A koronavírus-járvány hatására jelentős változások mentek végbe az elmúlt két esztendőben a logisztikai iparágban– és úgy tűnik, hogy idei év sem múlik el változások nélkül. Annyi bizonyos, hogy a járvány nagy fokú alkalmazkodásra, gyors reagálásra és helyzetfelismerésre kényszerítette a szektort. Milyen kilátások várnak a szakmára 2022-ben?
Alkalmazkodóképesség– gyors reagálás
Az ellátási láncokat súlyosan érintette a világjárvány. Egy elemzés szerint a vállalkozások közel 72 százaléka szenved napjainkban is a járvány okozta káros hatásoktól. A vállalatoknak egyrészt arra kell összpontosítaniuk, hogy átvészeljék a világjárványt és annak negatív hatásait, továbbá hogy felvegyék a versenyt az állandóan változó piaccal. Ezen kényszer következtében újfajta trendek kerültek és kerülnek majd előtérbe, amelyek segítséget nyújthatnak a logisztikai szolgáltatók működésében. A vállalkozások legnagyobb problémái közé sorolható a nyersanyag-hátralék, a munkaerőhiány és a kapacitás korlátja/hiánya. A fogyasztói igények kielégítése több helyszínt érintően, többféle szállítási mód alkalmazásával különböző időpontokban rugalmas ellátási láncot igényelnek, amely könnyen alkalmazkodik a piac váratlan változásaihoz. Az előre nem látható körülmények rugalmas módon történő megközelítése magában foglalja a logisztikai berendezések, munkagépek bérlését is. Ez különösen igaz a rövid távú projektekre, de akár egy-egy konkrét megrendelés végrehajtására is. Ilyen esetekben a legjobb megoldás a szükséges logisztikai berendezések bérbevétele, ezzel biztosítva a rendelések folyamatosságát, ami különösen fontos egy válságos időszak idején.
A QLM cégcsoport tulajdonosa, Bérces Pál elmondta: „A targoncabeszerzésben jelentős a növekedés, ami elsősorban a logisztikai fejlesztéseknek köszönhető. Ez az ellátási láncok problémájára vezethető vissza, valamint a jelentős fogyasztásösztönzésre és a gazdaságélénkítő intézkedésekre. Ezen belül az új gépek bérlete kevésbé növekedett, mert a támogatások a vásárlásra irányulnak. A használt gépek bérletének piaca jelentősen megemelkedett, aminek oka, hogy az új gépek szállítási ideje jelentősen növekedett. A használt gépek vásárlása, bérlete gyorsabb és olcsóbb megoldás, mint az új gépeké, de ehhez támogatás nem vehető igénybe.”
Az ellátási lánc, mint szolgáltatás
Az iparág olyannyira aktív ütemben fejlődik, hogy szinte már mindent szolgáltatásként kínálnak – ez alól az ellátási lánc sem képez kivételt. Az ellátási lánc, mint szolgáltatás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy a befektetések négy-ötszörös megtérülését érjék el azáltal, hogy egyetlen szolgáltató partnerrel együttműködve támogatják ellátási láncaik egészét vagy egy részét, beleértve a beszerzést, a gyártásellenőrzést, a gyártás minőségét és a raktározást. Egyre népszerűbb az ellátási láncok automatizálása is. Az automatizált tároló- és visszakereső rendszerek (ASRS) piacának bővülését a javuló tárolókapacitás, a megnövekedett raktári hatékonyság, az alacsonyabb energiafogyasztás, a kevesebb hulladék és az alacsonyabb karbantartási költségek is elősegítik. Az ASRS-ipar 2027-re várhatóan 12,9 millióra nő, amely körülbelül 7 százalékos növekedést jelent. Az ASRS-megoldások segítik a raktárakat abban, hogy teljesítsék a gyors terjeszkedés és a termelés változásának szükségességét.
Digitalizáció, automatizálás
A digitalizáció számos logisztikai folyamatot automatizál majd, ugyanakkor enyhíti a járvány által kialakult munkaerőhiányt, mindeközben elősegíti a teljesítmény növelését és a meglévő munkavállalók biztonságát. A technológia segíthet a társadalmi távolságtartás bevezetésében a raktárakban az összekapcsolt IoT-megoldásoktól – amelyek nyomon követik az alkalmazottakat egy létesítményen belül – a G2P-rendszerekig és a robotokig, amelyek kevésbé invazívak a személyes adatok védelmét illetően, ennek ellenére megőrzik az emberek biztonságát.
Egy tanulmány szerint a robotizált folyamat-automatizálás (RoboticProcess Automation – RPA) piaca 2024-re várhatóan átlépi a 7000 millió dollárt, ami közel 27 százalékos növekedést jelenthet. Az RPA egy olyan szoftver-technológia, amely megkönnyíti a digitális rendszerekkel és szoftverekkel interakcióba lépő emberi műveleteket emuláló szoftverrobotok felépítését, telepítését és kezelését. Az olyan technológiák jelentős növekedésének köszönhetően, mint a mesterséges intelligencia és a kognitív tanulás, az üzleti automatizálási technológiák elterjedése a vállalatok körében is megnövekedett.
Környezettudatosság
A fenntarthatóság egy általános irány, amely évről évre egyre fontosabbá válik. Ahogy minden iparágban, a logisztikában is kulcsfontosságú szempont a környezettudatosság. A 2022-es pekingi téli olimpiai és paralimpiai játékok logisztikai feladatainak mintegy 80 százalékát zöld munkafolyamatokkal végzik. Ilyen például a fő elosztóközpontban működő önvezető jármű is. A nagyvállalatok egyre inkább a fenntarthatósági célokra összpontosítanak, és az egész ellátási láncukat zöldebbé teszik. A vállalatok többsége hajlandó magasabb árat fizetni a fenntartható áruszállításért és árumozgatásért, például a raktárakban működő targoncákért is. „A lítiumion-technológia az anyagmozgatásban is kezd népszerűvé válni. Egyre több cég keresi az elektromos targoncákat vásárlásra és tartós bérlésre egyaránt. Az elektromos targonca hosszabb élettartamot, magas energiahatékonyságot kínál, nem utolsó sorban pedig környezetbarát, használatával nem keletkeznek káros anyagok, és 90 százalékban újrahasznosítható. Emellett az energia-biztonság és az energiaárrobbanás is az elektromos targoncák irányába tolja a piacot. Továbbá akinek napelemes rendszere van, vagy annak kiépítését tervezi, annak egyértelműen költségmegtakarítást eredményezhet az elektromos targoncára váltás” – tette hozzá Bérces Pál.
Megnövekvő kereslet a 3PL és 4PL szolgáltatások iránt
Rekordévet zárt az európai logisztikai piac, a beruházási volumen már 2021 első félévében meghaladta az ötéves átlagot. Ahogy Európa lakossága egyre gyakrabban vásárol az interneten, a folyamatban lévő strukturális váltás a kiskereskedelmi területekről a raktárterületekre egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Több mint félmilliárd európai vásárolt online az elmúlt évben. Az előrejelzések szerint 2025-re az európai e-kereskedelmi szegmens eléri majd az 570 milliárd dolláros értéket, ami a raktározási kereslet jelentős részét mozgatja. Az e-kereskedelem térnyerése miatt megnövekedett kereslet várható a 3PL (Third-PartyLogistics) és 4PL (Fourth-Party-Logistics) szolgáltatások iránt. A 3PL globális piaca a következő hat évben várhatóan eléri az 1,1 billió dollárt. A 3PL és a 4PL számos előnnyel jár, költséghatékony és gyorsabb munkafolyamatokat kínál. Azonban van néhány hátránya is, mint például a közvetlen irányítás hiánya és a gyártó folyamatos függése a logisztikai szolgáltatótól. 2022-ben a több helyen raktárt biztosító 3PL vállalatok iránt a hatékonyságuk miatt még nagyobb lesz a kereslet.
A logisztikai iparág jövője ígéretesnek tűnik, tekintve az online vásárlás növekvő tendenciáját. Azonban ahhoz, hogy versenyképesek és hatékonyak maradjanak, az iparági szereplőknek folyamatosan frissíteniük kell a munkafolyamatokat, és naprakészeknek kell lenniük a fejlődő technológia terén is.
Slabéczi Ivett