fbpx

Dízelvonathoz fejlesztettek közel karbonsemleges rendszert

Írta: Csomor Zsolt - 2022 augusztus 12.

Az amerikai CO2Rail Company startup-cég a Sheffieldi Egyetem kutatóival egy olyan szén-dioxid-begyűjtő rendszeren dolgozik, amivel egy dízelvonat menet közben „gyűjthetné össze” a kibocsátását, amellyel közel karbonsemleges működés érhető el.

Potenciál a vonatokban

A amerikai CO2Rail Company és a Sheffieldi Egyetem kutatói által nemrégiben készített tanulmány szerint a vasúti közvetlen légbeszívó ígéretes megoldás lehet a globális klímaváltozás által okozott krízisre. A szén-dioxid levegőből történő begyűjtésének minden módszerénél jelentős energiára van szükség a befogott szén-dioxid koaxálásához, valamint a felhasználáshoz történő regenerálásához. A haladó vonat fékezése során keletkező energiát jelenleg nem túl gyakran hasznosítják, ez pedig lehetőséget kínál a szén-dioxid-begyűjtő technológia vonatokon történő alkalmazására.

vagon sínpár falevél
Képek forrása: railfreight.com

A technológia lényege

A szén-dioxid levegőből történő begyűjtése ciklikus folyamat: a mozgó vonat csúszó áramlatába felérő nagy levegőbeszívások által működik, melyek a környezeti levegőt nagy, henger alakú gyűjtőkamrákba töltik. A levegő beszívását követően a kamrákat fedők zárják le, majd megkezdődik a deszorpciós folyamat a szén-dioxid levegőből történő eltávolítására. A levegő egy kémiai folyamaton megy keresztül, mely során leválasztódik a szén-dioxid, a karbonsemleges levegő pedig a jármű hátuljánál áramlik vissza a légkörbe. Egy bizonyos mennyiségű szén-dioxid begyűjtését követően a kamra lezár, a szén-dioxid begyűjtődik, koncentrálódik és tárolódik. A kamra egynapnyi szén-dioxid-kibocsátást tud tárolni, egy-egy begyűjtési ciklus pedig a sebességtől függ. A szén-dioxid megkötéséhez szükséges deszorpciós ciklus körülbelül öt–tíz percig tart. Mivel a vonat a sebességével gyűjti össze a levegőt, nincs szükség olyan energiaigényes ventilátorrendszerekre, amelyek a helyhez kötött, közvetlen légbeszívó rendszernél szükségesek.

vagon sínpár ábra hegy
A CO2Rail-kocsi működése

A technológiához meglévő vasúti tartálykocsikat fog újrahasznosítani a CO2Rail Company. Az első járművek várhatóan 2023-ban állhatnak üzembe az Egyesült Államokban – olvasható a Rail Freight közleményében és az iho.hu oldalon.