fbpx

Ösztönzi az innovációt az online élelmiszerkereskedelem

Írta: Transpack-2022/I. lapszám cikke - 2022 március 28.

ÚJ KÖVETELMÉNYEKET TÁMASZTANAK A CSOMAGOLÁSSAL SZEMBEN AZ E-KERESKEDELMI SZÁLLÍTÁSOK

2020-ban az online élelmiszerboltok forgalma több mint 55 százalékkal nőtt az Egyesült Államokban és Európában.

illusztráció

Robbanásszerű növekedést eredményezett az élelmiszeripari e-kereskedelemben a koronavírus. „2020 kivételes év volt az e-kereskedelemben, mivel az otthoni munkavégzés és az éttermek korlátozott nyitvatartási ideje arra sarkallta az embereket, hogy gyakrabban főzzenek otthon” – mondja Anna Keinänen, a Metsä Board piacelemzési menedzsere.

Anna Keinänen
Anna Keinänen Piaci intelligencia menedzser Metsä Board

Az online élelmiszerboltok gyorsan növekvő népszerűsége arra késztette az élelmiszer-kiskereskedőket, hogy világszerte bővítsék online üzletágukat. Keinänen szerint Dél-Korea, Kína és az Egyesült Királyság élen jár az élelmiszerboltok e-kereskedelmében. Azok az országok kínálják az élelmiszeripari e-kereskedelem számára a legjobb feltételeket, amelyekben más termékkategóriákban magas szinten áll az e-kereskedelem, nagy a népsűrűség, amely viszonylag magas jövedelemmel és technikai affinitással rendelkezik. Az e-kereskedelem elterjedtsége a top 5 európai országban 3–11% között változik, az Egyesült Királyság pedig egyértelműen az élen jár. Az e-kereskedelem népszerűsége ösztönzi az innovációt a csomagolás területén, és ez a fejlődés tovább fog gyorsulni. Az élelmiszer-rendelések kiszállításánál figyelembe kell venni a hideg és fagyasztott termékeket, valamint a vásárlások súlyát. Az eladónak a szállítás során biztosítania kell a hűtési lánc fenntartását, és figyelmet kell fordítania a higiéniára is. „Fontos, hogy a csomagolás kellően tartós és biztonságos legyen, mert a legrosszabb, ami történhet, hogy a vásárló a rossz csomagolás miatt sérült terméket kap” – mondja Keinänen. Ezenkívül a célnak megfelelőnek kell lennie – nem lehet túlméretezett –, hogy a szállítás során kevesebb helyet foglaljon el, és a hulladék csökkentése révén maximalizálja a fenntarthatóságot.

„Finnországban is exponenciálisan nőtt az élelmiszerek e-kereskedelme, amikor a koronavírus megjelent Európa északi részén” – állítja Antti Rajala, a Kesko élelmiszeripari e-kereskedeleméért felelős igazgatója.

Antti Rajala
Antti Rajala Élelmiszer e-kereskedelemért felelős igazgató, Kesko

A Kesko Finnország három legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi vállalatának egyike, amelynek központi szervezete független kiskereskedők hálózatát irányítja. Hasonló működési modellt alkalmaz például a svédországi ICA és németországi REWE. Közvetlenül a koronavírus 2020. áprilisi kitörése után megtízszereződött a K-Food online áruházainak forgalma az előző évhez képest. A világjárvány előtt kétszáz K-Food üzlet online is kereskedett. 2021 őszére ez a szám 500-ra emelkedett. „Már a koronavírus előtt is nőtt az e-kereskedelmi vásárlások száma Finnországban, de a zárlat miatt egyre többen kezdtek interneten vásárolni” – mondja Rajala. A Kesko a fejleményeket különösen Svédországban figyeli, amely megelőzi Finnországot az e-élelmiszer-kereskedelemben. Svédországban az e-kereskedelem az élelmiszer-vásárlások mintegy 5%-át teszi ki, amíg Finnországban ez az arány 2%. „Finnországban és világszerte abszolút értékben még mindig alacsony az e-kereskedelem részesedése az élelmiszer-kereskedelemben. 2020-ban az e-kereskedelem a teljes élelmiszer-eladásunk 3%-át, 2021 kora őszén pedig kevesebb mint 4%-át tette ki. Sok új vásárlót vonzottak a világjárvány idején az online boltok. „Megváltoztak a fogyasztási szokások, és sokan a koronavírus-járvány után is igénybe veszik majd ezeket a szolgáltatásokat” – mondja Rajala.

Anna Keinänen becslése szerint az e-kereskedelem növekedése folytatódik, de a Corona-korlátozások feloldásával a növekedés üteme lassulni fog. Számos felmérés azt mutatja, hogy a fogyasztók még a világjárvány után is több pénzt fognak élelmiszerre költeni, mint a világjárvány előtt. Emellett az új online vásárlók száma is tovább fog emelkedni. A Kesko az elkövetkező néhány év egyre élesedő versenyében – az e-kereskedelmi üzletágának erősítése érdekében – két számjegyű milliós összeget fektet be a megrendelés-összeállítás automatizálásba.

Új csomagolási megoldásokaz e-kereskedelem igényeihez

Mivel a kartoncsomagolás tartós, és egyszerre több termék fér el benne, mint egy műanyag zacskóban, ezért a K-Food üzletek ezt használják az élelmiszer-rendelések csomagolására. Ráadásul még környezetbarát is. A felelősségvállalás fontos érték a Kesko és a K Group számára. „A Package-Heroes* projekttel egyértelművé tettük, hogy előnyben részesítjük a fenntartható forrásokból, FSC vagy PEFC tanúsítvánnyal rendelkező vagy újrahasznosítható anyagokból származó faalapú megoldásokat. A jövőben szeretnénk olyan alacsony károsanyag-kibocsátású szállítási eszközöket kínálni, amelyeket jelenleg tesztelünk” – mondja Rajala, majd így folytatja: „A rendelések mennyiségével együtt nőtt a kartonpapír értékesítése is, ennek megfelelően kevesebb műanyag zacskó fogy.” Rajala szerint a csomagolásnál jobban figyelembe kellene venni az e-kereskedelem igényeit és jellemzőit. Mások a csomagolás megjelenésével kapcsolatos követelmények a hagyományos, és mások az online boltokban. „A jövőben jobban át kell gondolnunk, miként segíti az online eladást a csomagolás, ha azon csak egy kis kép látható a termékről.” Rajala új megoldásokat vár a hűtött termékek szállítására is. „Szeretnék új csomagolási innovációkat látni a hűtőtermékeknél, hogy a jövőben ne legyen szükség külön hűtőjárművekre a szállításhoz.”

12,6% felé
A Forrester előrejelzése szerint a nyugat-európai online részesedés az élelmiszer- és italkereskedelemben a 2020-as 5,3%-ról 2025-re 12,6%-ra nő
60% fölött
Az amerikai online élelmiszer-vásárlók több mint 60 százaléka többször vagy legalább ugyanannyiszor szándékozik interneten vásárolni, mint a COVID–19 világjárvány idején. Forrás: Coresight Resecrch, 2021. április
75%
Az e-kereskedelmi élelmiszer- és italcsomagolások értékének 75%-a hullámpapír. Lehetséges, hogy az elkövetkező években csökkenni fog a rugalmas csomagolóanyagok részesedése. Forrás: Smithers

Források: a cikk a Forrester, a McKinesy, a Savills Research, az Eurocommerce és a Smithers tanulmányaira is támaszkodik.

*A Package-Heroes projekt környezetbarát élelmiszer-csomagolási megoldásokat vizsgál és fejleszt. Célja a hulladékterhelés csökkentése. A projekt 2023. év végére fejeződik be. A Metsä Board a „Package Heroes” projektben is részt vesz.

Forrás: Metsä Board Magazine 2021–2022 | Szöveg: Elina Hovinen | Illusztrációk: Jukka Pylväs | Fordította: LUPE Magazin