MÁV-REC Railway Engeeniring Corporation Kft. beszámolója a jelenlegi raklap helyzetről
Több rakodólap felhasználó küzdött az elmúlt időszakban a raklapok nehéz beszerzésével. Több hazai vállalatnál veszélyben volt vagy van az áruk csomagolása, mert mint tudjuk a rakodólap elengedhetetlen az ellátási lánc fenntartásában. A fa alapanyaghiányról és a raklaphelyzetről Járik Tamás, a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. faipari divízió vezetője osztotta meg gondolatait.
Hazánk is nehéz helyzetbe került
Világviszonylatban először május elején jelezték a faüzemek, hogy nehézkes a fa alapanyag beszerzése külföldről. A környező országokat sújtotta a szárazság, így a rovarfertőzés, nagymértékben terjedt, több erdőrész használhatatlanná vált a bútoripar és raklapgyártás részére. Ez a kisebbik probléma volt még május elején. Az európai piacra időközben beléptek olyan harmadik országokból érkező importőrök, akik többet fizettek a rönk alapanyagért, mint az európai raklapgyártás képviselői. A fém ára is felment, az üzemek a szögeket jelentős felárral tudták csak megvásárolni.
Hazánk is nehéz helyzetbe került, hiszen nagyon kevés, jó minőségű fenyőerdő van, mivel az ország éghajlata nem is teszi lehetővé a tömöttebb évgyűrű kialakulását. Emiatt a környező országokból vagyunk kénytelenek a jó minőségű raklaphoz való fenyőt importálni. Itthon rengeteg nyárfa és éger található, így ezeket is beépítik a raklapba. Azonban bizonyos elemeket szabvány köt, a fenyőfából készített elem használatához. Májustól így a gyártott rakodólapok darabszáma szignifikánsan visszaesett.
Megjelentek a hamisítványok
„Mivel nagy szükség volt a nyári időszakban a raklapokra, és a kereslet nagyobbnak bizonyult a kínálatnál, így az engedéllyel nem rendelkező üzemek kezdték ellátni a rakodólap felhasználókat hamisítványokkal. Elkezdtünk a NAV-val közösen egy piactisztítást, így ezek az engedéllyel nem rendelkező üzemek a lefoglalásoknak és bezárásoknak hála nem tudtak alapanyagot vásárolni. Ennek köszönhetően az engedélyesek több alapanyaghoz jutottak, és fellélegezhettek egy kicsit. A logisztikai központokat ingyenes oktatásokkal képezzük, hogy hatékonyabban tudják a raklapjaikat kezelni, így kevesebb raklappal is meg tudják oldani a csomagolást” – mondta el Járik Tamás, a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft faipari divízió vezetője, majd hozzátette: „Úgy látom, hogy augusztusban a gyártott és javított rakodólapok darabszámai elkezdtek nőni, de még az áprilisi eredményeket nem értük el. A MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft képviseli a magyar és román érdekeket az Egyesült Európai Tagvasutak raklapokkal foglalkozó munkacsoportjában. A munkacsoport fő feladata, hogy koordinálja az európai rakodólap piacot, valamint az UIC 435-ös sorszámú szabványok módosításait elvégezze, és betartassa az engedéllyel rendelkezőknél. A májustól tartó nehéz időszakban havonta volt ülés. A munkacsoport érvényesítette a raklapokkal foglalkozók érdekeit, és próbált minél több fát benntartani az Unió határain belül.”
Bíztató jelek
A munkacsoport résztvevői a szeptember eleji ülésen beszámoltak arról, hogy mik a tapasztalataik a saját területükön. Mint kiderült, mindenhol emelkednek a gyártott és javított rakodólapok darabszámai, ahogy hazánkban is. Az alapanyaghiány még fent áll, de már nem akkora, mint nyár elején.
Járik Tamás bizakodó a nemzetközi beszámolók alapján, hiszen valószínűsíthető, hogy nem kell ekkora problémával megküzdenünk a közeljövőben. Jó volna, ha az alapanyagárak csökkennének, de a raklap ára nem. Az ágazatra már nagyon ráférne, hogy a termék előállítóinak is több hasznuk maradjon.