fbpx

Korszakváltás az intermodális és fenntartható közlekedésben

Írta: Csomor Zsolt - 2025 augusztus 16.

Július 31-én megjelent az Energiaügyi Miniszter 18/2025. (VII. 31.) számú rendelete, amely a közlekedési szektorban működők számára új lehetőségeket teremt az Energia-hatékonysági Kötelezettségi Rendszerben (EKR). Az új szabályozás lehetővé teszi – többek között – elavult tehergépjárművek, targoncák, buszok, mozdonyok cseréjét korszerűbb, energiatakarékosabb eszközökre, és támogatást biztosít az intermodális fuvarozásra való átállásra.

Amikor a közúti, vasúti és logisztikai szakma egy asztalhoz ül, és az állami szabályalkotással közösen húz egy irányba, abból nemcsak új rendelet, hanem új korszak is születik. A 2025. augusztus 1-től hatályos miniszteri rendelet, amely az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) szabályait módosítja, éppen ilyen fordulópont. A közlekedési szektor számára hosszú idő után új, érdemi támogatási lehetőségeket kínál, amelyek valódi zöld átállást és versenyképességi előnyt jelentenek – különösen az intermodális fuvarozás területén.

konténer árurakodó tehergépkocsi kamion
Fotó: Shutterstock

Példaértékű szakmai együttműködés

A jogszabály-módosítás háttere példaértékű szakmai együttműködés eredménye: az Energia-ügyi Minisztérium iránymutatása mellett a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ), a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a NiT Hungary közösen dolgozták ki az új katalóguslapok tartalmát. A közös munka célja egy olyan szabályozási keret megteremtése volt, amely a gyakorlatban is működik – egyszerre szolgálja az uniós energiahatékonysági célokat, és támogatja a piaci sze-replők technológiai és fenntarthatósági fejlődését.

Az új szabályozás alapján lehetőség nyílik régi, elavult járművek – például legalább nyolcszemélyes buszok, 3,5 tonna feletti teherautók, dízelmozdonyok és motorvonatok – cseréjének támogatására, amennyiben az új eszközök energiahatékonyabb, zéró emissziós vagy más, nem fosszilis hajtással működő technológiát képviselnek. Támogathatóvá vált a logisztikában széles körben használt, fosszilis energiával működő targoncák cseréje is környezetbarát, kor-szerűbb alternatívákra.

Fontos változás az intermodális fuvarozásban

Kiemelkedően fontos változás történt az intermodális fuvarozás támogatásában is. Az új szabályok már nemcsak a közúti félpótkocsik vasútra terelését támogatják, hanem a 45 lábas konténerekbe, illetve csereszekrényekbe átterelt forgalmak is elszámolhatók. Ráadásul a szállítmányozók szerepe immár szabályozott, így az általuk szervezett intermodális forgalmak is bekerülhetnek az elszámolásba. További jelentős változás, hogy a támogatás élettartama az eddigi egyről 6 évre nőtt, ezzel hosszú távú elköteleződésre ösztönözve a piaci szereplőket. Ez nemcsak tervezhetőséget ad, de ösztönzi is azokat a cégeket, akik korábban nem mertek hosszú távon belevágni az intermodális logisztika fejlesztésébe.

2024-ben, a vonatozó közúti félpótkocsik száma 27 913 darab volt, ez 21,3 százalékos növekedést jelentett a 2023-as forgalomhoz képest. Ezt a szép növekedést, az EKR előző verziójának hatása eredményezte, ebből látszik, hogy érdemes ezen a vonalon további támogatásokat biztosítani a fuvarozás zöldítése érdekében.

Az új rendszer kiszélesíti azok körét, akik részt vehetnek az EKR programban. A jelenlegi 5-6 közúti fuvarozó cég mellett olyanok számára is elérhetővé válik az intermodális fuvarozás kipróbálása és bevezetése, akik eddig nem tudtak élni ezzel a lehetőséggel. Ugyanakkor az új szabályok nagyobb tudatosságot és szakmai fegyelmet is elvárnak: a hosszú távú fenntarthatóság nemcsak járműcserét jelent, hanem tervezési kultúrát, vállalati elkötelezettséget és mélyebb szakmai ismereteket is.

Aki szeretne első kézből tájékozódni az új EKR katalógus gyakorlati alkalmazásáról, az október 9-én megteheti az 5. Kelet-Európai Intermodális Konferencián, vagy forduljon érdekvédelmi szervezetéhez (NiT Hungray, MLSZKSZ, MKFE, Hungrail). A rendezvénynek a budapesti Marriott Hotel ad otthont, ahol a döntéshozók, szabályalkotók és piaci szereplők közösen tekintik át a rendelet adta lehetőségeket és kihívásokat. Az esemény kiváló alkalom arra is, hogy az érintettek feltegyék kérdéseiket, megosszák tapasztalataikat, és kapcsolatokat építsenek a jövő fenntartható logisztikájáért.

Szöveg forrása: MLSZKSZ


Transpack Tudástár: 2025. augusztus 1-től hatályba lépett az Energiaügyi Minisztérium 18/2025. (VII.31.) rendelete, amely korszakváltást hoz a közlekedési és logisztikai szektorban. Az új szabályozás az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszeren (EKR) belül támogatást biztosít elavult járművek (buszok, teherautók, mozdonyok, targoncák) korszerű, energiahatékony vagy zéró emissziós eszközökre való cseréjéhez. Kiemelt változás, hogy az intermodális fuvarozás támogatási köre bővült: már nemcsak a közúti félpótkocsik, hanem a 45 lábas konténerek és csereszekrények vasúti szállítása is elszámolható, a szállítmányozói szervezésű fuvarokkal együtt. A támogatási időszak 1 évről 6 évre nőtt, ami stabil, hosszú távú fejlesztést és tervezhetőséget biztosít a vállalatoknak. Ez a rendelet valódi zöld átállást és versenyképességi előnyt kínál a logisztikai szereplőknek, miközben ösztönzi a fenntartható közlekedési megoldások elterjedését.