a legjobb reciklálhatósággal, és nem biztos, hogy jobb fenntarthatóságot érünk el az anyag helyettesítésével. Átláthatóvá, érthetővé kell tenni a fogyasztó számára azt a törekvést, hogy a csomagolást minél jobb környezeti eredménnyel próbáltuk kialakítani, és ennek a kommunikációnak hitelesnek kell lennie. Általában a fenntartható csomagolás plusz költséget jelent, de a fenntarthatóságnak és a gazdaságosságnak nem kell feltétlenül ellentmondani, hiszen közös a cél, a csomagolási hulladék csökkentése.
Kiss Rozália