fbpx

Öt csomagolás, amiről nem szabad lemaradni

Írta: Transpack-2023/IV. lapszám cikke - 2023 augusztus 09.

A Packaging of the World gyűjteményének következő úti célja öt különleges csomagolás, amit mindenkinek látnia kell. Ahogy az iparág folyamatos változásokon és terjeszkedésen megy keresztül, egyre fontosabb az innovatív és egyedi megoldások keresése és alkalmazása, amelyek maximálisan reprezentálják egy-egy csomagolás erejét és lehetőségeit. A csomagolástervezés folyamatos fejlődésével és változásával mind inkább felértékelődik az egyediség és a megkülönböztetés jelentősége. A versengő piacon a vállalatoknak nemcsak minőségi termékeket kell kínálniuk, hanem olyan csomagolást is, amely felkelti a vásárlók figyelmét és elkötelezi őket.

Gyümölcsös nyári frissesség

A grafikai tervezés kulcsfontosságú szerepet játszik ebben a folyamatban. Az egyediség, a kreativitás és az esztétikai vonzerő olyan elemek, amelyek hozzájárulnak egy termék sikeréhez. A megfelelő csomagolás képes kiemelni egy terméket a többi közül, segítve annak azonosítását és felismerését a piacon. Ebben a hónapban is a leglenyűgözőbb és legbefolyásosabb ötletekből és koncepciókból került kiválasztásra az öt legjobb, melyek garantáltan kreativitást ébresztenek mindenkiben.

A nyár beköszöntével mindenki a gyümölcsös és friss ízeket keresi, így nem meglepő módon a kávét fogyasztók körében is megjelentek a gyümölcsös ízek, melyeket élénk és játékos vizuális stílussal kombiált Lung-Hao Chiang, aki kifejezetten nyárra készített egy szezonális kávé termékcsaládot. A termékcsalád egyediségét szimbolizálja a személyiségekkel felruházott gyümölcsök megjelenítése, illetve a lédús, édes ízüket és ellenálhatatlan vonzerejüket bemutató texturált tasakok, ami már vizuálisan is izgalmas ízt ad az ízélményhez. A csomagolások színválasztására a feltűnőség, egyben visszafogottság jellemző, ahol a tasakok alapszínén kontrasztos színnel jelennek meg a főszereplőként táncoló gyümölcsök.

A Fruity Coffee megfelelőé s stílusos választás

A FRUITY COFFEE Coll. projekt célja volt a gyümölcsök intuitív módon való ábrázolása. Ebből kifolyólag csomagolóanyagnak „gyümölcstasakokat” választott, összefüggő történetmesélési élményt létrehozva. A gyümölcsös állványokon és ládákon gyakran előforduló fülbemászó szlogenekből merített ihletet a tervező annak reményében, hogy a csomagolásai a mindennapi élet emlékeit idézi majd elő.

Az ázsiai ajándékozási kultúrában mindig is kulcsfontosságú szerepe volt a gyümölcsök gyönyörű és jó minőségű ajándékdobozainak. A gyümölcsök finomságának, ritkaságának, igényes csomagolásainak bemutatása egyfajta tisztelet iránti kifejezési mód az ajándékozott felé. Ebben a projektben a tervező arra törekedett, hogy egyensúlyt teremtsen a populáris kultúra és a prémium díszdobozok között az elrendezési módon, a papírválasztáson és a nyomtatási technikákon keresztül. Függetlenül attól, hogy a vásárlók betérnek egy kávét elfogyasztani vagy ajándékvásárlás céljából érkeznek, a Fruity Coffee megfelelő és stílusos választás lehet.

Egy fagylaltcsomagolás, ami WOW! érzést vált ki

Ha már a nyári ízekről van szó, nem maradhat el a felsorolásból egy fagylaltcsomagolás sem. Az AG DESIGN AGENCY jóvoltából született meg a Wowchi, mely a névadástól a márkajelzésig és a csomagolás tervezéséig ellenálhatatlan. A szín, az illusztrációs világ, a mozgókép szerepe és digitális jelenléte olyan kifejező márkát alkotott, amitől mindenki csak annyit tud mondani, hogy WOW! Az ügynökség a projekt felépítéséhez megörökítette a mochi csodálatos világát. Ha a vásárló kinyit egy csomag Wowchit, az olyan, mintha egy isteni kaput nyitna ki, amely tele van örömmel, vidámsággal… és bumm! Ebben a pillanatban mindenki rögtön megszeretné kóstolni. Gyümölcsök, érzések és ízek tűzijátéka futja végig az egész csomagot. A Wowchi célja, hogy mindennapos észbontó élményt okozzon.

Az ügynökség a következőket nyilatkozta a projektről: „Kezdjük egy tagadhatatlan ténnyel. Imádjuk a Mochit, és szeretjük a magunk útját járni. Mert ha másképp csinálunk valamit, az valami kivételeshez vezethet. Egy hasonlattal élve ez olyan, mint amikor az ikonikus japán rizstorta édes tésztáját a legcsodálatosabb fagylalttöltelékkel kombináljuk, hogy olyan mochit kapjuk, hogy WOW!”

A tervezők nemcsak az ötlettel, de a kivitelezéssel sem vicceltek. A csomagolások egytől-egyig megszólalnak, feltűnést keltő színviláguk már az izgalmas ízekről árulkodik, melyeken játékos illusztrációk utalnak az ízekre, és az ízélményre. A termékcsalád arculata extravagáns, miközben mégis egyszerű grafikai világot kapott, amely kellően hívogató a vásárlók számára. Mind színválasztásban, mind tipográfiai szempontból egységet alkot a csomagolások vizuális megjelenése. Ez is bizonyítja, hogy nem mindig a különleges konstrukciótól válik valami egyedivé, hanem egy harmonikus grafikai világ is elegendő a sikerhez.

A TIAMO felkelti a csokoládé iránti vágyat

A fagylaltot nem követheti más a sorban, mint egy különleges édesség. A hagyományos Sarotti márka Németországban piacvezető a prémium TIAMO szarvasgomba-választékával. Az új csomagolási forma sokkal érzelmesebb, minőségibb és korszerűbb megjelenésű lett, felkeltve a csokoládé iránti vágyat, és arra ösztönözve az embereket, hogy ezeket ajándékba vegyék.

A CHERRY N° sikeres bevezetése után a Hajok Design tervezőcsapata továbbfejlesztette a Sarotti TIAMO modern márkavilágát. A prémium szarvasgombákat a házon belüli stúdióban fotózták le, és különösen esztétikus módon mutatják be a csomagoláson. Az elegáns almárka logó a szarvasgombás praliné kiváló minőségét közvetíti. Az arany szív szimbólum megjelenítése kulcsfontosságú a felismerhetőség szempontjából. A prégeléssel és UV lakkozással létrehozott motívumok elegáns külsőt kölcsönöznek a csomagolás számára.

A szívforma grafikai szempontból a háttérmintázat szerves vizuális elemét is képezi, mely visszafogott stílusban köszön vissza a termékeken. A színes oldallapokat díszítő, szembetűnő fordított Sarotti logó a modernitás érzetét kelti.

A tervezők a színválasztásnál az ízeket vették alapul, így a termékek megkülönböztetésére szolgálnak a tökéletesen összehangolt színharmóniák. A vásárlók bizalmának elérésére a tervezőcsapat fontosnak tartotta a termékek valósághű megjelenítését a csomagolásokon, ezzel is étvágy- és bizalomgerjesztő hatást elérve.

Ez az újítás életet ad a palacknak

Nemcsak az édességek között találni egyedi és különleges csomagolásokat, de a szeszes italok kategóriájában is roppant unikális megoldásokkal találkozhatunk. Az Appartement 103 luxusmárka- és csomagolástervező ügynökség a Perola Spirits megkeresésére fejlesztette ki és tervezte meg a Big Kahuna ananászos gin márkát, mely aloha szellemét idézi.

A tervezés részét képezte az egyedi palack- és záróelem formatervezése, illetve az arculat megalkotása és az italok szállítódobozainak megtervezése. A palack szerkezete műszaki tervezési kihívás volt, új fúvási technológiával: miközben ugyanis a gint felöntik és kifolyik a lé, az üveg dombornyomott belső mintát tár fel. Ezt az újítást – amely életet ad a palacknak – úgy sikerült elérni, hogy a dombornyomott üvegmintát a megszokottól eltérően nem kívül, hanem a palack belsejében alakították ki. A testre szabott lézergravírozott záródással kiegészítve, az általános forma modernitást, játékos megjelenést és hangulatot kölcsönöz, amely egy ananászra emlékeztető formát alkot.

Az alapötletből kiindulva a cél az volt, hogy hawaii szellem és az ananász íze közvetlenül nyugodt és játékos lelkiállapotba juttassák a fogyasztókat. A gyümölcslé jellegzetes ananász ízt kínál egy könnyű, frissítő, gyümölcsös gin általános ízprofiljának részeként, amely tökéletesen kidolgozott ízharmóniát alkot együtt.

A címke grafikai dizájnja tökéletesen betölti szerepét, merészséget kölcsönöz az erős színvilágnak. A dombornyomott felületkezelés és a foltlakkok finomítják az általános megjelenést.

A Big Kahuna projekt volt a Perola eddigi legjelentősebb márkaalkotási törekvése, és nem is lehetnénk elégedettebbek az eredménnyel. Az Appartement 103 tehetséges csapata ragyogóan alakította elképzelésünket lenyűgöző és ikonikus vizuális márkaidentitássá. Annak ellenére, hogy a csomagolás innovatív jellege miatt különféle kihívásokkal szembesült, azAppartement 103 megfelelt az alkalomnak, és szorgalmasan együttműködött velünk, hogy leküzdjük ezeket. Hálásak vagyunk kivételes munkájukért és a projekt sikere iránti megingathatatlan elkötelezettségükért” – nyilatkozta Arno Schmid-Egger, a Perola Spirits ügyvezető igazgatója.

A Perola Spirits számára tökéletes választás volt az ügynökség, mivel prémiumminőség és az innováció hozzáadásával az ügynökség minden elemmel rendelkezett egy magabiztos, nemzetközi versenyre kész ginmárka felépítéséhez.

Rendhagyóan humoros megoldások

A lista utolsó tagja egy különleges gin után nem is lehetne más, mint egy rendhagyó megjelenésű pálinka, melytől garantáltan mindenki „mély hipnózisba” esik.

Ahogy növekszik a gyümölcspálinkák (rakija) fogyasztása, a piac folyamatosan keresi az új, jó minőségű pálinkákat, a célcsoportok korösszetétele pedig egyre alacsonyabb. Az, ami korábban az idősebb generációk (főleg baby boom és X generáció), elsősorban férfi lakosság itala volt, napjainkra teljesen megváltozott: a pálinkák a fiatalabb generációk, túlnyomórészt az Y generáció és még fiatalabb generációk trendi, „befolyásoló” italává válnak, a fogyasztás pedig a hagyományos bárokból klubokba, bulikba, divatos kirándulóhelyekre költözött. Ezért a Deep Hypnosis története teljesen más.

Tiszteletben tartva a hagyományt és a minőséget – ami e terméknél elengedhetetlen –, olyan csomagolást kapott, amely eltér a klasszikus, szigorú dizájntól, ami a legtöbb termékre jellemző ebben a kategóriában. A Deep Hypnosis egy adag humort hoz magával, a dizájn pedig főként az új generációknak szól, de azoknak is, akik szeretnének változtatni a pálinkák hagyományos szemléletén. Négy gyümölcspálinka készült: klasszikus szilva, vilmoskörte, birs és kajszibarack.

A márka története így szól: „A Deep Hypnosis Plum (Szilva) Plummer professzor műhelyéből származik, aki egy félreértett tudós, a hipnózis mestere és egyben bűvész. Szomszédja, Mrs. Apricot (Sárgabarack) több időt tölt a konyhában pálinkafőzéssel, mint ebéddel. Természetesen ott van a szomszéd Mr. Pear (Körte), a kiváló minőségű vilmoskörte gyümölcsöskertjének őrzője. Ennek a kissé egyszerű és vakmerő embernek nagy gyengéje Mrs. Quince (Birs), a tetőtér tulajdonosa, ahol kiváló minőségű pálinkakészletek rejtőznek.”

A csomagolás és grafika egyediségét a rendhagyóan humoros megoldások adják, emellett a nyomtatási technológiák különleges használata és a prégelés finom alkalmazása. A pálinkákon megjelenő szereplők tökéletesen mutatják be és kommunikálják a márkát, annak történetét és eredetét.

Összességében elmondható, hogy az egyediség kulcsfontosságú tényező a csomagolástervezésben. A grafikai tervezés során az egyediség és a megkülönböztetés fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Egy jól tervezett, kreatív és egyedi csomagolás hozzájárulhat a termék sikeréhez és a vásárlói elégedettséghez.

Pente Szilvia