fbpx

A fogyasztói igények változásainak hatása a csomagolási és logisztikai trendekre

Írta: Transpack-2023/VI. lapszám cikke - 2024 február 13.

A fogyasztói igények dinamikus változása a helyi és a globális piacokon egyaránt kihívások elé állítják a csomagolási és logisztikai iparágat. A fogyasztók elvárásai gyorsan változnak a kényelem, a fenntarthatóság, a személyre szabás és az azonnali elérhetőség terén. Valószínűleg hozzájárultak ezen elvárások gyors változásához, az e-kereskedelem előretöréséhez a világjárvány idején bevezetett korlátozások. Vessen egy pillantást cikkünkön keresztül a csomagolási és logisztikai trendekre a gyorsan változó fogyasztói igények tükrében.

Fenntarthatóság és környezettudatosság

A fogyasztók egyre inkább igénylik a környezetbarát és fenntartható csomagolási megoldásokat. Az újrahasznosítható anyagok és az alacsony ökológiai lábnyomú termékek iránti igény növekedése arra készteti a vállalatokat, hogy fenntarthatóbb gyártási és csomagolási folyamatokat vezessenek be, amelyek kevesebb hulladékot termelnek, és kímélik a környezetet. Bár itt sajnos sokszor megjelenik a „zöldre mosás” (Greenwashing) jelensége is.

Személyre szabott élmények

A fogyasztók elvárják, hogy a termékek személyre szabottabb élményt nyújtsanak számukra. A testreszabott csomagolás, az egyedi címkék és a fogyasztói preferenciákra szabott ajánlatok lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy mélyebb kapcsolatot építsenek ki a vásárlókkal, növelve ezzel a márkahűséget és a fogyasztói elégedettséget.

Gyors szállítás és rugalmas logisztikai megoldások

Az azonnali elérhetőség iránti igény növekedése miatt a vállalatoknak gyors és hatékony logisztikai megoldásokat kell biztosítaniuk. A gyors szállítási lehetőségek és a rugalmas raktározási opciók segítik a vállalatokat a versenyképesség fenntartásában és a fogyasztói elvárások, kényelmi igények kielégítésében.

kisteherautó futár karton doboz csomag

Néhány kapcsolódó megoldás

Csomagautomaták

Ma már hazánkban is egyre több helyen és több vállalkozás által üzemeltetett csomagautomatával találkozhatunk, melyek választ igyekeznek adni arra a fogyasztói igényre, hogy ne kelljen otthon ülni és várni a futár érkezését az online megrendelt termékkel, hanem az kedvezőbb áron, a nap 24 órájában átvehető legyen.

Fulfillment

A fulfillment szónak egyelőre nincs jó magyar megfelelője. Logisztikai értelemben talán a bérraktározás, bércsomagolás és kiszervezett rendelésteljesítés kifejezésekkel lehet legjobban körbeírni.

A fulfillment center vagy fulfillment szolgáltató olyan logisztikai vállalat, amely átveszi a webáruház-tulajdonosoktól vagy más, elsősorban online kereskedelemmel foglalkozó vállalatoktól a teljes logisztikai folyamatot. Így kiszervezésre kerül az értékesített termékek raktározása, csomagolása, kiszállítása, sőt sok esetben a számlázása is. A fulfillmentnek Amerikában, illetve a nyugat-európai országokban már nagy múltja van, Magyarországon viszont csak nemrég jelentek meg a komplex megoldásokat szolgáltató vállalatok. Az egyik legrégebbi és legismertebb amerikai fulfillment szolgáltatást nyújtó vállalat az Amazon, mely több millió rendelést teljesít évente.

Hazánkban is létezik már néhány fulfillment szolgáltatást nyújtó cég, például a Webshippy vagy a Trans-Sped, mely komplex logisztikai megoldásai közé illesztve nagytarcsai raktárában az Amazon robotizált megoldásaihoz hasonló rendszert üzemeltet.

A drónos kiszállítás

A Walmart az USA hét államában kínál drónszállítást

Érdekes kezdeményezés a kisebb méretű és súlyú termékek gyors eljuttatására a vevőkhöz a drónokkal történő kiszállítás, bár egyelőre, különösen Európában számos kérdést vet fel. Ezzel együtt lássunk néhány példát:

Az Amazon bejelentette, hogy a kaliforniai Lockeford körzetében Prime Air drónokkal történő kiszállítási szolgáltatást indít el, több mint 2 milliárd dollárt fektetve ebbe a projektbe. Az Amazon nagy ambíciói ellenére, hogy előmozdítsa drónszállítási kezdeményezését, ez a törekvés lelassult, többek között a Szövetségi Légiközlekedési Hatóság (FAA) és a helyi tisztviselők hatósági jóváhagyásának késedelme miatt.

Az Amazon drónokkal történő szállításának nehézségei azonban lehetőséget teremtettek a Walmart számára, hogy bekapcsolódjon és átvegye a vezetést ezen a téren. A Walmart kibővítette hálózatát, és az USA hét államában kínál drónszállítást. A programja 2021-es elindítása óta több mint 10 000 szállítást teljesített – például élelmiszereket, vény nélkül kapható gyógyszereket és különféle háztartási cikkeket.

Mennyibe kerül a drónos szállítás?

A McKinsey jelentése szerint az egy csomagot szállító drón közvetlen működési költsége körülbelül 13,50 USA dollár, ami többe kerül, mint az ugyanilyen csomagok kiszállítását végző elektromos autóknál és kisteherautóknál jelentkező költség. Ám sok esetben gyorsabban célba juttatják a megrendelt terméket, mert nem kell várakozniuk a forgalmi dugókban.

A drónos szállítás hátrányai

Adatvédelmi aggályok

Mivel a drónok GPS-t és kamerákat használnának az otthonok megtalálásához és a csomagok kézbesítéséhez, ez adatvédelmi és biztonsági aggályokat vethet fel a fogyasztókban. Ráadásul nem minden ember érzi jól magát, ha drónok repdesnek a szomszédságában vagy az égbolton.

Magas kezdeti költségek

A drónok beszerzése és karbantartása költséges lehet a kereskedelmi vállalkozások számára. A kezdeti költségek magukban foglalják a drón megvásárlását, a szükséges tartozékokat és a képzést, de folyamatos költségekkel is számolniuk kell, mint például a javítások, a frissítések és a biztosítások költségei.

Korlátozott autonómia

Miközben az autonóm dróntechnológia fejlődik, sok drónhoz még mindig emberi kezelőre van szükség az olyan feladatokhoz, mint a felszállás, leszállás és a döntéshozatal összetett helyzetekben. A teljesen autonóm műveletek továbbra is kihívást jelentenek.

Biztonsági kockázatok

A drónok érzékenyek lehetnek feltörésre vagy eltérítésre, ami biztonsági kockázatot jelenthet. A rosszindulatú szereplők potenciálisan átvehetik az irányítást a drónok felett jogosulatlan célokra, például megfigyelésre, kémkedésre vagy más bűncselekményekre.

drón karton doboz csomag hegy

Drónos szállítás Európában

Az Amazon bejelentette, hogy 2024-ben elindítja a drónokkal történő kiszállítást Nagy-Britanniában és Olaszországban, mellyel hozzávetőleg 2 kilogrammos csomagokat tud eljuttatni a vásárlóknak 12 kilométeres körzetekben.

Mindeközben 2023. október 18-án az Európai Bizottság intézkedéseket javasolt a polgári drónok jelentette potenciális fenyegetés elhárítására.

A drónok rosszindulatú használata jelentős biztonsági kockázatot jelenthet, különösen Európa kritikus infrastruktúrájára nézve. „A mai napon megtesszük az első lépést a kockázatok csökkentését célzó harmonizált jogi keret kialakítása felé” – mondta Margarítisz Szhinász, az európai életmód előmozdításáért felelős alelnöke.

Ylva Johansson, az uniós belügyekért felelős biztos pedig hozzátette:Ez a kezdeményezés lehetővé teszi a Bizottság számára, hogy az érdekelt felekkel együtt közös értelmezést alakítsunk ki az alkalmazandó eljárásokról, lépést tartva a technológiai fejlődéssel, hogy garantálni tudjuk a drónok biztonságos és jogszerű használatát.”

Az adatok fontossága és elemzése

Az adatok fontossága növekszik a fogyasztói igények jobb megértése és a piaci trendek időben történő felismerése érdekében. Az adatelemzés lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy reagáljanak a fogyasztói preferenciák változásaira, és testre szabják termékeiket és szolgáltatásaikat az aktuális piaci igényeknek megfelelően.

Digitális élmények és interakciók

A digitális fejlődés a fogyasztók vásárlási élményét is átalakítja. A mobilalkalmazások, az online vásárlás és az interaktív élmények lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy könnyedén vásároljanak, és interakcióba lépjenek a márkákkal.

Összegzés

A gyorsan változó fogyasztói igények hatással vannak a csomagolási és logisztikai trendekre, kihívást jelentve a vállalatok számára, hogy lépést tartsanak a változó piaci trendekkel és elvárásokkal. Azok a vállalatok, amelyek agilisan reagálnak a fogyasztói igényekre, és bevezetik az innovatív megoldásokat, előnyt élvezhetnek a versenyképes piacon, és hosszú távú sikert érhetnek el a fogyasztók számára kínált kedvezmények és egyedi élmények révén.

Csaba László, Csaba Péter Gábor | Pack-Market Kft.