fbpx

A robotika és az automatizálás alakíthatja át a foglalkoztatás jövőjét

Írta: Transpack-2023/I. lapszám cikke - 2023 március 05.

Az ABB Kft. Robotika üzletága és az Óbudai Egyetem közösen tartott sajtóbeszélgetést és bemutatót, amely fókuszában a robotikai trendek, valamint a jövő generációjának robotikai és automatizációs oktatása állt.

Haray Norbert és Dr. Széll Károly
Haray Norbert, az ABB Kft. Robotika és Gyártásautomatizálás üzletágának vezetője és Dr. Széll Károly, az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar egyetemi docense

Trendek, amelyek megváltoztatják a robotalapú automatizálást

Jelentős beruházások szükségesek még az élethosszig tartó tanulás támogatásához, hogy a meglévő és a jövőbeli munkaerő boldogulhasson a robotika és az automatizálás korában. Az ABB Kft. és az Óbudai Egyetem egyebek mellett azért is tartotta meg januárban a sajtóbeszélgetés rendezvényét, hogy ezzel is felhívják erre a figyelmet.

Az európai vállalatok közel háromnegyede (74 százaléka), az amerikaiakénak pedig 70 százaléka tervezi, hogy a globális kihívásokra, a munkaerőhiányra és az üzleti környezetet uraló bizonytalanságra válaszolva hazai vagy egy közeli régióba telepíti vissza tevékenységeit. Ezzel is növelni kívánják az ellátási láncuk rugalmas állóképességét, és piaci jelenlétük fenntarthatóságát – állapította meg felmérésében az ABB (Supply Chain Survey, 2022), amelyet a két térségben, vállalatvezetők körében készített. Ebből kiderült, hogy a vállalatok többsége – az európai válaszadók 75 és az amerikaiak 62 százaléka – a következő három évben a robotika és automatizálás terén megvalósuló beruházásokkal tenné könnyebbé ezt a re-shoring vagy near-shoring váltást. A robotika és az automatizálás iránti, fokozott érdeklődés ellenére az ABB 2022-es globális oktatási felmérése mégis jelentős hiányosságokat tárt fel az oktatás és a képzés terén, ahol a jövő hálózatba kapcsolt és automatizált munkahelyein való munkavégzéshez szükséges készségek elsajátíthatók lennének.

 Habár a megkérdezett oktatási szakemberek 80 százaléka egyetért abban, hogy a robotika és az automatizálás alakítja át a foglalkoztatás jövőjét a következő tíz évben, jelenleg csupán minden negyedik oktatási intézmény alkalmaz robotokat oktatási programjaiban – hívta fel a figyelmet Haray Norbert, az ABB Kft. Robotika és Gyártásautomatizálás üzletágának vezetője. Az ebből eredő hiányosságok veszélyeztetik az újraiparosítás sikerét. A technológiát szállító vállalatok, az oktatási intézmények és a kormányzatok együttműködése szükséges ahhoz, hogy a társadalom felkészüljön a munkahelyek átalakulására, teljes mértékben kihasználja a rugalmas automatizálásban rejlő potenciált, és megragadja a folyamatban lévő újraiparosítással feltáruló újlehetőségeket.

Világszerte több mint 40 ABB képzési létesítmény

Az ABB ennek érdekében új képzési központokkal – közöttük az Ausztriában 100 millió eurós beruházással tavaly létesített, globális innovációs és képzési kampusszal – bővíti a robotikai és automatizálási oktatási programját. Az Egyesült Királyságban, Németországban és Brazíliában működő új, regionális képzési központokkal együtt ez a beruházás világszinten negyven fölé emelte az ABB képzési létesítményeinek számát, amelyekben évente több mint 30 ezer iskolai, főiskolai és egyetemi diákot, valamint szakmunkástanulót és munkavállalót oktatnak. A képzési központok az ABB meglévő oktatási kínálatát egészítik ki, amely világszerte több mint 100 iskolában és egyetemen érhető el.

Kiterjedt tapasztalatával és robotikai megoldásokból álló portfóliójával az ABB a robotok tanulási programokba való beépítését terméktámogatással és képzéssel is segíti az oktatási intézményekben – mondta Haray Norbert. Az ABB több mint 40 országban működik együtt iskolákkal, főiskolákkal és egyetemekkel annak érdekében, hogy a diákok elsajátítsák a robotprogramozás és -működtetés alapjait. Partneri kapcsolatuk révén az intézmények részt vehetnek az automatizált megoldások kutatásában és fejlesztésében a tényleges alkalmazásokban történő felhasználás érdekében, ami javítja a diákok foglalkoztatási lehetőségét.

Hiánypótló robotikai képzésaz Óbudai Egyetemen

Magyarországon az ABB 2016 óta alakít ki hasonló együttműködést a hiánypótló robotikai képzés terén a hazai felsőoktatási intézményekkel, közöttük az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Karral.

Az ipari robotizálási szakmérnöki képzésük célja, hogy az ipar igényeinek megfelelő tudást adjon a hallgatóinak egy gyakorlatorientált továbbképzés keretében, amely az ipari folyamatok, gyártósorok fenntartására, továbbfejlesztésére, a robotintegrációs és karbantartási folyamatok megismerésére helyezi a hangsúlyt – mondta Dr. Széll Károly, az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar egyetemi docense. Robottechnikai Központjuk országosan egyedülálló robotparkja valós ipari környezetet teremt a hiánypótló képzéshez, amelyet a közeljövőben angol nyelven is elérhetővé tesznek. A BSc oklevelet adó, péntek délutánonként zajló négy féléves képzés mellett az Óbudai Egyetem Alba Regia Műszaki Kar 1-2 napos moduláris képzéseket is kínál a robotprogramozás és -működtetés különböző témaköreiben.

A rendezvény ezzel még nem ért véget, ugyanis a sajtóbeszélgetés résztvevői az ABB IRB 120-as modelljét működés közben is láthatták. A hattengelyes ipari robotkar olyan agilis, kompakt és könnyű megoldást ad anyagmozgatási és összeszerelési feladatokhoz, amely rendkívül pontos és jól vezérelhető.

Ez a rendezvény tökéletesen rámutatott arra, hogy a robotikáé és az automatizálásé a jövő, amelyek számos globális kihívásra nyújthatnak megoldást.

Csomor Zsolt