Zöldre vált a Lidl Svédországban

A Lidl 2017 óta együttműködik az önvezető kamionos törekvéseiről ismert Einride start-up vállalattal azzal a céllal, hogy svédországi flottáját teljes egészben elektromos járművekre cserélje, az áruszállítást pedig kizárólag gépekre és a mesterséges intelligenciára bízza.

A Lidl kereskedelmi üzletlánc 2025-re kizárólag fosszilis üzemanyagtól mentesen szállítana Svédországban, s az önvezető fuvarozás alapjain is elkezdtek dolgozni a cégek.

Az Einride start-up vállalat tavaly tavasszal azzal hívta fel magára a sajtó figyelmét, hogy egy másik partnerével, a DB Schenkerrel közösen közúton kezdte tesztelni T-Pod elnevezésű tisztán elektromos meghajtású, sofőrnélküli tehergépjárművét Svédországban. A projektben résztvevő felek elmondása szerint ez a legelső alkalom ilyesfajta tesztelésre, de még ez is elég kezdetlegesnek tekinthető, hiszen a T-Pod mindössze rövid szakaszon, és maximálisan 5 km/h-val szállít árut egy raktár és egy terminál között Jönköping ipari területén.

A jármű egyébként 85 km/h-s sebességre képes, az energiáját pedig egy 200 kWh-s akkucsomagból nyeri, amivel 200 kilométert képes megtenni egy töltéssel. Teljesen megpakolva a T-Pod 26 tonnát nyom. Ha a 4-es szintű önvezetéssel probléma adódna, a teherautót távolról is irányíthatja az arra kiképzett operátor.

Az Einride már most hozzálát a villanymeghajtású gépjárművek szállításához a Lidl számára: egyelőre nem az önvezető T-Pod, hanem az ember által vezethető nyerges vontató áll be a svéd flottába idén októberben. Ennek a műszaki tulajdonságai még nem ismertek. A kibocsátásmentes áruszállítás a stockholmi régióban indul, ahol a kereskedelmi lánc központi raktára és a helyi üzletek között dolgoznak a villanykamionok. Azután fokozatosan egyre több helyen jelennek meg az Einride elektromos járművei szerte az országban, és a Lidl úgy számol, hogy az évtized közepére már lehetnek olyan helyszínek, ahova a szállítmány sofőr nélkül érkezik meg.

Kép forrása: Green Car Congress

árufuvarozás elektromos kamion